hangt van de leeftijd af. Vanaf een jaar of 4 kunnen ze goed meehelpen. Maar gelukkig zeggen de meeste ouders ht hier zelf al dat het kind/de kinderen moeten gaan opruimen
hmm ook dat herken ik haha, zie mijn topic omgaan met kritiek. Het is inderdaad lastig om soms(vaak haha) te zeggen wat je wilt
Inderdaad, ik zou het niet vragen als die moeder erbij is, maar ik ga er toch vanuit dat ze dat aanbiedt. Lekker aso om jou met de troep te laten zitten. Als er hier kinderen zonder ouders spelen, dan vraag ik gewoon een kwartiertje voor ze opgehaald worden mee te helpen op te ruimen. Vaak help ik wel even mee hoor, maar ik vind opruimen er bij horen. Gelukkig heb ik niet meegemaakt dat het een puinzooi werd en er niet werd geholpen, ja, wel eens een kind wat echt dingen sloopte waar die moeder om moest lachen en steeds grapte dat ze goed verzekerd waren. Ja, hoepel lekker op, die heb ik gewoon nooit meer uitgenodigd.
Vanaf 1 jaar kunnen ze makkelijk meehelpen al is het maar 1 dingetje bij wijze van spreken, opvoeding begint gewoon meteen niet pas als ze 4 zijn dan ben je te laat met de gewoonte aanleren ben ik bang, ze snappen dat heel snel je maakt er iets leuks van!! een soort spelletje, wie is het snelst, het beste!!
Nee ik vraag nooit of ze meehelpen opruimen maar in jouw situatie zou ik het misschien wel vragen, een jongen van 4 kan best opruimen wat hij heeft gebruikt. Mijn dochter is bijna 3 en ruimt ook op als ze bij anderen is geweest, ze wil niet altijd maar dan help ik haar en dan volgt ze vanzelf. Gewoon visite (volwassenen) die we te eten hebben of op een verjaardag vragen we nooit om te helpen.
Ik had al op '' nee dat doe ik zelf '' gestemd voordat ik het topic las. Nu ik zie dat het over speelgoed gaat vind ik wel dat de kindjes samen het speelgoed moeten opruimen, hoeft echt niet precies hoor maar een beetje aan kant vind ik wel meer dan normaal. Ik doe het zelf ook altijd, als ik dan met de kids ergens ben geweest en ze hebben er een puinhoop van gemaakt dan zeg ik meestal een kwartiertje van te voren dat ze moeten opruimen.
Ik vraag niet. Ik verwacht gewoon dat er opgeruimt wordt. Als mijn dochter ergens mee speelt moet ze het naderhand ook opruimen, of als ze ergens anders mee wil spelen. Als we ergens anders heen gaan gelden dezelfde regels. Watvoor regels leer je je kind anders aan? Thuis moet je netjes zijn en ergens anders mag je je gedragen als een losbol? Als visite bijna weggaat vraag ik ook altijd aan de kids, ruim je de rommel even op?? Doen ze het niet doen de moeders het uitzichzelf vaak wel, maar dan zeg ik wel tegen het kindje als het niet helpt het de volgende keer niet meer met speelgoed mag spelen. (gelukkig kan ik dat doen bij mijn vriendinnen) Vind het in jou situatie nu zelfs eigenlijk best asociaal van je vriendin.
nee ik vraag het niet! maar ik help zelf ook altijd mee als we ergens zijn en vaak helpen hier de ouders ook mee! Maar als ze dat niet doen ach ik ga niet moeilijk doen ruim het zelf snel even op. Ik vind het wel vervelend als ze met snoep en drinken enz op de banken knoeien enz en de ouders daar niets van zeggen
Als ik tegen Eef zeg dat ze de blokken op moet ruimen dan doet ze dat wel, soms heeft ze zo'n bui en rent ze weg, maar dan haal ik haar gewoon op en doet ze het alsnog... En nu helemaal, ze snapt echt goed dat ik niet meer zoveel kan en helpt heel goed. Ik verwacht dat niet van andere kinderen, ik vind het echt vaak moeilijk inschatten.. Ik durf nooit zo goed andere kinderen te corrigeren als ze op bezoek zijn... Wil niemand voor het hoofd stoten. Het gekke is dat ik het niet erg vind als anderen dat bij Eef doen, mits het reëel is en ik het zelf bijvoorbeeld niet gezien heb.. Eefje gaf laatst het kindje van een andere vriendin een duw (heerlijke ruzie om een K3 step..) en mijn vriendin heeft toen heel rustg tegen Eef gezegt dat dat niet mocht en mij het verteld toen ik van de wc af kwam.. Geen probleem toch?
