Vragen over het starten met de basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Druif78, 6 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, zag gisteren bij de action ook jongensfruitbakjes. Ik geloof rode met Mickey Mouse..

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Wij hebben vorige week infoavond gehad. In de 0-klas gaat hij alleen's ochtends naar school, dus geen heen en weer geloop tussen de middag. Hij zal dan 2 dagen bij de BSO eten. Daar komen nog 2 kinderen, dus lekker rustig eten.
    Het gymen gebeurd hier in ondergoed en met gymschoenen (met klittenband!) aan.
    Hij moet nog wel wat dingen leren wat wel wordt verwacht dat hij kan. Zijn jas moet hij kunnen aantrekken incl rits, dat gaat lastig. Ook zelf zijn billen afvegen zijn we nu flink aan het oefenen. En zijn broek zelf vast maken. Hij is zo gemakkelijk dat hij rustig met zijn broek open van alles gaat doen ;).
    Voordat hij naar school gaat komt de juf op huisbezoek om alles door te spreken en afspraken te maken over het wennen. Dat vind ik erg prettig. Het duurt nu nog 3 maanden voordat hij naar school gaat.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Paarse: jullie worden echt wel heel prettig en persoonlijk voorbereid zeg!!
    Owww... krijg de kriebels: zoon kan ook nog niet zelf zn jas aantrekken en al helemaal geen rits dicht doen... uit gelukkig wel. Billen afvegen zijn we ook flink aan het oefenen en dat gaat redelijk maar wel een beetje met de Franse slag...

Gmschoenen hebben we ook nog niet, maar heb ook nog niet gehoord of ze op blote voeten gymen of op gymschoenen. Wat is leuk voor een jongen??

Fruitbakjes; ben zelf niet zo dol op disney.... dan toch maar een neutraal nuby bakje :p

Arevinol: wat een leuke schoudertas!! Zebra heeft idd heel leuke ontwerpen, had ook al gezien. Maar dacht dat een schoudertas misschien niet zo handig was, althans: ik zie mn zoon al met een afgezakte tas lopen, het is al zo'n "slons" ;) Rugzak blijft dan misschien beter zitten bij hem.

Wij hebben bij het uitzoeken van ene tas wel naar zijn mening gevraagd, hij heeft zelf uitgekozen. hij wilde iets met haaien. had een leuke gezien van het merk Pick Pack. Echter die vond hij wel mooi, maar die van Simply Colors met haaienprint vond hij nog veel mooier! Tsja, hij moet er mee lopen... is dus die laatste geworden...

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hoelang duurt het nu nog voordat je zoon naar school gaat? Ja, ik krijg ook kriebels hoor, maar ben blij dat we goed voorbereid worden. De infoavond was erg prettig, je zag ook meteen wie de andere ouders waren. Met één moeder heb ik nu een afspraak gemaakt om koffie te gaan drinken om te kijken of we misschien af en toe elkaar kunnen helpen (opvang, spelen, halen/brengen).
    Naar gymschoenen moeten we nog op zoek, gee idee nog wat het gaat worden. Ik wacht ook nog even voordat hij weer een grotere maat heeft.

Heb je al contact gehad met school? Ik zou ze echt van alles vragen.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Gaan ze in de 0-groep al gymen dan?

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jas aantrekken heeft ze hier op de psz geleerd, toen was ze 2,5 ofzo. Eerst over t hoofd (op de grond gooien, handen in mouwen en over je hoofd gooien), maar nu kan ze t ook 'gewoon'. Rits kan ze prima, maar soms lukt t niet. Gaat ze gillen, dus dan wordt ze vanzelf wel geholpen, denk ik ;) haha
    Heb dr de laatste tijd wel een beetje gestimuleerd met aankleden. Dat kan ze ip goed, verkleden is wel haar hobby momenteel, maar 's ochtends heeft ze er niet altijd zin in. Dus paar keer gezegd dat ze dat op de kleuterschool wel zelf moet doen, met gymmen. Laatste week wil ze zich 's ochtends steeds zelf wassen en aankleden, ideaal :)

Billen afvegen doet ze soms goed, maar t is meestal maar minimaal, even er langs vegen. Ze kan er nog niet echt goed bij, heb ik t idee. Ze roept me er ook nog liever voor. Tja.. 's Middags na school maar even goed schoonmaken en een schone onderbroek aan dan. Meestal poept ze gelukkig pas in de middag voor t eerst, na de lunch ;).
    Leeftijdsgenootje van dr op de psz is nu nog bezig met zindelijkheid.. Dat lijkt me echt stressvol, zo op de valreep!

Leuk trouwens, dat er best veel nu tegelijk naar school gaan hier ;)

@Tas, thanx vind m zelf ook geweldig! Idd even zien hoe het gaat met zo'n schoudertas. Anders gebruiken we m maar om te winkelen ofzo..

