Vragen mbt geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door BLiS, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik heb 2 keer een geplande keizersnede gehad. Hieronder mn reactie
    * Krijg ik een plaatselijke narcose of een algehele narcose?
    Ruggenprik.
    * De buikwond wordt met oplosbare hechtingen dicht gehecht?
    Beide keren is bij mij van binnenuit gehecht. Dus geen hechtingen aan de buitenzijde van de wond behalve aan de rechterkant een klein knoopje (maar die zie je ook niet hoor dat lijkt er ook nog in te zitten)
    * Mag mijn partner erbij zijn en kan er rekening gehouden worden dat hij slecht tegen bloed, geur en de ‘geluiden’ kan?
    Partner bij mij beide keer erbij. Je zit achter een doek dus je man hoeft niet te kijken. Ik denk geluiden (had ik niet hoor behalve dat vruchtwater wegzuigen) dat ze geen rekening mee kunnen houden. Mijn man heeft overigens beide keer gekeken hoe de kinderen uit mijn buik werden gehaald. Die stond zelfs op het punt om te gaan filmen!
    * Is het mogelijk dat er foto’s gemaakt worden. Of misschien een klein filmpje?
    Ja hoor, bij mij beide keren video-opname en foto's (foto's werden gemaakt door verpleegkundige zodat paps er ook op staat :))
    * Na de keizersnede verblijf ik op de verkoeverkamer samen met mijn kindje?
    Ja dan lig je even op de uitslaapkamer. Bij mijn dochter duurde dat langer dan bij mijn zoon. Maar bij dochterlief leek de ruggenprik ook wat 'zwaarder'. Je kan gerust vragen aan ze of je snel terug mag naar je eigen kamer cq naar de baby.
    * Wat moet ik niet vergeten mee te nemen naar het ZH?
    Boekjes!! Je bent eerst even niet zo mobiel. Mobiele tel. Ik vond eten etc goed in zkh. Manlief heeft wel champagne gehaald nog! Oh en een zak chips ;)
    * Wat als de bevalling eerder begint dan de geplande datum voor de keizersnede?
    Ik had die angst bij mijn zoon ook. De keizersnede stond gepland voor 39wk en 5 dgn. Ze vertelde mij als het eerder begint dan meteen naar zkh en dan doen ze de keizersnede meteen.
    * Blijft mijn kindje gelijk vanaf ‘de bevalling’ zoveel mogelijk bij mij?
    Beide kindjes kreeg ik nadat ze in doek gewikkeld waren en die apgar test hadden gehad, bij mij. Ongeveer 10 minuten a 15 minuten.
    * Is het mogelijk dat mijn kindje vers naakt op mij kan liggen na de keizersnede?
    Ja hoor ik heb dat met Sacha ook gedaan. Ze hebben hem goed warmgehouden en toen ik terugkwam op de kamer kreeg ik hem bloot tegen mij aan. Daarna hebben we hem pas gewassen en aangekleed.
    * Vanaf wanneer is bezoek welkom? En hebben zij zich te houden aan bepaalde bezoektijden. Geldt dit ook voor mijn man + kind?
    Ik lag in diak in kraamsuite beide keren. Er zijn daar geen bezoektijden. Je mag iedereen wanneer jij dat wilt langs laten komen. Zelfs in de nacht!
    * Ik zou graag het 1e badritueel en/of wasbeurt zelf mee willen maken.
    Dat kan ook maar dan vanuit je bed denk ik want je kan echt niet meteen staan. Sacha is na zn geboorte gewassen en aangekleed waar ik bij was. Het eerste echte badje was volgens mij op dag 3 en toen kon ik alweer gewoon goed staan en rondlopen dus was daar bij.

2. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hoi DeesDees,

Wat spannend!

Ik heb ook een geplande keizersnede gehad. Met de vragen die je genoteerd hebt (en hierboven al beantwoord zijn) kom je een heel eind hoor!

Bij mij zijn er door een verpleegkundige veel foto's gemaakt maar ik had er nog wel meer willen hebben (ook van de operatie zelf) en eigenlijk ook wel een filmpje. Dus hoe meer hoe beter zou ik zeggen. Zorg voor een volle batterij.

Check of het (de?) katheter na de ruggenprik geplaatst wordt. Scheelt weer.

Verder, als er rekening mee gehouden kan worden, vraag of je aan het begin van de dag gepland wordt. Dan loop je het minst risico op vertraging met alle zenuwen en sms-en van mensen van dien.

Als je geen borstvoeding gaat geven, kan hier misschien met de kamerindeling rekening gehouden mee worden. Het is mijn ervaring dat het (als je met anderen op een kamer ligt) de hele nacht/dag een heksenketel is van mensen die in en uit lopen om de - huilende - baby's aan te leggen. Voel je niet schuldig om de nachtvoedingen door de verpleging te laten doen. Je moet herstellen!

Op de kraamafdeling is het vaak heeeeeeeeeeeeeeeel warm! Neem ook wat luchtige hemdjes mee en drink veel. Mijn moeder had pakjes appelsap meegenomen.

