Hoi meiden, Zelf geef ik al een tijdje geen borstvoeding meer, maar een vriendin heeft een kleintje van 8 weken, en die had wat vraagjes. En ik weet het al niet meer... (schaam schaam) Ze geeft volledig borstvoeding, en is nu begonnen met kolven omdat ze over 3 weken weer moet gaan werken. Ze wil graag een voorraadje opbouwen. Nu kolft ze +/- 30cc per borst in een kwartier. Ze kolft één keer per dag, tussen twee voedingen in. Haar meisje heeft nog geen duidelijk ritme, en veel clusterdagen. Het is dus flink zoeken. Nu weet ik nog dat ik 's nachts kolfde, omdat er anders te lang tussen zat en ik niet op m'n buik kon slapen met die harde dingen. Zo stimuleerde ik niet extra, en kon ik daarna weer lekker slapen. Maar haar kleintje komt vaak nog om de 2 uur 's nachts, dus dat is voor haar geen optie. Dus: Wanneer kan ze het beste kolven? Hoe vaak/Hoe lang? Ze heeft btw de elektrische kolf van difrax. Alvast bedankt!
Ik ben voorraad aan het maken. Wat ik doe: na ochtendvoeding, als Uk slaapt kolven. Ik haal dan uit een borst 80-100cc. De andere laat ik "vol" voor als ze per ongeluk vroeg weer wil drinken. Gaat perfect op deze manier! Moet wel zeggen dat ik last heb van overproductie, dus vaak melk over
De algemenr tip: Het meeste productie heb je snachts en s ochtends. Het is daarom praktisch om na de eerste voeding te kolven. Dan wordt er wel weer genoeg melk aangemaakt voor de volgende voeding (mits er voldoende tijd tussen zit). Ik had zelf in die periode nog last van overproductie, dus ik kolfde ook wel eens savonds als ik merkte dat mijn borst en nog te vol zaten.
Hoi Catootje86, Wat een lastige situatie. Zelf geef ik nu ruim 5 maanden volledige borstvoeding. Inmiddels ben ik weer gaan werken (3 dagen) en kolf ik op het werk af. Voordat ik weer begon te werken, heb ik een voorraadje opgebouwd. Het opbouwen van zo'n voorraadje kan in de loop der tijd steeds lastiger worden, omdat de productie steeds meer afgestemd is op de behoefte van je kindje. Er is in mijn geval niets meer over aan het einde van de voeding, althans te weinig om dat er met een kolf (medela pump in style advanced) uit te halen. Ook drinkt mijn kindje vaak nog om de 2 à 2,5 uur. Desondanks is het zaak dat jouw vriendin tussen de voedingen door afkolft. Ze kan denk ik het beste een uur na de voeding kolven. Als ze dit een paar keer per dag doet, heeft ze een volledige voeding. Je vriendin zal hier een paar dagen voor moeten "opofferen". Het zal er namelijk toe leiden dat de hele dag in het teken van de borstvoeding staat. Tussendoor kolven leidt echter ook tot productieverhoging, waardoor het steeds makkelijker wordt om voorraad op te bouwen. Ook kan haar kindje nog wat vaker voor een voeding komen, omdat zij waarschijnlijk iets minder krijgt als er tussendoor wordt afgekolft. Even investeren dus. Wel heel erg nodig, want het kindje moet natuurlijk wel te eten hebben als jouw vriendin weer aan het werk gaat! Succes ermee