Sinds een tijd heb ik een moeilijk slapend kind (terwijl hij eerst de nacht doorsliep!). En sinds een week is het al helemaal drama... Hij slaapt opeens ontzettend licht. Volgende week is hij 6 maanden, zouden we nu al over moeten/kunnen op opvolgmelk? Dat hij daar misschien aan toe is? Het is altijd een grote eter geweest en krijgt ook sinds hij 4 maanden is bijvoeding. Inmiddels krijgt ie daar zelfs behoorlijk veel van. Dit is zijn schema: 07.00/07.30 240cc fv 09.30 150 gr fruit 11.30 240cc fv 15.30 160cc fv 17.00 200 gram groente/aardappel of rijst 19.00 240cc fv (en dan direct naar bed, want dan is ie echt niet meer te houden zo moe...) Maar ik geloof dat er een max zit van 800cc aan de opvolgmelk? Welke en hoe kan ik het beste verlagen? En moet ik nu terug naar 3 flessen of kan ik beter eerst overstappen en dan over bijv. een maand terug?
Ik zou er eerst 4x 200 cc van maken, opvolgmelk verzadigt meer, dus de kans is groot dat hij daar genoeg aan heeft. Door de ochtendfles zou je een paar schepjes Bambix kunnen doen, dit is voor baby's vanaf 6 maanden. Wat betreft het laten vervallen van een fles: Bas ging van 4 naar 3 flessen toen hij brood en tussendoor een koekje ging eten (toen kreeg hij overigens nog geen opvolgmelk). Het schema was toen zo: 07.00 uur - fles 200 cc + Bambix fijne granen 09.00 uur - koekje/rijstwafel o.i.d. met roosvicee of water 12.00 uur - brood, daarna een fles van 150 cc 14.30 uur - fruit met roosvicee of water 17.00 uur - warme maaltijd 19.30 uur - fles 200 cc Hoe meer brood hij ging eten, hoe minder hij van de fles daarna dronk. Inmiddels eet hij 2 boterhammen en is de fles vervallen. Wij zitten nu dus nog maar op 2 flessen. Toen hij naar 2 flessen ging, ben ik wel een toetje na de warme maaltijd gaan geven, omdat hij anders wel erg weinig zuivel binnenkrijgt. Van de laatste fles laat hij namelijk meestal 50 cc staan, het maakt daarbij niet uit hoeveel tijd er tussen de warme maaltijd en die fles zit. Hij wil dan gewoon niet meer dan 150 cc. Verder krijgt hij nu ook vlees of vis of kaas bij de warme maaltijd. Succes ermee! PS: het lichte slapen hoeft niet te komen doordat hij toe is aan opvolgmelk... Hier is het ook een hele tijd drama geweest met slapen, zowel overdag als 's nachts. Pas de laatste dagen gaat het weer iets beter. Het schijnt dat veel kinderen rond die leeftijd een fase hebben waarin ze slechter slapen, wie weet geldt dat voor Tobe ook.