van die franse babies weet ik niet maar van dat belgische jongetje juist om de reden die ik aanhaalde ze stonden niet dadelijk in de koelkast maar nog een uurtje en half vlak bij een raam, niet de fout van de melk dus maar een onbekwame verpleegster als het dadelijk in de ijskast staat kan hetgeen kwaad of er zouden vééééééééééééél kinderen in europa sterven in het ziekenhuis. balou en waar staan die flesjes klaargemaakt in? juist de ijskast en natuurlijk gooien ze de overschot weg, ik doe dat thuis toch ook wat niet op is verdwijnt nuja ieder moet het voor zich weten natuurlijk maar het lijkt me stug dat het zoooooo gevaarlijk is als het al in de meeste officiele instanties gedaan wordt en thuis zou het dan plots niet kunnen. hier is er toch nog geen enkel van mijn kinderen ziek van geweest en ook niet van die van mijn vrienden in elk geval
@Randi: dit zijn kant en klare glazen potjes, speciaal voor het ziekenhuis. Als ik mijn dochter wilde voeden pakte ik zo'n potje en schonk het in haar flesje en maakte het dan warm in de magnetron. Deze potjes stonden NIET in de koelkast!
nou als je dochter ooit op pediatrie moest liggen ( hopelijk niet natuurlijk) waar je dan moet doorgeven welke melk ze drinkt en kijk dan maar eens in de ijskast in de verpleegpost of keuken hoeveel van haar flesjes er in staan... juist flessen voor de komende 12 uur ( in het ziekenhuis worden de voedingen per 12 uur gemaakt) werk nu al 12 jaar in het ziekenhuis en heb nog maar 1 geval meegemaakt ( en is een uz) van melkvergiftiging en dit doordat de moeder de fles een uur op het aanrecht had laten staan midden in de zomer.... nu als het zo slecht is lijkt het me toch dat ik wat meer gevallen zou tegengekomen zijn en geloof me de meeste maken hun flesje met meer ter gelijk klaar. t zou me trouwens verbazen dat in nederland op pediatrie de flessen stuk per stuk gemaakt zouden worden want dan moeten ze nogal volk bij aannemen voor die klaar te maken...
Die potjes/flesjes die ik bedoel komen kant en klaar van de fabriek. In het ziekenhuis waar wij heen gaan, maken de verpleegsters niet zelf de voedingen klaar. Ja ze maken het warm. Trouwens ik weet dit omdat mijn dochter na de geboorte 11 dagen op de couveuse unit heeft gelegen en idd ik hoop niet dat ze er nog eens heen moet!
Klopt, die flesjes zijn gesteriliseerd. En omdat ze steriel zijn zijn ze voor neonaten, maar ook voor gezonde a terme babies dan ook veel veiliger dan melk die aangemaakt wordt van poeder. De meeste ziekenhuizen gebruiken die kant-en-klaarflesjes (beide grote fabrikanten maken ze).
Als je al zo lang in een ziekenhuis werkt, dan weet je vast wel wat necrotiserende enterocolitis is, en ook welke kinderen daardoor getroffen worden. E. Sakazakii is een van de factoren daarbij. Verder worden er jaarlijks kinderen opgenomen met 'onverklaarbare' darminfecties. En dan gaat het dus niet om kinderen die bedorven melk gekregen hebben. Wel om kinderen die besmette melk gekregen hebben. Steekproeven wijzen aan dat besmet poeder regelmatig voorkomt. De besmetting met E. Sakazakii is gelukkig redelijk zeldzaam, maar bij 33-80% van de babies treedt blijvende hersenschade of de dood op.
Zijn jullie dit 'welles / nietes' spelletje nou nóg niet zat? Doe gewoon lekker allebei waar je je goed bij voelt... En dan hoeft niemand het laatste woord.
