Vragen Friso Comfort (de bereiding!)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mistra, 22 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    24 uur?
    Gevaarlijk hoor:

Klaarmaken van de fles
    U moet de fles heel precies en schoon klaarmaken. Als u dat niet doet, zou uw kind ziek kunnen worden. Volg voor het klaarmaken de instructies op de verpakking. Er kunnen als het echt moet één of twee flessen van tevoren worden klaargemaakt. U moet ze dan wel meteen na het klaarmaken in de koelkast zetten. En de temperatuur in de koelkast moet lager zijn dan 4°C. De klaargemaakte flesvoeding kunt u niet meer dan 8 uur in de koelkast bewaren. Gooi restjes altijd weg.

http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... esvoeding/

2. Writer

Writer Niet meer actief

ik heb je mening niet gevraagd DM :rolleyes:
    doe wat cb zegt en niet naar iemand als je luisteren op internet
    mama's op schoolplein doen het ook allemaal voor 24 uur ,zelfs de kraamhulp maar goed je advies was niet gevraagd :(

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik geef geen advies hoor. Geef alleen info door die algemeen bekend zou moeten zijn.
    De meeste kraamzorgbureau\s hebben de 24-uursbereiding al lang geschrapt uit hun protocol.
    Heel simpele reden: het kost babylevens.

4. Writer

Writer Niet meer actief

ja tuurlijk ,alsof 1000 baby zijn dood gegaan , pfff vroeger deden dat allen maar en nu nog hoor , als zo gevaarlijk was zou cb dat duidelijk maken , maar dat is niet zoo , je bent gewoon zo iemand snel mensen op alles afkeuren en bang maken , gelukkig trap ik daar niet in :D

Je kunt je voeding klaar maken per flesje, maar ook kun je voeding voor 24 uur klaarmaken.
    Voeding dient als het bewaard wordt, altijd goed afgesloten te zijn.
    Als je flesjes per keer klaar maakt hoef je niet van te voren het water te koken (mits je geen oude koperen waterleiding hebt), maar voor voeding die per 24 uur klaar gemaakt wordt dient het water wel van te voren gekookt te worden (eerst laten afkoelen voordat je poeder erbij doet).

Klaargemaakte voeding kan 24 uur in de koelkast bewaard worden bij 4 graden. Zet de voeding niet in de koelkast deur, dit i.v.m. temperatuur schommelingen. Buiten de koelkast kan voeding 2 uur bewaard worden
    bron(babyenkind)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is geen kwestie van ergens in moeten trappen hoor. Of denk je soms dat ik achter de computer zit en denk 'kom waar zal ik nu eens lekker een moeder de stuipen mee op het lijf jagen...'?
    Het is gewoon schandalig dat in jouw omgeving de zorgverleners zo slecht op de hoogte zijn, iets dat in de meeste delen van Nederland gelukkig anders is.

6. Writer

Writer Niet meer actief

Of denk je soms dat ik achter de computer zit en denk 'kom waar zal ik nu eens lekker een moeder de stuipen mee op het lijf jagen...'?

jaaaa dat geloof ik wel van je hoor :)
    je bent altijd zo bezig ,
    kom nou meid , denk je nou echt dat kraamhulp en voeding's site allemaal niet weten en je wel , pfffffff hoeveel stukken wil je hier lezen , ik kan zo 100 stukken van gezondheidzorg op zoeken en plaatsen als je wilt , en heb ook cb gevraagd ook die vinden het goed , dus nee we hebben geen slechte zorgverlenger en zo doen wel veel mensen
    als zo is als je zegt dat was ik en rest van familie wel dood of ziek ,gelukkig leven we allemaal gelukkig en gezond

hier nog een hahaha een stukje uit gezondheid en voedins site

Kunstvoeding voor een hele dag bereiden
    Wanneer de kunstvoeding voor een hele dag wordt bereid, wordt dat gedaan met koud leidingwater wat gekookt wordt. Wanneer het water gekookt heeft, hebben bacteriën minder kans zich te vermenigvuldigen in de tijd dat de voeding bewaard wordt. Voeding mag 24 uur bewaard worden in een afgesloten kan, bij een maximum temperatuur van 4 graden. Dat is achterin in de koelkast (niet in de deur, dat is namelijk de warmste plek in de koelkast). Laat de voeding eerst afkoelen voordat je het in de koelkast zet. Voor het klaarmaken van een voeding roer je eerst de klaargemaakte voeding door, daarna meet je de hoeveelheid af die je wil geven en daarna warm je dit op. Voeding die voor 24 uur is klaargemaakt moet na het verstrijken van die 24 uur ook worden weggegooid.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, dat was het advies in de jaren 80 en 90. Nu weet men beter.

8. Writer

Writer Niet meer actief

nee hoor zegt cb NU , MAAR GEEN ZIN IN DISCUSSIE MET JOU

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zucht...
    Meid ga je gang, 't is jouw kind hoor.

10. Mistra

Mistra Actief lid

22 apr 2008
    165
    0
    16
    Wat een gezelligheid... :)
    Ik heb inmiddels handigheid hoor, in de bereiding van Friso Comfort. Gedurende de dag gebruik ik de tip van twee flesjes. Poeder in de fles (zonder dat het hete water er al inzit, dan plakt er niks aan het lepeltje... :thumup: ). Waterkoker aan, 100 ml afmeten als het kookt, dit in fles mieteren en heel hard schudden. Dan 50 ml afgemeten koud water erbij en de boel nog eens mengen (ik geef 165 ml voeding). Gaat goed! Meneer heeft ook geen kramp van het schuim.