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, waarom niet? Bij ons ook 2x per week. Alleen maar goed en leuk toch?
    Hier heet t wel een 1/2 klas, maar eigenlijk is het ook een 0 groep, vanaf januari gestart met alleen 4 jarigen. Ze gaat wel gewoon 3 hele en 2 halve dagen.

8. zogelukkig

Heb er nog niks over gehoord vandaar.

Billen vegen, pfoehee. Ik denk dat mijn ventje sowieso niet zal poepen op school. Dat doen de meeste kindjes niet en ik denk gezien zijn verleden hij al helemaal niet.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Groep 0 zit bij ons gewoon in groep 1 en doen dus gewoon mee in het geheel. Vanaf maart wordt de groep gesplitst (te groot) maar dan worden ze gemengd. De school gelooft erg in elkaar helpen en van "mentorschap"

@Druif...ik heb hele leuke bakjes in verschillende grootte (set) gekocht bij de Bijenkorf (dierenkoppen)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier is dat normaal ook de gedachte, Cygnet. En ik vind het zelf ook wel jammer dat ze een apart groepje hebben nu. Ik denk dat dochter oudere kindjes wel erg leuk zou vinden.
    Maar is nu gedaan, omdat ze al 3 volle klassen hebben en er kennelijk op dit moment best veel kinderen bij komen. Deze worden volgend jaar dan wel weer verdeeld over de 1/2 klassen.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Kinderen zijn vrij flexibel en je hebt gelukkig wen dagen zodat ze langzaam kunnen wennen. Mijn dochter was er na een week klaar voor en ging na 2 oefen dagen meteen 4 dg en 1 ochtend. Zoontje is een heel ander kind kwa karakter en ik denk dat hij er meer moeite mee heeft. Het is vast een kwestie van wennen en de meeste scholen zijn hier erg flexibel in. Eventueel eerste week 2 ochtende, daarna 2 hele dagen, en als je merkt hij vind het leuk plak je er een dag aan. je bent niet verplicht zodra ze 4 zijn meteen 5 dg te brengen. Heb dit bij mijn dochter wel gedaan omdat ik zag dat het goed zat en hopelijk gaat het hij mijn zoontje ook Meteen prima.

Wat ik meegeef is bakje fruit en pakje drinken voor 10 uur. Voor 12 uur krijgt ze melk op school en geef ik haar 2 boterhammen mee in een trommel.
    Zie kindjes die 6 boterhammen mee krijgen dus geef mee naar behoefte van je kind. Vind zelf na een goed ontbijt en fruit 2 boterhammen genoeg tussen de middag.

Gym doen kleuters vaak in ondergoed ( winter ook eigen broek) en pas in groep 3 nemen ze hij ons gymkleding mee

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Dank je voor de tip, Arevinol. Ik heb vandaag twee paar gymschoenen gekocht bij Bristol (2 paar voor 10 euro). Ik heb twee verschillende maten meegenomen.

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Leuk en handig topic:). Ons zoont wordt 30 maart 4 jaar zo spannend!!

Hoeveel weken van te voren krijg je bericht van de school? In sept kregen wij wel alvast klassenlijst en namen v d juffen. Binnenkort grotere rugtas aanschaffen, beker en broodtrommel

En ook benieuwd hoeveel wendagen er zijn en hoelang van te voren?

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Eind februari wordt onze zoon 4 en dat valt precies in de voorjaarsvakantie. uiteindelijk gaat ie pas 4 maart!! Maar goed, de tijd gaat snel zat!
    Zoonlief poept wel 3/4 keer per dag, echt erg..., dus gegarandeerd een keer op school... Ik leer hem nu wel echt goed schoon te vegen, dus hopelijk doet ie dat straks ook als ik er niet bij ben :) haha!
    Aankleden kan hij wel, maar hij neemt er de tijd niet voor, is vreselijk laks en trekt dikwijls broek of shirt (expres??) verkeer dom. Ik verwacht dat sociale druk wel gaat helpen ;) Ritsen etc kan hij nog niet. Ik heb veel broeken met elastiek in de taille dus dan hoeft de knoop niet open en trekt hij ze zo omhoog, ideaal ;)

O groep zit bij ons ook in groep 1. Gymen weet ik niet hoe vaak en hoe of wat, maar met de introductie gingen ze ook een half uurtje gymen. Ze doen het dus wel.

Aangezien hij pas begin maart gaat verwacht ik begin februari wel info over een wendag of zo?

Wat leuk, paarse, dat je al meteen contact hebt gelegd met andere ouders. Zo handig! Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat, of je straks snel contact maakt of dat je elkaar alleen op het schoolplein ziet. Ga je met halen en brengen ook echt mee de klas in?
    Neem aan dat het geen KDV tafereel is, en dat er geen obverdrachten meer plaats vinden? Maar wil wel weten hoe de eerste dagen waren natuurlijk!