Ik weet niet hoe de andere dames dit vonden maar mijn zoon is s ochtends geboren en ik heb die dag het meest bezoek ontvangen. Door de adrenaline en pijnstilling, trok ik het eigenlijk die eerste dag het best.

Wat ik verder een groot voordeel vond was dat omdat ik de eerste 2 dagen tot niet zo veel in staat was, mijn man door de verpleging heel erg betrokken werd bij de verzorging en hij toen we thuis kwamen, beter wist hoe je een luier moest verschonen/temperatuur moest opnemen etc dan ik. Het was erg leuk om te zien dat hij zo'n grote rol meteen kreeg.

Nou ja, ook een jaar later raak ik er niet over uit gepraat :)

Heeeeeeel veel succes, sterkte en plezier!

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @senseemillia; Bedankt voor je antwoorden.
    Ik krijg mijn keizersnede in het WKZ....ik ken het Diak idd wel(heb d'r zelf gewerkt dus weet van die tijden :D )

@Jetje;* Reserve batterij gaat mee :D altijd handig!!
    *De katheter wordt volgens mij vaker geplaatst nadat de ruggenprik gezet is, tenminste dat had ik bij de 1e wel....ut blijft idd een naar gevoel volgens mij.
    * Ingepland worden aan het begin van de dag is nog wel een goed punt idd, schrijf het meteen op! Thanx!
    * Ik ga idd geen borstvoeding geven, helaas lukt dat niet...
    * Luchtige hempjes zijn al ingepakt ;)

Thanx voor je input!

4. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Bij mij werd de katheter beide keren vóór de ruggenprik geplaatst!

En inplannen begin dag is idd fijn. Al eerste keer stond ik om 10.30 en werd het 14.26 (geboortetijd Jaime). er kwamen spoedjes tussendoor en mijn bloed bleek niet goed dus moest thrombocyteninfuus.
    Tweede keer stond ik om 9 uur ingepland. Kon al eerder richting OK. Sacha is geboren om 9.02 ;)

Succes hoor. WKZ is ook erg goed zkh! Jaime zit daar voor controle voro haar hartje.

5. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Vanmorgen al heel wat vragen kunnen afvuren op mijn Gyn, ik ben iig alweer heel wat wijzer geworden en dat maakt je wel een stuk rustiger.

De katheter wordt idd voor de ruggenprik gezet wanneer je nog op zaal ligt, ach ja....er zijn ergere dingen denk ik dan maar ;)

Qua planning moet ik het dus maar afwachten, vrijdags ervoor moet ik bellen met het ZH voor de planning van de eerstvolgende week en hoor dan wanneer ik me moet melden in het ZH. Heb daar geen zeggenschap over...

Over 2 weken (ben dan 37 wkn) mag ik me weer melden in het ZH en heb dan 3 afspraken staan:
    * gesprek met de verpleegkundige van de afdeling, die verteld me dan ook nog eens de ins and outs.
    * Gesprek met de anesthesist
    * en nogmaals controle bij de Gyn...

Tja en dan wordt het toch echt wel spannend!

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Oh joh komt goed!
    Die katheter vond ik niet echt pijnlijk ofzo. Het voelt wat tegennatuurlijk meer. En dat blijft even maar dat is zo weg.
    Ik vond het infuus erger dan die katheter..haha. Al prikte ze de laatste keer wel meteen goed. De eerste keer ging die zaalarts dat infuus prikken en oh wat was het een rommel!!!!!!!!!!1

7. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    precies, dat vond ik ook een groot voordeel. Als moeder zijnde wil je alles zelf doen, maar als je dat niet kan dan kan papa alles goed leren en doen en er vertrouwd mee raken. Mijn man was direct heeeel erg zorgzaam, en ik zag dat hij het goed leerde en had direct veel vertrouwen in hem. Ik vond het vervelend dat ik niks kon doen, maar voor hem was het super :) Wat dat betreft mag het van mij zo weer een keizersnee worden!

8. Jilly

Jilly Actief lid

15 mrt 2009
    215
    0
    0
    Hier gister door de gyn voor het dilemma gezet; een geplande keizersnee of 'gewoon' bevallen met een grote kans op dat het niet lukt (wegens vorige bevalling, werd uiteindelijk ook keizersnee na niet vorderende ontsluiting). Gezien mijn herstel van de vorige keizersnee (dat ging lekker vlot) neig ik heel erg om hiervoor te kiezen. Aan de andere kant zie ik er erg tegenop, met name vanwege de vragen die jij stelt DeesDees. Ik wil ook graag zo snel mogelijk het kindje aanleggen voor de BV en liefst ook gewoon bloot en ongewassen zodat vriend-lief dit evt. later kan doen. Ik blijf jullie nog wel even volgen hier!

