@Druif, erg leuke klok. Ik ga hem denk ik ook bestellen voor mijn zoon . Een gastouder kán kinderen tot 12 jaar opvangen, net als de BSO. Wij hebben het echt getroffen met een zeer flexibele gastouder. Ik vind het ook fijn dat we nog geen afscheid hoeven te nemen, mijn zoon komt er al 3,5 jaar. Pas als de jongste naar school gaat, dan gaan ze allebei volledig naar de BSO incl vakanties. Het afscheid is dus over 2,5 jaar. Mijn zoon heeft alleen maar halve dagen. Hij zal rond 12.00 opgehaald worden door de BSO en daar eten en spelen. En de extra vrije dagen, daar heb ik nog niet over nagedacht, . Ik ben al blij dat dit rond is, wat een geregel!
Heb ons zoontje net weggebracht voor zn eerste wenochtend!! Waaaahhh!!! Op zich reageerde hij anders dan gedacht. Hij ging meteen in alle speelhoeken rondneuzen, maar daardoor was er wat weerstand om op het stoeltje naast de juf te zitten. Alles was veel te interessant! Hopelijk gaat dat geen problemen opleveren. Het is nu natuurlijk nu niet meer lekker spelen, maar ook pl een stoeltje leren zitten en luisteren naar de juf... En over juf gesproken: zijn eigen juffrouw was ziek vandaag, uitgerekend op zn eerste dagje! Had hem van te voren al helemaal verteld over juf "x", dus hij had bij wijze van spreken echt al ene band met haar, en toen stond er in eens een gestresste inval juf, die de kinderen niet kende.... daar baalde ik echt best wel van, maar goed.... Ben toch zo benieuwd hoe hij het gaat doen!!
Fijn dat het afscheid goed ging, Druif. Vervelend dat er een invaljuf is. Ik zou daar ook moeite mee hebben. Ik weet nog wel hoe onrustig mijn dochters start op het kdv was (vakantieperiode). Maar mijn ervaring is wel dat kinderen flexibel zijn (meer dan hun ouders).
Spannend Druif!!! Wel erg jammer dat zijn eigen juf er niet is. Mijn dochter was de kring op zich wel gewend van de psz. Hier gaat het heel erg goed. Ze gaat met plezier en krijg alleen maar te horen dat het prima gaat. Echt moe vind ik haar nog niet. Paar keer zei de juf t wel, maar om nu te zeggen dat ze thuis helemaal geradbraakt was, kan ik niet zeggen. Voor dr verjaardag heeft ze oa rolschaatsen gekregen en liefst is ze daar ook nog de hele middag mee door de kamer aan het schuifelen Wel vind ik haar net voor t naar bed gaan wat huileriger dan normaal, dat is wel vermoeidheid, lijkt me. Ze slaapt prima, maar verzet zich zelfs nog wel een beetje om te gaan slapen (smoesjes en uit bed komen).
Dat in de kring zitten dat zal idd best makkelijker gaan als ze de PSZ gewend zijn! Bij de gastouder heb je die structuur natuurlijk niet zo. Mara verwacht dat de sociale druk zn werk wel gaat doen Arevinol: gaat je dochter al voor vast? Logisch dat ze best wat vermoeider zal zijn. Ik denk dat ik onze zoon als hij echt voor vast gaat gewoon wat eerder naar bed doe. Het zal best wat energie kosten. Knap hoor, dat ze het goed volhoudt! Ik schat mn zoontje wel wat labieler in Als die moe is dan is er geen land meer te bezeilen met hem en wordt hij boos om niks, driftig, huilen om alles en niets...
