Hallo UWV-team, Ik hoor van verschillende kanten dat wanneer je een oproepcontract in de zorg hebt, dat dan je zw.schapsuitkering berekend wordt over de laatste 3 maand voor je verlof ipv de laatste maand/4 wkn. Op internet kan ik daar niks over vinden. Klopt dit wel of niet? Ik werk in de zorg (fysiotherapeut), moet ik dan rekening houden met 1 of met 3 maand? Groet, Puck
Beste Puck, Ik begrijp dat je nog vragen hebt over de berekening van de zwangerschaps-en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering). De zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100% van je dagloon. Het dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór het verlof. Was het loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijkt de medewerker van het UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had. Vroeger werd er inderdaad in de zorg voor oproepkrachten het gemiddelde van de laatste 3 maanden genomen. Nu geldt de bovenstaande berekening. Actuele informatie op internet vind je op onze website www.uwv.nl: Hoe is mijn dagloon voor de WAZO berekend ? Als je klikt op de volgende link word je daarheen geleid. Veelgestelde vragen Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team