Vraag m.b.t. starten met kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Haiko7, 7 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haiko7

Haiko7 Bekend lid

13 apr 2011
    830
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Hallo,

Ik heb overal gezocht maar zou toch graag een paar vragen willen stellen.

Na mijn vorige bevalling wilde ik borstvoeding geven, dit is toen niet gelukt, ik had geen toeschietreflex en een milde borstonsteking.

Ik ben nu 28 weken zwanger en wil nu graag dat het wel gaat lukken.
    Aangezien ik van nature erg onzeker ben en graag de touwtjes in handen wil hebben. Wil ik kiezen voor enkel afkolven en voeding aanbieden in de fles.

Maak ik het mij hierdoor echt moeilijker? Ik voel me hier zekerder bij.
    Zeker omdat ik zo weet wat de kleine binnenkrijgt. En ik hoop dat ik zo minder snel een borstontsteking of tepelkloof krijg. Klopt dit overigens?

Hoe vaak zou ik het beste gaan kolven en hoe te beginnen.
    Graag zou ik beginnen met 36 weken zwangerschap, er is geen indicatie bij mij dat dit niet zou mogen.
    De reden dat ik van tevoren wil beginnen is om er zeker van te zijn dat het tegen die tijd een beetje willen lukken en ik er handigheid in heb gekregen.

Ik hoop dat je mij kunt helpen en voorzien van de juiste informatie.

Gr.
    Suzanne

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Suzanne,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! En goed dat je je al aan het voorbereiden bent op het voeden van dit kindje!
    Ik zal puntsgewijs op je vragen ingaan.

De reden waarom het vorige keer niet lukte weten we natuurlijk niet. Waarom had je geen toeschietreflex, hoe is je bevalling toen gegaan, hoe waren de eerste uren, dagen, voedingen. Allemaal dingen die van belang zijn in het goed op gang komen van borstvoeding. Evt. zou je in gesprek met een lactatiekundige hier inzicht in kunnen krijgen. Dit kan je helpen met voorbereiden op deze borstvoedingsperiode: waar let je op: waar heb je extra hulp/aandacht /begeleiding nodig? Soms ook kom je er niet goed achter.

Wanneer je enkel gaat kolven en aanbieden in een fles maak je het jezelf de eerste weken inderdaad drukker dan nodig: je zult dan 8 tot 12 keer gaan kolven om borstvoeding goed op gang te brengen: kolven houdt in kolven met een dubbelzijdige kolf gecombineerd met handkolven in de eerste 3-5 dagen. Daarnaast moet je je kindje nog voeden, versschonen, verzorgen, knuffelen, zelf herstellen, zorgen voor je andere kindje. Het klinkt misschien wat veel nu, maar ik hoop dat je een goed beeld hebt van wat volledig kolven in houdt. En natuurlijk is het mogelijk, ik denk alleen dat je heel goed moet weten hoe je te werk gaat en begeleiding kunt gebruiken.

Een tepelkloof kun je overigens ook krijgen van kolven: dit is een mechanisch probleem: aanleggen, kolven met een te klein borstschild of met verkeerde instelling kan ook een kloof veroorzaken. Die kans kun je dus niet met zekerheid wegnemen.
    Een borstontsteking is vaak het gevolg van niet goed of te weinig regelmaat legen van de borst. Ook dit kan met uitsluitend kolven.

Moet je dan maar niet beginnen aan het hele circus? Integendeel: juist met goede begeleiding al tijdens zwangerschap, waar je inzicht krijgt in hoe het werkt, wat op jou van toepassing zal zijn en waar je mogelijke valkuilen zitten kom je goed voorbereid aan de start! En kun je met plezier je kindje voeden.
    Bij een gezonde zwangerschap is er inderdaad geen indicatie om al vanaf week 37 te starten met voorkolven. Denk wel: we hebben het dan over handmatig kolven gedurende zeer korte momenten. Niet over kolven met een kolfapparaat! Ik zou zeggen: wanneer je een afsrpaak plant met een lactatiekundige, kun je het handmatig kolven besrpeken en kijken hoe dit gaat en of er inderdaad al druppels colostrum zichtbaar zijn. Meer hoeft het niet te zijn. Wanneer jij weet en hebt ervaren hoe je deze druppels uit de borst kunt krijgen, weet je dus dat er al voeding in kleine beetjes beschikbaar is: wil het niet met aanleggen na de geboorte: dan pas je dit toe: breng de druppels op je vinger en in het mondje van je kindje.

Dus: ik zou je willen aanraden een lactatiekundige in de buurt te zoeken die je kan helpen, maak een afspraak in de zwangerschap of doe dit telefonische en spreek af dat ze direct in de kraamweek langs komt. Zo weet je waar je op let, dat je goed op weg bent op dag 2 en heb je iemand waar je op terug kunt vallen bij vragen.

Je vindt lactatikundigen via Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding of nvlborstvoeding.nl

Veel succes!

3. Haiko7

Haiko7 Bekend lid

13 apr 2011
    830
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    Hoi Heidi,
    Dank je voor je reactie.

Ik lek nu dus al na borstmassage druppels uit mijn tepel dus dat is een goed teken lijkt me. Bij mijn zoontje kwam er gewoon helemaal niks uit, zelfs niet met kolven. Destijds vanalles geprobeerd, tot het me tegen begon te staan. Ik had er op een gegeven moment genoeg van omdat er geen druppel uit kwam.

Maar alleen kolven is dus niet is wat ontraden wordt. Ik begrijp dat het totdat het kolven goed op gang komt meer werk is. Daarom wilde ik ook eerder beginnen, maar je kunt dus niet van te voren al wat colostrum invriezen? Dat wil ik namelijk gaan doen.
    En tja de eerste weken daar ben ik me van bewust dat het veel werk gaat worden.
    Ik kan op sites etc niet vinden als je alleen wil kolven of je in de nacht ook regelmatig moet kolven. Wel staat er dan het aan te raden is, maar is het voldoende om in de nacht 2x te kolven bijv. zeg even snel wat om middernacht en 4.00 uur.

4. Haiko7

Haiko7 Bekend lid

13 apr 2011
    830
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    ps: waarom wordt ontraden om geen electrische borstkolf te gebruiken voordat je bevallen bent. vanaf 37 weken dacht ik dat het geen kwaad kon.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je kunt inderdaad in de nacht om 24 uur kolven en dan halverwege de nacht nog eens. In het begin is het handig om het ritme van je kindje te volgen, zo maak je aan wat het nodig heeft. Vraag ook iemand bij de kraamzorgorganisatie die hier ervaring mee heeft!

Wanneer je gaat kolven in zwangerschap liever niet met elektrisch omdat je weeenactiviteit op kunt wekken. Met 37 weken is een kindje 'af' en mag je bevallen, wij zien deze kindjes niet als a terme: ze lijken het goed te doen maar alles kost ze veel energie: geef je kindje rust om geboren te worden wanneer het daar aan toe is!

Overleg met je verloskundige of arts over invriezen van melk. Evt. kun je bij mij een informatie folder bestellen waar instaat hoe, wanneer, hoe bewaren etc.

Succes!

Deel Deze Pagina