Ja Druif, hoe was t?! Dochter gaat idd vanaf deze week voor vast. Ik had t wel zo verwacht eigenlijk, al weet je t natuurlijk nooit.. Ze is nooit zo snel moe, middagslaapje was ook al vanaf 1,5 jaar geregeld drama en vanaf 2jr helemaal mee gestopt. Eerder naar bed gaat hier niet lukken. Ze slaapt wel iets langer, geloof ik. Ze moet tot half 8 op dr kamer blijven, laatste half jaar was ze wat vaker om 715u al wakker. Maar laatste dagen is t meer half 8/kwart voor 8. Maar nog wel prima te doen, ik sta wel eerder op om dingen klaar te maken. Ik ben wel een beetje bang voor over een tijdje. Op de psz heeft ze perioden gehad dat ze niet wilde gaan en dan is 3 ochtenden nog wel te overzien, maar 5 dagen minder.. Maar voorlopig heeft ze nog zat uitdaging, lijkt me!
Dat laatste lijkt me ook moeilijk. Nu heeft mijn dochter ook niet meer altijd zin om naar het kdv te gaan. Ik denk dat ze daar uitdaging mist. Op school zal dat hopelijk veranderen, maar ik vrees inderdaad dat niet voor eeuwig zal zijn. Fijn dat jouw dochter het zo goed doet, Arevinol. Ik ben benieuwd hoe mijn dochter het straks vindt om vijf dagen te gaan.
Het ging goed!! Hij kwam een beetje bedremmeld aan jufs hand het schoolplein opgelopen, maar in de auto had ie de grootste verhalen De juf vertelde dat het goed ging, maar dat hij echt moest wennen. Zoals verwacht aan het stil zitten. Hij wilde alles bekijken en mee spelen. Op een gegeven moment heeft ze hem maar een beetje zn gang laten gaan... Ze heeft hem 1x helpen herinneren aan de wc en hij is 1x zelf gegaan. Zat daar van te voren over in, dat ie het niet zou durven aangeven, maar dat viel dus mee! Hij had thuis grote verhalen over dat ie had gespeeld, gegymd en op het hoogste klimrek durfde en dat er een ander kindje was die net zo'n schoolbeker had als hij en dat ie het leuk vond!! Ik heb er nu dus wel vertrouwen in dat hij het leuk gaat vinden. Jammer dat ie nu weer moet wachten tot na de schoolvakantie, hopelijk houdt hij zn goede indruk vast! Morgen en aankomende week wennen bij de BSO... Zoon had het laatste half jaar soms ook geen zin in de gastouder. Vroeg hij steeds: zijn we vrij vandaag?? Denk dat het idd een stukje gebrek aan uitdaging is. Maar als hij er eenmaal was/is, dan heeft ie het altijd wel naar zn zin. Hebben jullie kindjes dat dan niet? Het zla even duren voor de uitdaging hier weg is van school. Op PSZ/KDV of gastouder is het niet echt schools leren natuurlijk, maar meer spelenderwijs. Nu wordt er toch meer geleerd, hetzij spelenderwijs, maar denk dat de nadruk anders wordt gelegd. En dat de uitdaging daarin wel blijft, als het goed is...
Druif, wat fijn dat het zo goed ging. En mooi dat hij gewoon even mocht wennen en niet meteen alles moest doen zoals het hoort. Wel jammer dat zijn eigen juf ziek was en dat er een invaljuf was, maar kennelijk is dat ook goed voor hem! Hij heeft dus iets leuks om naar uit te kijken, hopelijk kan hij even wachten voordat hij echt naar school mag. Je hebt het gehad en je hebt er vertrouwen in, vast een opluchting! Over 2 maanden mag T naar school. Ik vind het steeds spannender worden. Ik hoop zo dat ze hem niet zo drillen, maar ook wat laten gaan. Het is een eigenwijs mannetje, met heel veel energie. Hij heeft het echt nodig om flink te rennen. Het past niet bij hem om alles te doen zoal het hoort. Tja weet het niet zo goed te verwoorden, ik hoop dat jullie het begrijpen.
