ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik wil heel graag een opleiding spw 3 volgen en gelijk werken. ik wil de versnelde opleiding van 1 jaar doen maar waar vind je zo'n plek? en moet je je eerst aanmelden voor de opleiding of moet je eerst een werkplek zoeken? is het moeilijk om zo'n plek te vinden? ik hoop dat iemand mij kan helpen
Je kunt de opleiding niet starten zonder een leerwerkplek te hebben, en die zijn momenteel behoorlijk moeilijk te krijgen op veel plekken... Je zou met school eens kunnen overleggen, (ROC bij je in de buurt), of zij een lijst hebben met leerwerkplekken waar zij eerder mee samengewerkt hebben, zodat je gericht daar kunt solliciteren.
oke bedankt voor je reactie ik wil de opleiding hier volgen; https://www.capabel.nl/opleidingen/welzijn/pedagogisch-werker-3-%28kinderopvang%29.aspx# als ik geen bbl opleiding kan vinden dan ga ik gewoon bol doen hoor, maar dacht is wel leuk om iets extra's erbij te verdienen. ik werk nu ook niet dus het geld is dan gewoon een leuk extraatje. ik zou vanmiddag terug gebeld worden omdat ik heb gevraagd of ik ook toegelaten wordt zonder diploma (heb alleen een overgangs bewijs van 4 vwo naar 5 vwo) en dan ga ik gelijk vragen of zij ook zo'n lijst hebben. bedankt!
Dat overgangsbewijs moet voldoende zijn, omdat volgens mij altijd van havo3 naar havo4 gevraagd wordt, als je geen afgeronde vmbo hebt. Dat staat namelijk gelijk aan vmbo. De opleiding die jij uitgekozen hebt, vind ik trouwens erg duur. Als je normale BBL doet, kost dat je vaak maar een paar honderd euro per jaar en verdien je daarnaast iig een minimumloon...
o echt? ik dacht dat dat best redelijk was? ik zit namelijk al 1,5 jaar vast aan een thuisstudie waar ik niets mee heb gedaan en daar betaal ik 55 euro per maand voor dus dacht dat dit best redelijk was. misschien omdat je dan na 1 jaar klaar bent. ik ga nog even verder zoeken of het ergens anders goedkoper is, bedankt!
Als je bbl doet betaald je werkgever vaak je opleiding. Maar spw is wel een tak waar de ontslagen wegens bezuinigingen in vallen. Dus weet waar je aan begint. Dat wordt alleen maar erger de komende jaren. Bovendien willen bedrijven vaak mensen van een roc en niet van capabel.
ik weet niet of de opleiding die je nu wil doen heel handig is gezien de huidige economie. Ik heb ook spw maar ik kom echt nergens tussen, zelfs niet als invalkracht. Ik wil je dan ook adviseren om eens te kijken of je iets anders doen ook leuk zou vinden, en waar je dus makkelijker een baan zou kunnen vinden
ik ben nu al 3 jaar aan het denken wat ik wil doen. en ik wil echt graag op een kdv werken en over 5-10 jaar misschien mijn eigen kdv beginnen. en ik ben het zat om alleen maar thuis te zijn, ik heb geen vriendinnen en hoop zo ook meer mensen te ontmoeten. ik wil zowiezo niet echt gaan werken tot mijn beide kinderen naar de basisschool gaan, misschien alleen als inval of 1 a 2 dagen in de week. maar als ik dus geen werk vind is het geen ramp waarom is een ROC beter? bij deze school leer je toch ook alles? weet iemand waar ik hierover meer kan lezen of iemand die hier meer over weet?
oe ik ben net wezen google over ervaringen voor opleidingen bij capabel, maar er zijn zeer negatieve ervaringen. iemand die weet of je bij een ROC een versnelde opleiding van een jaar tot 1,5 jaar kan doen?
