Wel of geen avondvoeding geven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Pinjo, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    #1 Pinjo, 26 aug 2011
    Laatst bewerkt: 26 aug 2011
    Beste lactatiekundige,

Graag wil ik je advies over hoe om te gaan met nacht- en avondvoedingen. Even wat info vooraf...

Onze oudste dochter (van 2,5) heb ik tot 15 maanden de borst gegeven. Tot haar eerste jaar werd ze 's nachts ook minimaal 1, en vaak meerdere keren wakker om bij mij te drinken. Ik vond dat prima, maar na een jaar ging het ons echt opbreken (spruitje lag toen ook al lang niet meer op onze kamer). Met veel pijn en moeite hebben we de nachtvoedingen dus afgebouwd. Dat betekent: met veel doorwaakte nachten met huilpartijen. Ook bleef de oudste tot voor kort wakker worden 's nachts. Ze kreeg (en krijgt als het nog eens gebeurt) dan een beetje water.

Bij de jongste wil ik dat voorkomen. Ze is nu nog geen 6 weken en ik weet dat ik er erg vroeg mee kom. Ik vind het ook echt geen probleem als ze de komende maanden 's nachts wil drinken, maar ik vrees weer twee jaar lang doorwaakte nachten... Mijn vraag is dus:

1) Ik voed volledig op verzoek, kan ik dan iets handig of onhandig aanpakken als het om de nachtvoeding gaat?
    2) Ik twijfel vooral over de avondvoeding. Klein meisje wordt namelijk niet wakker aan het einde van de avond (ze heeft al een mooi dag/nachtritme) en ik weet niet of ik haar nu wel of niet wakker moet maken. Ik heb het nu beide geprobeerd (wel en niet wakker maken), maar ze wil sowieso 's nachts drinken en vaak ook op dezelfde tijd (rond 4/5 uur). Ook heb ik het idee dat ze niet zo actief drinkt als ik haar voor de nacht wakker maak.

Nu laat ik haar dus vaak liggen (afhankelijk van de laatste voeding), maar doe ik daar goed aan? Ter info: overdag wisselt het aantal voedingen sterk. Op sommige dagen wil ze om de 2/2,5 uur drinken, maar soms laat ze er ook 4 uur tussen zitten. Normaliter "breek" ik niet in op haar behoeften en laat ik deze tijd er dus ook tussen zitten. In de avond is ze (zoals veel babies) wel vaak onrustig. De laatste voeding verloopt dus ook wat onrustiger. Dat wil zeggen dat ze dan vaak wil drinken (soms krijgt ze 3 borsten: links,rechts,links) en het tijdstip van de laatste voeding wisselt dus ook sterk. Ze gaat naar bed op het moment dat ze rustiger wordt en voldaan en tevreden oogt.

Nou, het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en je me hierin kunt adviseren. Met dank alvast en groetjes,
    Pinjo

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Het klinkt echt helemaal alsof je dochter een heerlijk leventje heeft bij jou/jullie. Ik zou vooral zo doorgaan en ikzelf ben altijd een voorstander van niet wakker maken laat in de avond juist omdat je dan inderdaad hun normale ritme doorbreekt.

Wat betreft de nachtvoeding: zolang ze 's nachts echt ook goed drinkt hoort deze voeding er gewoon bij. Merk je dat ze niet echt meer drinkt maar je borst vooral gebruikt om in slaap te vallen dan kan je eens proberen of je met troosten zonder borst haar ook kan laten slapen. Maar dit kan zeker nog wel maanden duren inderdaad ;)
    Ga lekker vroeg naar bed in de avond!!

3. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Dank voor je snelle en positieve reactie! Kon ik ook wel even gebruiken. Vandaag weer een dag van om de 2 uur drinken door een onrustig meiske. Word daar toch wel een beetje onzeker van soms...

Overigens gaan we je advies opvolgen en de avondvoeding laten zitten. Misschien kan ik dan op die tijd vast wat kolven voor t werk straks... In de nacht drinkt meiske nl. wel actief, maar zeker geen 2 borsten (en soms zelfs 1 niet helemaal leeg). Die volle borsten zullen wel meespelen (daar heb je als baby met die toeschietreflex snel je buik vol van denk ik). En soms heeft ze denk ik ook gewoon meer slaap dan honger. Als de ergste honger dan over is, ronkt ze gewoon weer verder...

Enfin, lang verhaal kort: je hebt ons het definitieve zetje gegeven om die avondvoeding maar even te laten. Thanx!

Deel Deze Pagina