Fijn Druif! Paarse: nou, ik weet niet of ze nog kunnen 'rennen' (behalve buitne op he schoolplein), dat denk ik eerlijk gezegd niet! Mijn zoontje zit ook nog geen minuut stil (ja, met de i-Pad op schoot), maar de school heeft me wel duidelijk gemaakt dat er wel structuur heerst in de klas en dat ze ook netjes moeten blijven zitten in de kring. Ja, dat is dan zo, we zullen wel zien hoe het gaat! Op de psz en kdv kan hij het ook wel.
Tja op de PSZ zit hij alleen even stil met drinken en fruit eten. Voor de rest is hij aan het spelen (politie, brandweerman, dat soort dingen). Stilzitten doet hij thuis alleen als we even tv kijken, voor de rest beweegt hij constant. Misschien valt het op school allemaal mee, en doet hij net als de rest. Maar er zijn toch wel meer beweeglijke kinderen? Vroeger had ik een jongen in de klas die ook altijd even een paar rondjes moest rennen en dan weer stil kon zitten. Hij moest gewoon energie kwijt.
Ik begrijp je wel hoor! Mijn zoon is net zo. Behalve misschien dat hij daarnaast ook heel verlegen en teruggetrokken kan zijn. Hij wil ook graag van hot naar her en ik merkte het ook in de klas, hij wilde overal kijken en alles aanraken. Zn stoel met zn naam belandde binnen een minuut op zn kant ja, wel fijn dat ze hem een beetje hebben laten gaan. Ergens voelt het een beetje als falen ofzo, stom he? Maar alsof ze misschien dacht dat het zinloos was om hem op de stoel te laten zitten.... Maar misschien moet ik het idd ook maar zo zien dat het juist fijn is. Dat ze het misschien wel heel bewust zo heeft aangepakt. En het komt vast wel als hij ziet dat de andere 20 kinderen wel blijven zitten... Hij is op zich wel gevoelig voor sociale druk. Maar als hij het gevoel heeft dat het hem wordt opgelegd gooit hij dus zn kont in de krib. Maar ik denk dat je er vertrouwen in mag hebben hoor, paarse. Die juffen zien zoveel kinderen en hebben alles al eens gezien. En misschien is het "laten gaan" ook wel het beste wat ze kunnen doen en doen ze dat straks ook bij T.
Druif: fijn zeg dat zijn eerste wendag goed is gegaan. Dat hij al zo positief is zegt veel. Moest hij ook niet huilen bij wegbrengen? Ons zoontje gaat 2 april voor het eerst echt naar school. Daarvoor wennen spannend hoor komt nu erg dichtbij
Zo veel moeten ze op de kleuterschool toch ook niet stil/ in de kring zitten? Het is ook nog steeds heel veel spelen, knutselen, buitenspelen, gymmen.. En op de psz deed ze ook wel geregeld spelletjes aan tafel, samen met de juf en knutselen natuurlijk. Mijn dochter is op zich best wel rustig, vind ik zelf. Dus op zich herken ik het niet. Maar sprak vandaag een moeder, die is luizenmoeder en moest van de week dochters klas doen.. Goh, ze kan echt geen 3 seconden stil zitten he? Ze was de hele tijd aan het kletsen en moest steeds dingen pakken. Haha. Tja, ze kan wel eens enthousiast zijn, m.n. met andere kindjes erbij en dan is ze wat drukker. Dat heeft ze thuis natuurlijk niet.
ja, zoon kan op zich wel stil zitten voor de ipad of voor een dvd En een kwartier tijdens het eten... Maar verder is hij wel energiek en kan niet zo goed stilzitten. Ze beginnen de dag in een kring, ze gaan dan liedjes zingen en een onderwerp bespreken, dat duurt geloof ik een half uur wat ik zo zag bij de kennismaking. Daarna weet ik het niet. Kan me zo voorstellen dat ze ook op de stoel moeten zitten voor het fruit eten? Knutselen? Geen idee eigenlijk?? Vruchtje: ja spannend he? Nee, hij hoefde gelukkig niet te huilen ( en ik ook niet ) en hing ook niet aan mn been, zoals bij de kennismaking een half jaar geleden.. grote opluchting! Hij zat eigenlijk meteen een beetje in zn eigen wereldje, ging op onderzoek uit en hoorde ook niet echt meer wat ik zei.. Ben wel heel benieuwd of hij het straks als hij meteen de hele week mag ook nog positief is! Dan gaat vermoeidheid ook een rol spelen dussss...