Cygnet: die bakjes: waar gebruik je die allemaal voor? Zijn het een soort tupperware dingen?? Klinkt leuk!

15. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier is de 0-klas ook écht een 0-klas. De kinderen komen van 3 verschillende scholen en vormen met elkaar een complete klas.
    Het is de bedoeling dat je je kind in de klas brengt en weer ophaalt. Dan heeft de juf goed overzicht. En het is wel de bedoeling dat je snel weer vertrekt. Als je meer wilt vertellen/bespreken kun je een afspraak maken met de juf. Nog geen schoolpleintaferelen dus. Ja ik ben ook benieuwd hoe het daar aan toe gaat en hoe het nou echt is.
    Mijn zus heeft ipv mondelinge overdracht over haar dochter een mailtje van de juf met allerlei info gehad de eerste paar dagen. Het liefst zou ik ook willen weten wat er allemaal gebeurd, hoe hij het vindt, hoe het samen gaat met klasgenootjes, enz. Ik denk nl niet dat mijn zoon dit gaat vertellen.
    Ik hoop ook dat de sociale druk wat gaat wennen en dat hij zich niet zo hysterisch zal aankleden als wat hij af en toe thuis doet. Poepen doet hij ook wel 4 x per dag, dus nu is hij flink aan het oefenen.
    Mijn zoon is de zaterdag voor de meivakantie jarig. Hij gaat dus 2 weken na zijn verjaardag pas naar school. ik ga wel vragen of hij dan voor zijn verjaardag al even mag komen. Ik vind het anders ook zo sneu voor hem.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wij kregen in december een brief over de juf en klas. In januari werd ik gebeld voor de wendagen. Dat is in de week voor ze echt begint. 1 halve dag en als t goed gaat, nog 1 hele dag wennen.
    Maar dat is héél erg verschillend per school, heb ik begrepen ;).

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#77 mimi83, 26 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2013
    hier inderdaad op de eerste wendag ook gymmen. Wat logisch is want de kleuters gymmen op deze school elke dag, 1 x per week in de grote gymzaal en de andere dagen in hun eigen gymzaaltje naast de kleuterlokalen.

Afvegen na poep gaan we dit weekend mee beginnen, het broeken knoop punt ga ik teckelen door bij de h en m spijkerbroeken te kopen met elastiek van boven, hij moet toch nieuwe broeken dus dat komt ook nog goed uit.

Product Detail | H&M NL

Product Detail | H&M NL

Blij te horen dat de spullen van simplycolors goed bevallen. wacht nog even met bestellen op de buurvrouw, die wou ook bestellen.Colin krijgt een turquase rugzak met brandweerauto heeft hij gekozen en een gymtasje met vw kever erop.

gymschoenen ga ik ook bij scapino/bristol ofzo kopen met klitteband, hier ook nog geen gymkleding. Al dacht ik later dat als shannon naar school gaat dat nog wel eens een probleem kan zijn, dat is een onwijze koukleum weten jullie of het dan ook goed zou zijn als ze een legging aantrekt.. lijkt me wel toch..

Jas aantrekken kunnen ze hier inderdaad allebei al , ook op de "tover" over je hoofd manier. Op de grond bovenkant bij hun voeten. armen in de mouwen en hoppa over het hoofd. Colin redt zijn rits ook niet altijd, maar ik ga er van uit dat als dat moet en he lukt niet dat er wel een groep 2 er of juf kan helpen.

18. zogelukkig

Nog een vraagje:

Wat zagen jullie als de eerste schooldag?

De eerste wendag of de eerste echte schooldag?

Zijn jij en en je man bij beide dagen allebei mee geweest?

19. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik vind de eerste lange dag (dus de dag na haar verjaardag) de eerste schooldag. Mijn man gaat beide dagen niet mee, ook niet bij het oefenen bij de BSO. Ik vertel altijd alles tot in detail thuis, zodat hij wel weet wat er gebeurt.

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik zie ook de eerste echte hele dag na zn verjaardag als eerste dag. Daarvoor heeft hij 1 wen "dag" (ochtend of middag). Ik ben die eerste week thuis dus kan hem zelf halen en brengen. Man werkt gewoon maar ik hou m wel op de hoogte uiteraard ;)
    Die week daarna gaat hij voor het "echt" in die zin dat hij dan ook na schooltijd naar de naschoolse opvang gaat als ik ook werk. Die eerste week zie ik dan maar als wenweek en kan ik hem eventueel nog een middag thuis houden als hij het echt heel vermoeiend zou vinden.

Iemand enig idee waar je jongens schoentjes voor het gymen kan kopen??

mimi: bedankt voor de tips van de broekjes, die tweede vind ik erg leuk! Die eerste heb ik al, maar die is erg dun hoor!! Zeker niet voor dit weer en na een paar keer dragen was de knie al door....

Deel Deze Pagina