Vragen en onzekerheden..

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by KleineD, Sep 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KleineD

KleineD Lid

Sep 3, 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste deskundigen,

Een aantal vragen wat betreft borstvoeding:
    * De eerste voeding van de dag drinkt mijn dochter van 3 weken een volle 20/25 minuten waarna ze weer in slaap valt. Dit is meestal rond 8 uur. Om 9 uur begint het leven hier in huis en wordt ze wakker. Nu is de andere borst na een paar uurtjes doorslapen in de nacht ook behoorlijk vol, maar ze heeft niet zo veel honger de uren erna maar wil ze wel om de zoveel tijd een paar minuten drinken. Soms 4,soms 5,6,7... Mijn andere borst lijkt dan niet helemaal leeg te gaan en is op sommige plekjes nog wat hard. Ik weet dan dus niet of ik haar bij die korte drinksessies die borst moet aanbieden of moet wisselen. Ik heb de "halflege" borst net nog maar een beetje met de hand leeg gemaakt in een doek, want het voelt erg onprettig. Doe ik er goed aan de "halflege" een aantal keer achter elkaar aan te bieden alvorens ik weer wissel van borst?

* Soms wil mijn dochter erg vaak en kort aan de borst (meestal 's avonds, clusteren neem ik aan en vandaag ook overdag?) en ook dan weet ik niet meer welke borst ik nou moet geven. Mijn borsten lijken soms niet leeg te raken zo. (ik weet dat een borst nooit echt leeg is)Moet ik hier mijn gevoel in volgen? Ze is vorige week gewogen en was mooi aangekomen en ook haar luiers lijken goed nat en vol.

*Vaak hoor van vrouwen dat hun kind zo rond de 3 uur komt. Ik bemerk nog heel erg weinig regelmaat, en mijn dochter komt meestal veel vaker dan om de 3 uur en drinkt dus niet lang en soms maar kort en vaak. Komt dit ritme vanzelf?

*Vanaf wanneer zou ik kunnen gaan beginnen met het geven van afgekolfde melk uit een fles? Vergt dit oefening en aan welke hoeveelheden moet ik dan denken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite. Vriendelijk groet,D

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo KleineD,

Ik ben Ilse en neem voorlopig het beantwoorden van de vragen weer voor mijn rekening.

Uit je eerste vraag maak ik op dat je start met het geven van 1 borst. Dan valt ze in slaap en komt rond 9 uur weer.
    Ik kan je natuurlijk niet zo zeggen, dat en dat moet je doen dan gaat het goed maar je kunt wellicht het volgende proberen.
    Geef haar om 8 uur 1 kant. Let op haar drinkgedrag. Als de pauzes langer gaan duren dan het echte zuigen-slikken en die kant voelt soepeler aan. Haal haar dan van de borst, verschoon zo nodig en bied de andere kant aan als toetje. Misschien drinkt ze daar niet net zoveel maar haalt wel de spanning eraf.

Je kan ook doen wat je deed, 1 kant drinken totdat ze in slaap valt. Als ze 1 uur later wakker wordt geeft je haar de andere borst (omdat die vol zit). Als ze daarna steeds weer wakker wordt kan je gedurende 3 uur dezelfde borst blijven aanbieden.

Wat betreft je tweede vraag. Ik denk dat je heel goed bezig bent. Bijna alle kindjes hebben, wat je zelf al mooi beschrijft, clustervoedingen. veel kleine beetjes in korte tijd. dat is niet erg. Bij elkaar is dat ook 1 voeding. Doe dat inderdaad op gevoel. Je kan gedurende 3 uur best 1 kant aanbieden. Je kan ook af en toe wisselen zodat wel beide borsten uiteindelijk " leeg" de nacht in gaan.
    De belangrijkste graadmeter is haar gewicht en het aantal plas en poepluiers. Gaat dat goed, dan komt er voldoende is. En dan maakt het niet uit of dat via een mooi schema volgens het boekje is.

In principe komt er vanzelf een regelmaat. Dat hoeft overigens niet een mooi schema van om de 3 uur te zijn. Soms is dat al bij 3 weken maar heel vaak ook niet. Geen zorgen dus.
    Misschien kan je aangeven hoe het met je dochter gaat. Hoe is haar gewichtsverloop? JOuw verhaal klinkt me een beetje alsof jij zelf best volle borsten hebt. Ook het feit dat je meisje vaak kleine beetjes drinkt....Misschien kan je nog proberen om toch 2 borsten aan te bieden. 1 kant goed laten drinken. Dan verschonen, wakker maken, wisselen van kant en dan toch de andere kant als toetje. Dan krijgt ze meer per keer binnen en kan langer door tot de volgende voeding.

*Vanaf wanneer zou ik kunnen gaan beginnen met het geven van afgekolfde melk uit een fles? Vergt dit oefening en aan welke hoeveelheden moet ik dan denken?

Je kan starten rond de 4 -6 weken wanneer je melkproductie goed op gang is en het drinken aan de borst goed gaat. oefen dan met kleine beetjes, echt als oefening, hoeft niet in plaats van een voeding aan de borst. Als het lukt, blijf het dan wel bijhouden (paar keer per week)

Voor zover, ik hoop dat je er wat wijzer mee bent geworden.

Ilse

Share This Page