Hoi Ilse Ik heb een vraag over bv combineren met fv, mijn zoontje krijgt nu nog een keer per dag (s avonds) Neocate flesvoeding in verband met een ernstige koemelkallergie. Door de koemelkallergie had hij o.a een groeiachterstand. Alles is nu onder controle maar het groeien gaat nog niet zo snel. Hij is nu bijna vijf maanden en weegt 5730 gram. (geb.gewicht: 3615) Op het consultatiebureau hebben ze me aangeraden om nog een flesvoeding te gaan geven. Dus 2 keer fles en 3 keer borst. Eigenlijk accepteert hij de borst niet meer, hij kan niet meer lekker ontspannen liggen en slaat tijdens het drinken driftig om zich heen. Ook laat hij steeds de borst los, een strijd voor ons allebei.. Als ik de melk afkolf en in een flesje geeft is er niks aan de hand, ook de flesvoeding vindt hij heerlijk en ligt dan lekker ontspannen te drinken. Ik geeft of kolf nog steeds vijf voedingen, 6 uur, 10 uur, 14.00 uur, 17.00uur en 20.00 uur. De laatste voeding krijgt hij dus fv maar ik kolf nog wel! Ondertussen loopt de borstvoeding super hard achteruit. Ik kolf nu nog maar 60 cc per keer uit beide borsten (leg ik hem dus niet aan!) Omdat hij de borst weigert maar wel honger heeft bied ik steeds vaker na het drinken uit de borst de fles nog aan. Ik ga dan dus kolven.. ondertussen hang ik echt van het kolven aan elkaar! Mijn vraag is, zou ik de voeding van 20.00 uur ook rustig kunnen afbouwen zonder dat de andere momenten helemaal terug lopen? Zou graag de beide ochtend voedingen en de voeding van 17.00 uur nog een poosje willen blijven geven! Is het dus mogelijk om een kolfmoment te laten vervalen en toch nog genoeg voeding over te houden om borstvoeding te blijven geven? Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes Butterfly
Nog even een aanvulling... Ik kolf met een enkele elektrische kolf van medela en gebruik neusspray voor toeschietreflex. Is het misschien een andere mogelijkheid om de voeding van 14.00 uur af te bouwen? Stel dat ik 6 uur live voed, 11 kolf, vijf uur live en 21.00 kolf. Als ik de voeding van 14.00 uur oversla zou ik dan voor 17.00 ook extra voedzame en meer melk produceren? P.s Het is wel de bedoeling dat mijn ventje gewoon op vijf voeding blijft, dan zou hij dus 6 uur live krijgen, 10 uur afgekolfde melk, 14.00 uur flesvoeding, 17.00 uur live en 20.00 uur flesvoeding. Alvast bedankt voor je antwoord! Groetjes butterfly
Hoi, ik denk dat je het even moet gaan kijken hoe je de kolfmomenten het best over de dag heen verdeeld. door grotere 'gaten' tussen de kolfbeurten te creeren kan het harder teruglopen. dus even kijken wat het handigst is dan. tja, en verder is het toch afwachten...veel moeders ervaren zo rond de vier maanden dat het met kolven wat lastiger gaat... kolf je volgens schema? (masseren afwisselen met kolven?) misschien dat je dan wat meer opbrengst krijgt? ik hoor het graag. groetjes Heidi margit
Hallo, Bedankt voor je reactie, ik kolf al volgens schema en ben al sinds de geboorte met de productie bezig omdat dit nooit heel veel is geweest. Dus ben bekend met de schema's wisselvoedingen, e.d. Ik merk dat mijn zoontje niet meer helemaal genoeg heeft aan de borstvoeding, de voeding van 's ochtends houdt hij het eigenlijk nog maar 3 uur op uit (ipv 4 uur) De borsten zijn 's ochtends nog niet leeg maar hij houdt er zelf mee op. (moet te veel moeite doen..?) Het is tegenwoordig een hele strijd om hem aan te leggen, ik schreef al dat hij niet ontspannen kan drinken en er steeds mee op houdt. Kan het zijn dat hij eigenlijk gewoon geen borstvoeding meer wil? Wat betreft het schema voeden en kolfen, - 6 uur voeden - 11 uur kolfen - 17.00 uur voeden - 21.00 kolfen Of denk je dat voor de productie het volgende beter is: - 6 uur voeden - half 11 kolven - half twee kolven/voeden - half vijf voeden - half negen kolven Ik wil natuurlijk het beste voor mijn zoontje maar moet eerlijk zeggen dat ik twijfel of borstvoeding dat in zijn geval nog is. Het lijkt wel of hij veel meer honger heeft en groei zowieso niet super. Graag hoor ik van je! Groetjes
Hoi, Ik denk dat je tweede idee zowiezo beter is als je de borstvoeding nog even door wil laten gaan tot de 6 maanden. Als je tot 5 maanden doorgaat en dan langzaam afbouwen, krijgt hij tot het moment van beginnen met vaste voeding in ieder geval nog (een) borstvoeding. Dat is natuurlijk hartstikke goed. Wanneer je minder wil geven, of wil afbouwen, is dat natuurlijk je goed recht, je hebt het al hartstikke goed gedaan, zeker als je de hele periode al zo moet opletten op de productie. Het is wel normaal rond de 4 maanden dat ze korter drinken, de omgeving wordt ook ineens erg interessant, allemaal nieuwe ontwikkelingen die je kindje door gaat maken. Dat maakt ook dat ze ander drinkgedrag vertonen. Zolang je nog geniet van (een) moment aan de borst, doe dat dan gewoon, en vul aan als dat nodig is. Dat kan ook een mooie status quo zijn. succes! heidi margit