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    @Jilly Je neigt nu naar een geplande keizersnede? Je verhaal klinkt vergelijkbaar met mijn eerste bevalling/keizersnede. Ik kreeg ook de keus, gelukkig! En heb nu dan ook voor een geplande keizersnede gekozen. Zie het niet zitten om eerst weer een bevalling in te gaan en er dan halverwege weer besloten moet worden dat het een keizersnede wordt. Maar goed, dat is natuurlijk hoe ik het ervaar. K hoop dan ook dat doordat ik nu een stuk fitter aan de geplande keizersnede begin, ipv uitgeput door een bevalling en dan spoed keizersnede met veel bloedverlies, er dan ook een stuk fitter uit zal komen!!

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @Jilly; Ik snap je gevoel, alleen zit ik nu dus ook met de vraag gaan we de keizersnede wel redden?
    Gisteren dus ook besproken wat als de weeën al eerder beginnen dan de geplande keizersnede datum, ik moet dan zsm naar het ziekenhuis en mag dan hopen dat ik niet weer zo snel vorder qua ontsluiting als bij de 1e. Gaat dit weer net zo vlot dan zullen ze niet zo gauw overgaan op een keizersnede en laten ze me via de 'normale' weg bevallen.
    Ik vind dit dus nog best wel een eng idee aangezien ik verwacht dat dit kleintje niet lang meer op zich zal laten wachten.
    In jou geval zal ik dus ook zeker kiezen voor een keizersnede....

11. nooatje

nooatje Niet meer actief

Hallo,

Ik krijg ook een geplande keizersnede en mijn vraag is of ze vlak voor de keizersnede nog een echo gaan maken om te kijken hoe de baby ligt?? Omdat hij/zij nu in stuit ligt maar mischien dat de baby voor de tijd nog wel is gedraaid.

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    @Nooatje Ik zou het je echt niet kunnen vertellen. Maar heb je niet vlak van te voren nog een controle bij de gyn staan? Bij mij kijkt de gyn nl wel bij elke controle even gauw met de echo. Ook al ligt de beeb bij mij niet in stuit. Dus dan zouden ze het nog kunnen controleren, lijkt me wel logisch dat ze het kort van te voren nog even checken!

13. nooatje

nooatje Niet meer actief

nee, ik heb morgen afspraak met de anesthesist en volgende week moet ik al voor de keizersnede komen. Vind het ook wel een btje onduidelijk. Bedankt voor je reactie

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    @nooatje; Dan zou ik toch nog even voor je eigen gevoel vragen of ze nog een echo willen maken?
    Wanneer heb je deze nu voor het laatst gehad?
    En een versie, is dat al een optie geweest?

15. nooatje

nooatje Niet meer actief

@deesdees nee een versie willen we niet. En de laatste echo hebben we dinsdag gehad. Ga vandaag nog maar is vragen..bedankt

16. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier doen ze het volgens mij wel. Maar misschien niet in elke situatie...
    Zou er gewoon om vragen iig!

Maar je mag je al mooi op tijd melden voor de keizersnede zeg. Met 38 weken dus al. Da's lekker!

Hier vandaag 38 weken, maar moet toch echt nog even wachten op mijn beurt...

17. Jilly

Jilly Actief lid

15 mrt 2009
    215
    0
    0
    @Mirjamrn: ik neig inderdaad naar die keizersnee. En zoals je al schrijft het scheelt na de tijd ook een hoop ellende met nabloeden etc.

@DeesDees: een keizersnee haal je altijd. Wanneer je afspreekt dit te gaan doen en je bevalling komt alsnog eerder spontaan op gang doen ze het meteen. Ik heb net al eens op de kalender zitten kijken wanneer het 'uitkomt' ;). Mijn mannetje vaart en komt 01 februari (dan ben ik 38w3d) weer thuis. Zijn vertrek staat gepland voor 8 maart. Dus de kleine mag niet eerder komen, want dan is de kans groot dat hij er niet bij kan zijn. Bijkomend voordeel van een geplande keizersnee kan voor ons dus zijn dat het eerder dan de uitgerekende datum kan worden gehaald en hij tijdens het herstel nog wat langer thuis is. Ik moet dinsdag weer naar de gyn en heb afgesproken dan aan te geven waar we voor gaan kiezen...

18. T84

T84 Fanatiek lid

25 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik krijg ook een geplande keizersnede. Weet sinds vandaag de datum.
    Gister heb ik een gesprek gehad met de anethesist en daarna de verpleegkundige, ik vond dit heel goed geregeld. Overal heb ik antwoord op en wat ik gister niet kon bedenken, kan ik altijd voor bellen of op de dag zelf nog vragen enz. Dus heel geruststellen was het.

19. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Volgens mij is het wel normaal dat ze voor de keizersnede nog een echo maken. Bij mij gaan ze dat iig wel doen, maar weet niet of het overal zo gaat.
    Pff, ben al meer dan 38 weken, en woensdag ga ik pas een afspraak maken voor een geplande keizersnede in de week van 24 jan.. Ik heb sterk het gevoel dat hij zich eerder gaat verkondigen.....

20. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Bij mij deden ze dat wel bij mijn dochter Jaime. Zij lag toen in stuit. Bij mijn zoon hebben ze het niet gedaan (was niet ingedaald en ik had al zelf voor een keizersnede gekozen).

Deel Deze Pagina