Ik heb 13 jaar in de kinderopvang gewerkt en moet zeggen dat ik liever collega's en stagieres van het ROC heb dan van zo'n soort opleiding. Op het ROC is het toch allemaal wat beter begeleid en wordt er dieper op de stof ingegaan. Besef je wel dat er momenteel overal flink veel ontslagen vallen. Ik werk voor een grote stichting maar momenteel zijn er in dit jaar 3 rondes van ontslagen waarbij er elke keer 29 uit gaan en bij een vriendin van mij die voor een andere grote stichting werkt vliegen er dit jaar elk kwartaal 19 uit. Ook van anderen hoor ik dezelfde verhalen. Op de meeste ROC's zijn versnelde opleidingen te doen. Het ligt aan je eigen niveau hoe lang je er over kunt doen. Volgens mij moet je een toets doen om te kijken bij welk niveau je het beste past. Mijn advies, wil je voor de spw gaan ga dan voor spw 4, daar heb je meer aan dan niveau 3 maar ook in de gehandicaptenzorg wordt er veel bezuinigd en vallen er ontslagen, zo ook in het onderwijs (eigenlijk in elk vakgebied waarvoor je op de spw wordt opgeleid). Succes
Op kinderdagverblijven vallen op dit moment vreselijk veel ontslagen. Hier in de Randstad gaat het ene na het andere KDV dicht. Mocht het ooit weer wat aantrekken zijn er voor jou, heel veel meer mensen met werkervaring. Een eigen kinderdagverblijf in deze tijd is ook niet haalbaar. Als kinderdagverblijven van een grote organisatie niet meer kunnen bestaan is dat voor een klein KDV zonder veel reserves nog moeilijker. Je weet niet wanneer het weer gaat aantrekken. Ik zou er dus nog even goed overna denken voordat je ergens veel geld en energie in gaat steken zonder dat het je iets gaat opleveren.
jullie brengen me wel goed aan het twijfelen. ik wil zo graag met kleine kinderen werken. is er nog iets anders wat ik zou kunnen studeren waar ik meer kans mee heb en alsnog met kleine kinderen kan werken?
Ik heb spw4 en ben idd ook mijn baan in de kinderopvang kwijt. Een nieuwe baan is op alle spw werkvlakken niet te krijgen Daarnaast heb ik als stagebegeleider zeer slechte ervaringen met capabel, niet doen!!!
Ik werk als persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg. Ik heb mijn opleiding als BBL-er gedaan en in de gehandicaptenzorg nemen ze nog wel leerlingen aan.( Bij mij op het werk en in de buurt) In de kinderopvang is het een ander verhaal inderdaad. Je zou kunnen informeren bij KDV's bij jou in de buurt, of ze leerlingen aannemen. Verder sluit ik me aan bij bovenstaanden. Als BOL-er zou je wel een stageplek kunnen vinden, maar eenmaal gediplomeerd is de kans op een baan erg klein. Succes, informeren kan altijd!
Misschien kraamzorg? Als ik het geld had zou ik die opleiding gaan doen, daar is nog wel vraag naar hier.
Lijkt het je niet leuk gastouder te worden of de pabo te gaan doen? Kraamhulp misschien ook een optie?
kraamhulp lijkt mij inderdaad ook leuk maar dan heb weer situaties zoals zieke of overleden kindjes en lijkt me vreselijk. ik wil met kindjes werken t/m 4 jaar ongeveer. bedankt voor alle reacties! als iemand nog meer suggesties heeft over iets anders met kleine kinderen hoor ik het graag
Hee meis! Ik doe ook een versnelde opleiding op niveau 4. Ik doe de opleiding in leiden en het duurt 2 jaar. Ik krijg gewoon studiefinanciering en een studentenreis product. ik doe 3 dagen school en 2 dagen stage. De richting is sociaal maatschappelijk dienstverlening(is echt heeeeeeel breed) Als je meer wilt weten dan moet je het zeggen! Enne als je meer mensen wilt ontmoeten dan kunnen we best een keertje afspreken en dan vertel ik je meteen meer over de opleiding!
BBL plekken zijn lastig te vinden in SPW richting. Ik ben al 2 jaar hard op zoek om mijn laatste jaar SPW af te maken via de BBL leerweg. Tot op heden zonder resultaat. Op elke vacature reageren heel veel mensen, omdat het zo geliefd is. Ik moet nog maar 1 jaar.