Misschien een rare vraag, maar het houdt me een beetje bezig.... Zoals jullie weten ben ik bezig met mijn eerste IVF. Nou wordt alles dus kunstmatig geregeld en de bevruchting vindt buiten het lichaam plaats. Het embryootje gaat zich delen en delen en delen tot er een mooie embryo ontstaat. Nu mijn vragen: 1) Kunnen ze op het lab zien of het een gezond kindje gaat worden? Ik zou zeggen van wel. Bijvoorbeeld het Down Syndroom, dan mist er gewoon een chromosoom. En als ze het al zouden kunnen zien, wordt dat standaard getest, of het een gezonde embryo is? 2) Kunnen ze ook al zien of de embryo een jongetje of een meisje is? Niet dat ik zou willen kiezen hoor, maar ik vroeg me dat gewoon af. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden. Ik ga het ook nog wel bij de gyn navragen, maar die zie ik voorlopig nog niet. Groetjes, Jaycey
Ik denk niet dat ze in dit stadium al testen, een normale chromosoom test wordt ook pas bij 10 - 14 weken gedaan. Misschien kan het wel, maar het lijkt mij een etische kwestie, waarbij je dus alleen maar ""perfecte" embryo's zou maken. Ik denk niet dat dit verantwoord is. maar ik ben benieuwd naar het antwoord van de gyneacoloog gr gigi
Ik ga voor beide antwoorden voor NEE Misschien dat ze het wel zouden kunnen....eventueel.... maar ze zouden er zeker niet naar kijken! Je krijgt een embryo terug waarvan zij denken dat ie goed is.
Dat idee heb ik zelf ook, maar een vriendin van mijn zei vandaag: dat kunnen ze toch zien. Ze gaan toch geen "ongezond" kindje terugplaatsen. Heb je eerst al die moeite gedaan en dan zou je geen gezond kindje "krijgen". Ik zei zelf ook al dat ik me niet voor kon stellen dat ze gaan checken of alles klopt en wat het geslacht is, maar zij was zo stellig, dat ik dacht, ik ga het eens even navragen. Misschien heeft iemand zo'n vraag al eens gesteld bij de gyn. You never know. Ik vind het zelf trouwens niet kunnen, als je zelf het geslacht zou mogen bepalen. Je moet gewoon blij zijn als het je gegeven is een kindje in je armen te mogen sluiten, jongen of meisje. Is allebei even waardevol. Maar ik was gewoon nieuwsgierig........ nou ja, nieuwsgierig, ik wil gewoon graag alles weten
Jaycey volgensmij kan het niet eens....of is het te risicovol. Ik ken nl wel verhalen van mensen waarbij een meisje een ernstige erfelijke ziekte zou krijgen, maar een jongetje bv niet...deze mensen hebben echt tot een aantal weken zwangerschap (weet niet meer psies hoeveel) in spanning geleefd. Want als het een meisje was zou dat betekenen dat ze voor een abortus zouden gaan. Deze ziekte was zo erg in strijd met kwaliteit van leven....hun opluchting was dan ook groot toen bleek dat ze een zoon kregen. Qua gezondheid....tja...ook dat heeft bij ivf/icsi geen garantie natuurlijk. De kwaliteit van het embryo zegt overigens niks over de gezondheid van het uiteindelijke kindje. Als je dus een matige kwaliteit emmy hebt betekent dat alleen dat de kans dat deze goed innestelt ook minder is. Maar uit een matige kwaliteit emmy kan een prachtig gezond kindje komen hoor! Je moet ook bedenken dat een aantal afwijkingen/gezondheidsproblemen kunnen ontstaan in verdere verloop van zwangerschap...in aanleg bv. Dus ik weet niet hoe je vriendin er zo stellig van overtuigd is, maar klopt volgensmij dus totaal niet. Hoe gaat het verder met je? Groetjes, Eva.