Iemand mag helemaal doen wat ze zelf doet. Maar als het iets is waartegen door verschillende instanties gewaarschuwd wordt, dan is het niet verstandig om dit gedrag anderen aan te raden. Ik doe zelf ook dingen met mijn kinderen die niet stroken met de aanbevelingen. Maar ik zal niet tegen anderen zeggen dat zij dat dan ook maar moeten doen, en dat zeker niet gaan verantwoorden met 'het wordt daar en daar ook gedaan'. Want dat zijn argumenten in de categorie 'mijn opa van 96 drinkt elke dag een fles jenever en een pak sjek'.
balou op neo gebruiken ze inderdaad die zelfgemaakte flesjes, mijn dochters hebben er ook gelegen maar ondertussen drinken zij geen aptamil ( het merk dat ze daar kregen) niet meer maar nutrilon en als ze op pediatrie mkomen zoals onlangs voor hun slaaptest dan vragen ze je welke melk je kind drinkt en worden die flessen voor 12 uur klaar gemaakt en in de ijskast gedeponeerd. waarmee ik dus bedoel dat het gevaar voor ongelukken minimaal is enja dm het is zeldzaam en zelfs kan het e.sakazakii voorkomen als je het flesje direct klaarmaakt en opwarmt doordat het al in de poeder aanwezig is. wat ik vooral mee wil bedoelen is dat je wel alles kunt aanraden volgens de regeltjes maar dat het niet wilt zeggen dat het daarom volkomen juist en veilig is. en dm als je niet alles volgens de regels doet waarom geef je dan niet dat advies en je ervaring ermee door, soms zijn de mensen daar beter mee geholpen want volgens de regels werken helpt hun probleem niet altijd uit de wereld omdat elk kind een individu is en niet volgens regels grootgebracht kan worden. wil er zeker een niet- welles spelletje van maken hoor maar soms waan ik me hier op het cb met al die regeltjes
het risico op is idd heel erg minimaal, en treft het meest nog kinderen die te vroeg geboren zijn die speciale zuigelingenvoeding nodig heeft... een "gezond" op tijd geboren kindje loopt weinig risico ziek te worden door deze bacterie (E. sakazakii) een mooie pagina over hoe en wat over die bacterie en hoe het zich verspreid en wie het het meest treft hieronder... http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1808/art_E_sakazakii_zuigelingenvoeding.html
Ik zal niet zomaar zeggen dat iemand moet doen wat ik doe. Als iemand bijvoorbeeld vraagt naar ervaringen met iets als cosleeping of attachment parenting, dan zal ik die delen, maar ik zal niet zeggen dat een ander dat MOET doen. Met die E. Sakazakii is het anders. Het is een bekend risico (naast bijvoorbeeld Salmonella), en waarom zou je gemakkelijk te voorkomen risico's bewust nemen? Als mijn kinderen opgenomen zouden worden en nutrilon dronken, dan zou ik, als het ziekenhuis geen kant-en-klaar in huis heeft, er persoonlijk voor kiezen om zelf wat pakjes kant-en-klaar mee te geven. Dat is namelijk veel veiliger dan in het ziekenhuis aangemaakte voeding (ziekenhuizen zijn bekende bronnen van infecties).
ik zeg ook niet dat iemand het moet doen , geef gewoon iemand mijn ervaring mee en die persoon doet ermee wat hij/zij wilt.enneuh aan alles zit er een risico alleen moet je risico's kunnen inschatten lijkt me, als je met je kindje buiten ga wandelen kan die ook verkouden geraken, en die verkoudheid durft mischien wel een longontsteking worden ( kans is klein maar het kan hé ) dus ga je dan ook binnen blijven met je kleintje? en zo kan je blijven doorgaan hé en ja ziekenhuizen zijn de grootste bron van infecties doordat alles dicht opéén ligt ondanks alle hygienische voorzorgsmaatregelingen maar als je kind vree ziek is ga je er dan ook niet naar toe dan? want ja het zou mischien wel meer ziek kunnen worden.... nu ik ga persoonlijk niet mee met zo'n instelling maar ieder zijn eigen keuze en mening natuurlijk
vindt het persoonlijk wel een "mooie" vergelijking, de kans dat je kindje een longontsteking oploopt (door een verwaarloosd koudje) is hoger dan het risico om besmet te worden met die bacterie... en zo kun je idd nog wel even doorgaan.. de kans dat je kindje in het buitenland (daar is de hygiëne doorgaans niet zo hoog als in Nederland) wordt opgenomen met een voedselvergiftiging (wat hier trouwens ook kan hoor) is vele malen hoger dan het risico op die bacterie...de gevolgen van een voedselvergiftiging kunnen ook aardig gevaarlijk zijn zo niet ook dodelijk...en dat alles ook door niet hygiënisch of besmet eten... en dan zeg je ook niet , we gaan niet op vakantie want stel je voor... iedereen weet van veel dingen de risico's wat er "kan" gebeuren, en tis aan jouzelf als persoon(moeder) hoe je daarmee omgaat....