De nachtfles maak ik vantevoren klaar met helemaal gekookt water. Dan is het jbpm opgelost. Deze gaat afgekoeld de koelkast in en 's nachts alleen maar even in de magnetron als het binkie honger heeft. Werkt als een trein.

Ik ben zooooooooo blij met Friso Comfort. Heerlijk, dat het spugen over is. Zowel voor mijn ventje, als voor ons! :D

Daaag!

11. talleke

talleke Actief lid

19 okt 2006
    304
    0
    0
    Ameide
    MIjn dochter krijg ook sinds gister friso comfort. Het is misschien een domme vraag maar ik vraag ik me eigen af waarom moet je dat water koken? Is dat voor de bacterien of omdat friso comfort niet zo goed oplost en als dat zo is kan je eventueel toch wat langer roeren dan dat je normaal doet?

12. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    In de Comfort zit jbpm. Deze vezel wordt pas geactiveerd bij die hoge temperaturen. Bij een lagere doet het z'n werk gewoon niet.
    Nutriton is al op een bepaalde manier voorbereid dat dat wel met warm water kan.
    Waarom dit zo is en hoe het werkt weet ik ook niet, maar het is dus niet vanwege bacteriën ofzo.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het cb en beide kraamverzorgsters (1 jonkie en 1 oude rot ;) ) die ik heb gehad, raadden mij allemaal af om voeding voor 24 uur klaar te maken, ivm bacterieen groei. En dan gaat het vooral om de voeding nummer 1, dus voor beebjes beneden de 6 maanden. Dus niet alleen Dirksmama "zeurt" hierover, er zijn ook zeker vele instanties in Nederland die deze mening delen. Volgens mij staat er op pakken nummer 1 voeding geen bereidingswijze voor het klaarmaken van voeding voor 24 uur, pas op de pakken nummer 2 staat dat (meen ik me te herinneren hoor, weet het niet zeker).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt, vanaf een maand of 6 is het ergste risico geweken. De naarste bacterie, de enterobacter sakazakii wordt trouwens ook regelmatig aangetroffen in pakken ontbijtgranen en pappoeder. Maar ook daar geldt, dat het risico na 6 maanden gewoon veel kleiner is.

15. randi

randi Niet meer actief

nou ik maak toch flessen klaar voor 24 uur hoor en weet je als je ze klaarmaakt en dadelijk in de ijskast zet ga je geen problemen hebben, hoe denk je trouwens dat ze dit doen in de ziekenhuizen? juist met een hele dosering tergelijk in de frigo, als ze binnen de 24 uur verbruikt worden is er evenveel gevaar aanwezig dan als je ze direct klaarmaakt. de meeste gevallen die binnenkwamen met een vergiftiging daardoor was dan ook omdat ze de flessen soms nog een halfuur of langer laten staan op het aanrecht om dan pas in de ijskast te zetten. ja dan is het niet verwonderlijk hé

16. Writer

Writer Niet meer actief

percies randi en het lijkt me echt stug als zo gevaarlijk was niet duidelik gemaakt werd voor mensen als echt babyleven kost zoals dm zegt :rolleyes:
    en als zelf van kraamhulp geleerd heb en zelf similac vind dat goed , ( dus nee er staat niet op verpakking nr 1 dat het niet mag hoor )

somige mensen passen niet op wat ze zeggen maken hun mening einge goeie en de rest is hun baby aan het vermoorden (leees babyleven) :rolleyes:

maar goed ik luister liever naar mij arts , die is doker en als hij dat geval heeft gehad baby's dood door zo iets zou hij mij wel vertellen , ik luister ok naar kraamhulp die heeft ervaring met baby's ,ik luister naar cb die dat ook wel goed vind , ik googel op internet en van vgz en kraamsite's en verloskunde site allemaal staat hoe je flessen voor 24 uur klaar maakt en dat is van nu deze tijd anders hadden ze wel bijgewerkt
    zo is het wel goed denk ik om met gerust hart mij kindtje voeden zoals ik vind dat goed is
    :D
    ik luister niet naar iemand die bekend is op deze site met haar mening op te dringen ,en iedereen vertellen hoe het moet [-X

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Juist om die reden is dat Belgische jongetje destijds overleden. En daarna nog een paar Franse babies. 24-uursbereiding. In het ziekenhuis.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van de VGZ-site:
    Per fles of voor de hele dag?
    Flesvoeding kan per flesje worden klaargemaakt of voor een aantal flesjes tegelijk. Aangemaakte voeding kan in de koelkast, bij een temperatuur van maximaal 4 graden Celcius, 8 uur worden bewaard. Het is dus niet verstandig om alle flesvoeding voor een hele dag tegelijk klaar te maken, omdat de bewaartijd dan te lang wordt.

http://www.gezondvgz.nl/d_cm7004?tp={e0239763-c95e-4def-995d-c7b857ff0d8d}#a_cm7004_3

sic

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ach, verder moet iedereen natuurlijk zelf weten naar welke instantie hij of zij luistert. Degene wiens advies het meeste in je straatje past, dat advies volg je op. Denk dat iedereen dat wel doet. Maar als je het op een forum hebt over dit soort dingen, dan krijg je gewoon vele meningen. Doe gewoon wat je goed dunkt en wind je verder niet teveel op ;) (mag hand in eigen boezem steken hoor, ben zelf soms ook wel een opgewonden standje, maar laat wel iedereen in zijn eigen waarde ;) )

20. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Bij ons in het ziekenhuis hebben ze flesjes van Friso die worden gebruikt. Wat ze nodig hebben schenken ze in het flesje, de rest gooien ze weg.

Deel Deze Pagina