Beste verloskundige, Sorry voor het slechte onderwerp ik wist niks beters te verzinnen A.s zaterdag ben ik 36+0 weken zwanger en dat betekend voor mij dat ieder moment de bevalling kan beginnen. Ik ben twee keer bevallen bij 36+2 weken, de kans is dus groot dat dit nu ook weer het geval is. Omdat de bevalling bij mij in principe erg snel verloopt weet ik niet of ik het wel op tijd zal redden om naar het zh te gaan (eerste bevalling 1 1/2 uur tweede bevalling na inleiding 2 1/2 uur). Kunnen jullie mij vertellen hoe het beleid is als ik met 36 weken thuis spontaan en snel beval? Moet ik dan naar de bevalling toch noch naar het ziekenhuis ook al is alles goed met mij en de baby? Ik zie er namelijk heel erg tegenop om naar het ziekenhuis te gaan (vanwege slechte ervaringen in het dichstbijzijnde zh) als alles in orde is. Ook heb ik gelezen dat het beleid is dat kinderen tot week 37 dan in het ziekenhuis moeten blijven ook al is alles in prima orde, klopt dit?
Hoi Tamireya, de kans is inderdaad aanwezig dat je weer te vroeg bevalt. In principe moet je bij een premature bevalling (voor de 37 weken) altijd naar het ziekehuis, ook als de bevalling thuis is gebeurd. Na de 36 weken is het wel zo dat een kindje vaak een goed gewicht heeft en al wel op tijd naar huis mag zonder dat de 37 weken hoeven worden afgewacht. Het ligt dan wel aan het drinkpatroon van het kindje en of het zichzelf op temperatuur kan houden. Als dat allemaal goed gaat mag je vaak best snel weer naar huis. Dus houdt er rekening mee dat je bij een thuisbevallng voor de 37 weken toch nog naar het ziekenhuis moet ter obervatie. Groeten Brigitte