Ik denk dat iedereen haar eigen risico-afwegingen maakt, en dat die gekleurd worden door wat je meemaakt. Maar dat neemt niet weg dat je anderen niet kunt wijzen op risico's, omdat ze die misschien niet kennen. Wat een ziekenhuis betreft: doorgaans ga je daar heen omdat je moet, dus weinig keuze. Neemt niet weg dat je daar dus extra voorzichtig moet zijn, omdat juist daar de kansen op iets nieuws naars groter zijn.
maar of flesvoeding daar nu onder valt? als je de percentage ziet van de besmetting dan is dat niet meer wijzen op gevaren maar iemand schrik aanjagen terwijl je meer kans loopt om een ongeluk te krijgen, sorry hoor maar zoals ik de posts hier las leek het meer van als je de flesvoeding niet per voeding klaarmaakt dan loopt je kind grote kans op besmetting, maar dat zal dan mijn interpretatie zijn zekerst in elk geval de ts kan wss zelf wel haar conclusies trekken hier
't Is in elk geval de bereidingswijze die de fabrikanten ZELF aanraden, en dat zegt wat mij betreft al genoeg.
nu is in ene keer wat de fabrikanten aanraden voldoende en anders is het voor hun eigen winkel als die iets aanraden, nou nou dat noem ik pas met 2 maten en 2 gewichten meten. kijk de fabrikanten worden zéér streng gecontroleerd en ook al is het zéér zeldzaam dat zoiets voorkomt toch gaan ze dan inderdaad aanraden om het zo te doen en dit dan vooral om rechtszaken te vermijden, je kan ze dat niet kwalijk nemen. ik zeg ook niet dat het slecht is om zo te doen hé , zeg gewoon dat je best ook voor 24uur kan klaarmaken mits je het goed doet en dat de kans dat je kleintje dit oploopt zzer klein is maar bestaande maar dat je een grotere kans hebt om bv je kleintje een longonsteking te bezorgen door te gaan wandelen groter is en je daar toch ook niet voor binnen blijft. je moet gewoon je risico's kunnen inschatten en zelf dan maar beslissen wat je ermee doet natuurlijjk maar onnodig schrik aanjagen hoeft volgens mij ook niet
Binnen blijven geeft een bewezen grotere kans op wiegendood, iedere dag even naar buiten gaan met de kleine kan deze kans aanzienlijk verminderen dus tja dan valt de vergelijking van de longontsteking weer een beetje weg... Ik kan me in jullie beiden wel vinden. Ik begrijp de visie van Dirksmama, en dan met name het argument dat ze zelf al aangeeft niet alles volgens het boekje te doen, maar wel graag de veiligste oplossing wil adviseren wanneer mensen daarom vragen. Ik begrijp ook Randi wel in die zin dat je sommige adviezen misschien niet al te letterlijk hoeft te nemen. Iedereen weet dat je uit hygienisch oogpunt alles het beste kunt uitkoken iedere dag, maar de kinderen van mijn oma zijn ook allemaal groot geworden zonder ook maar iets uit te koken, en vele uit hun generatie met hen. (oke, komt ook in de buurt van het opa van 96 verhaal, maar toch...)
overal heb je risico als je om alles denkt kan je netzo goed geen kinderen nemen buikslaper risico nou mij lief slaapt allen op zijn buik en heeft super sterk nek en spieren flesvoeding voor 24 uur , nou als de risico zo groot was was zeker afgeraden door cb of kraamhulp ,en waren vele kindtje in mij omgeving ziek of dood gelukkig ken geen een die zo iets heeft mee gemaakt luister naar je eigen stem/gevoel maar is dat wel voldoende , en geloof echt niet dat er mensen zijn die alles en alles volgens die regeltjes doen wat nu goed is ,kan over 5 jaar afgeraden word ,hoe ver wil je gaan dan ?