Ik zou dat niet aan iemand vragen die op bezoek is geweest, vraag m'n visite ook niet of ze zelf hun kopje of glas even in de vaatwasser zetten Ik vind overigens wel dat Damiën even moet opruimen als hij ergens heeft gespeeld.. Vind het meer een taak van de ouder om een kind daarop te wijzen, dan dat je je bezoek gaat vragen of ze even op willen ruimen.
Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je de troep die je kind gemaakt heeft opruimt en je kind mee laat helpen. Of ik het actief zou vragen weet ik niet maar ik zou het raar vinden als mijn visite haar kind daar niet op aan zou spreken...
Hier is het vanzelfsprekend dat Lenn meehelpt opruimen als we op visite zijn geweest en we naar huis gaan. Ik help zelf ook wel mee, maar hij moet gewoon helpen.. Al is het maar 3 stukjes speelgoed, wij willen dat hij leert dat opruimen ook bij spelen hoort. Hier vraag ik het niet als er kinderen over de vloer zijn geweest, maar meestal gebeurd dat uit hunzelf.. We ruimen allemaal op, kinderen en moeders..
Ik laat mijn zoontje altijd opruimen als we ergens geweest zijn, zelfs als hij amper gespeeld heeft en hun kinderen wel. Schetst mijn verbazing dat als ze hier komen spelen, ze ons in de puinzooi laten zitten! Terwijl ze weten dat ik BI heb en niet kan bukken ivm harde buiken. Stond echt helemaal verbaasd. Ik laat hem expres bij hen opruimen en benoem dat nog es duidelijk, ' kom we gaan helpen opruimen, anders moet de mama van...dat straks allemaal alleen doen'.. Ongelooflijk dat er nog mensen zijn die niet uit zichzelf even helpen de spulletjes van de kinderen op te ruimen. Ik vraag het niet aan ze, vind ik wat ze zelf moeten aanbieden. Maar intussen ben ik wel een beetje boos dat ze me die zooi laten opruimen alleen. (nu bedoel ik met de Bi en harde buiken.)
nee ik zou niet vragen of ze willen helpen met opruimen, ik zelf zeg altijd tegen de kinderen dat ze moeten opruimen als we weggaan, en ik zeg dan ook dat mama wel gaat helpen met opruimen en de ene keer heb ik mensen op bezoek die het hetzelfde aan pakken als mij, maar soms ook mensen die het laten liggen,
als ik zelf met Giorgio ergens op visite ben leer ik hem alles op te ruimen. maar hij mag sowieso niet alles zomaar pakken en opentrekken hoor, snap ook niet zo goed dat andere ouders dat toelaten dat hun kind kastjes en laatjes opentrekt en alles op de grond smijten als giorgio ergens aanzit wat niet mag waarschuw ik 1x en dan blijft hij er vanaf, want hij weet dat als hij dat niet doet hij straf krijgt. en als hij iets wil vraagt hij ook netjes aan mij of dat mag ja of nee. en als hij klaar is met spelen hoef ik maar 1x te vragen of hij op wil ruimen, en ruimt dan netjes alles op en als hij klaar is klapt hij in zn handjes en is hij erg trots er komen hier ook wel eens vriendinnen met kinderen die er niks van zeggen als hun kind alles omver gooit en alles opentrekken. zeggen dan 100x ''nee dat mag niet'' maar zijn vervolgens niet consequent en als hun kind de 101ste keer het wééér doet, zeggen ze weer ''nee dat mag niet'' dat schiet dus niet op.. maar nee, ik vraag niet of ze op willen ruimen. vind het eigelijk niet mijn taak om te zeggen, ik vind dat je als ouders zijnde zoiets zelf moet zien. als mijn kind troep maakt bij een ander zorg ik sowieso dat het opgeruimd is voordat we gaan, wel zo netjes..