Hoi Eva, bedankt voor je antwoord. Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde als jij. Ik zou het ook vreemd vinden als ze alle embryo's allemaal zouden gaan checken. En het is eigenlijk maar goed ook dat er nog iets via de natuurlijke weg gaat. Met mij gaat het eigenlijk wel goed. Ik moet wel zeggen dat ik het allemaal lang vind duren. Wat dat betreft ging de IUI een stuk sneller. Maar aan de andere kant, heb ik het gevoel dat ik er nu minder mee bezig ben. Ik denk dat dat gaat veranderen op het moment dat ik met de Gonal-F ga beginnen en weer om de dag naar het ziekenhuis toe moet voor de echo. Nu gaan de dagen eigenlijk gewoon voorbij, en aan het einde van de dag prik ik even. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe de medicijnen gaan werken bij mij, of er veel follikels gaan groeien. Tot nu toe heb ik er altijd maar ééntje gehad (1x keer had ik twee follikels). Zal wel een vreemde gewaarwording zijn als ze dadelijk zeggen: nou, dat gaat goed, u heeft 8 mooie follikels. Dus dat gedeelte vind ik wel spannend. Ik ben zo benieuwd hoe het met jou en met Elmo af gaat lopen. Ik hoop zo voor jullie beiden dat het deze keer helemaal goed gaat komen. Moet bijna wel. Allebei een emmy op Valentijnsdag, dat moet goed komen. Zelf heb ik het gevoel (is verder nergens op gebaseerd) dat mijn 1e IVF-poging meteen raak zal zijn en dat het een meisje gaat worden. Don't ask me why. Bij mijn vorige zwangerschap, had ik ook al een voorgevoel. Mijn 3e IUI-poging was raak. Toen ik de behandelkamer uitliep, zei ik tegen mijn partner: ik ben zwanger, het is een jongen en het wordt te vroeg geboren. En het is alledrie uitgekomen. Raar is dat hè? Maar ja, ik heb ook altijd gezegd, ik ga een tweeling krijgen. En dat zie ik niet gebeuren, of ik moet 2 emmy's terug laten plaatsen. En daar zijn we nog niet uit. Nou, dat was weer een heel verhaal. Nu moet ik weer eens aan de slag. Fijne dag allemaal. Liefs, Jaycey
Een tweeling ligt altijd binnen bereik meis! Een eeneiige tweeling! Leuk dat je voorspelling uitkwam! Kun je dat ook voor mij? Groetjes en suc6 met alles! Marjo
Nou, Marjo, wat je zegt. Ik vraag me af of dat kan, een eeneiige tweeling. Ik neem aan dat ze dat wel kunnen zien aan de embryo. Weet iemand dat? En ik zou willen dat ik kon voorspellen hoe het met jou verdergaat, maar ik hoop voor je dat deze poging meteen raak is. Kom je de wachtdagen een beetje door? Groetjes, Jaycey
Ik heb nu 1 emmie terug...en kan nog twins krijgen! Dat delen gebeurt pas in de baarmoeder Echt waar.... Indrukwekkend he, baby's! Elmo
@ Jaycey: Sterkte meid! Nou het w88 is zoals altijd zenuwslopend! Maar samen met me emmy trek ik het wel! Groetjes Marjo
Jaycey het is idd een heel aparte gewaarwording...je ziet ineens je eierstokken vol met follikels op de echo. Kan me ook wel voorstellen dat je het langer vind duren.....de hele ivf procedure beslaat gewoon ook langer traject. Als je eenmaal gaat stimuleren gaat het meestal wel wat sneller, vooral als je regelmatig voor controle gaat. Wat super dat je gevoel je dit zegt, hoop dat het weer gaat uitkomen!
Jeetje, dat wist ik niet zeg. Da's wel grappig. Dus in principe zou je ook nog een vierling kunnen krijgen ? Twee eeneiige tweelingen? Wow. Ik dacht dat die deling al in het petrischaaltje tot stand kwam. Maar dat is dus niet zo. Dat gebeurt weer in de baarmoeder. Weer wat geleerd.
Als je twee embryo's laat terugplaatsen heb je inderdaad kans op een vierling. Dat komt niet zo vaak voor....3-ling overigens wel.....maar hoe vaak weet ik niet hoor
Volgensmij ook nog niet zo vaak hoor...maar toevallig ken ik wel iemand op ander forum, die dus 2 heeft terug laten plaatsen en nu zwanger is van 3-ling!
Nou, ik heb onlangs ook toevallig twee verhalen gehoord...vandaar. Het zal je toch gebeuren zeg....! Ons zal het niet gebeuren Eva Elmo