Ik denk niet dat hij de enige kleuter is, die nog moeite heeft met stilzitten Eerste dag dat ik dochter kwam ophalen, zaten ze in de kring, zag ze me en stond meteen op om naar me toe te komen. Zo 3x. Ze scheen daarvoor ook al door de gangen te hebben gelopen op zoek naar mij (vertelden de andere moeders). En juf dr achteraan, haha. Terwijl ze op de psz altijd heel netjes op dr stoel blijft zitten. Kwestie van leren kennen van de juf nog, dat het daar ook niet mag. Nu blijft ze ook alweer netjes zitten, ook al ziet ze me. Ik heb op de psz wel gezien hoe ze dat kindjes leren. En zelfs de meest drukke wiebelkonten kunnen ze t leren hoor!! Herhalen, herhalen, herhalen. Pff, ben blij dat ik geen juf ben
Ach, natuurlijk moeten ze ook dat leren! Mijn zoontje zit niet eens stil als er een film op staat, alleen als hij de i-Pad vast heeft! Maar die gaat 2x naar psz en 1x naar kdv. Op de psz beginnen ze in de kring op een kussentje en later drinken ze wat aan de tafels. Als ze een werkje maken, mogen ze ook niet van tafel af. Mijn zoontje blijft altijd netjes zitten. Thuis is toch anders. Hier mag zoontje als hij genoeg gegeten heeft van tafel, op het kdv moet hij blijven zitten totdat iedereen klaar is en dat weet hij inmiddels donders goed! Ik weet niet met hoeveel structuur een GO werkt?
Mijn zoontje zit ook geen 5 minuten stil hoor hahaha. Misschien iets jongetjes-eigen? Hij zit alleen stil om even tv te kijken of tijdens het eten. Bij de g.o leert hij wel om met eten en volgens mij ook tijdens het fruit eten stil te zitten. Ik vind dat zelf ook belangrijk, hij mag nooit lopen met eten in zn mond. Toen ik een ochtend ben gaan kijken zaten ze eerst in de kring (mijn zoontje mocht ook gelijk erbij gaan zitten, hij was zo trots!) en daarna gingen ze spelen. Sommige gingen aan een tafeltje zitten en anderen gingen weer lekker met auto's spelen enz. Dus ik denk dat we ons daar niet al te druk over maken. Ik denk dat er echt wel rekening wordt gehouden dat kinderen niet de hele tijd stil kunnen zitten.
@druif: ze gaan natuurlijk ook niet naar school omdat ze alles al kunnen he En ja.. Ze zitten bij ons genoeg op een stoeltje... Maar begin van het schooljaar veel korter dan aan het einde van het jaar.. Dat wordt gewoon opgebouwd. Ze gaan hier eerst in de kring.. Daarna gaan ze werken. Dan buiten spelen.. Fruit eten en dan weer werken. Maar goed.. In de poppenhoek is ook werken zegmaar. Dus ze zitten niet tijdens het werken altijd op de stoel. Ene keer is het een puzzel de andere keer Lego, poppenhoek of op de computer. Alleen het eerste werkje is voor de meeste kinderen zelfstandig werken. Kinderen zijn verdeeld in 5 groepjes en juf houdt zich bezig met 1 groepje eerst.. Terwijl de rest dus zelfstandig werkt aan een tafel. (Bijv knutselen, tekenen, puzzelen...) In begin van het schooljaar is dat 5 minuten.... Einde van het schooljaar tussen 45 en 60 minuten zelfs. Vind ik persoonlijk best knap voor een kleuter Maar volgens juf kan dat prima als je het maar goed opbouwt en niet verwacht dat ze op schooldag 3 al een half uur zelfstandig kunnen werken.