Ik heb veel vragen momenteel over de borstvoeding. Onze dochter is nu 11 maanden. Op dagen dat ik thuis ben, drinkt ze na haar slaapjes nog bij mij. Dat is dus s ochtends vroeg en 1 of 2 keer overdag. Ze hangt tussen 1 en 2 slaapjes in. Op de 3 dagen dat ze naar het kdv gaat, drinkt ze dus s ochtends vroeg bij mij en krijgt ze 1 flesje bv op het kdv. Verder is ze er eigenlijk elke nacht nog wel minstens 1 keer. Af en toe slaapt ze een nachtje door. Op mijn werk kolf ik in de lunchpauze en ik kolf bijna elke avond, laten we zeggen 5 van de 7 avonden. Het kolven gaat erg moeizaam. Uit 2 borsten haal ik vaak maar 50 à 60 ml in totaal. Om heel eerlijk te zijn, begin ik het kolven nu wel zat te worden. Het kost zo veel tijd en het levert zo weinig op. Zou ik er na haar verjaardag mee kunnen stoppen? Of zou het dan ook niet meer lukken om haar zelf te voeden? En wat mag ze dan drinken als de voorraad in de vriezer op is, (half)volle melk? En als ze de nachten gaat doorslapen, dan denk ik dat ik de bv wel wil afbouwen. Wat en hoeveel ga ik haar dan geven? Toch nog kv of is dat niet meer nodig?
Hoi, Je kindje kan vanaf een jaar gewoon melk drinken. opvolgmelk of peutermelk of iedere andere vorm van melkvervanger is niet nodig. Uiteraard kan ze ook moedermelk drinken nog Je kindje heeft rond de eerste verjaardag behoefte aan 500-750 ml melk. Na de eerste verjaardag zo'n 500ml gedurende het 2e jaar. Nu heb je een beetje een idee hoeveel je haar kunt geven. Uiteraard is het zo dat wanneer ze nog 2 of 3 voedingen uit de borst drinkt ze minder in een bekertje nodig heeft Ik denk dat je het kolven best kunt loslaten op dit punt. Je werkt 3 dagen waarop ze minder bij jou kan drinken. Op dagen dat je thuis bent geeft dit geen probleem. Mijn inschatting is dat dit prima ingesteld is om het kolven los te laten. Begin met 1 moment en kijk het een week aan. Nachten mogen nog doorgaan. Soms gaat de nachtvoeding er het laatst pas af. De nachtvoeding biedt hele rijke en waardevolle melk voor je kindje! Succes verder!