Vragen over het starten met de basisschool

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Druif78, Jan 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, blij om te horen dat er meer moeite mee hebben... en tsja, dat moeten ze ook nog gewoon leren. Grappig om te lezen hoe dat wordt opgebouwd tot 60 minuten (!!)
    Bij de gastouder heeft hij alleen de "huisregeltjes" dus niet heel veel structuur zoals op school maar wel aan tafel zitten met eten, en aan tafel knutselwerkjes maken, maar mag er tussentijds wel vanaf met knutselen ( heeft ook niet bepaald zn interesse).
    Thuis blijft hij aan tafel tot iedereen klaar is met eten en dat houdt ie wel vol, maar was ook een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen.. Komt wel goed!!

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Hé Druif, hoe gaat het met naar school gaan?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Lief dat je eraan denkt! Hij mag maandag meteen de hele week voor het echt!!!! Afgelopen week was het hier voorjaarsvakantie.
    Wennen ging dus goed, ook op de bso. Wel was hij eeg moe na de wenmiddag op de bso, baldadig en huilerig toen hij thuis kwam. Ik bereid me dus voor op net ergste :)
    Aankomende week ben ik thuis dus kan hem zelf halen en brengen en hij hoeft niet over te blijven of na de bso. Wel even rustig opstarten ;)
    Ik vind het wel spannend hoor! Meer nog dan hij ;)

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Leuk, succes maandag!!

Hier ook vakantie gehad, ze heeft dagelijks gezegd dat ze graag weer naar school wil! Veel gezelliger daar ;)
    (Al vind ik dat ze zich thuis beter dan ooit kan vermaken)

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    :(
    Wat leuk dat ze het zo naar haar zin heeft!!
    Hier wel eennpaar keer over school gehad ( om het onderwerp warm te houden) maar op een gegeven moment zei hij: ik wil niet naar school:(
    Denk dat het iets too much was...
    Hopelijk gaat ie het ook weer leuk vinden als hij er maandag weer is.
    Merkmwel dat hij toe is aan een uitdaging. Hij is thuis vaak baldadig en zich aan het vervelen. Wat dat betreft kijk ik er naar uit :p

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    O, ik dacht dat hij afgelopen week was geweest, voor jaarsvakantie is hier al een week geleden ;).
    Mooi dat het wennen goed ging, ook op de BSO. Is hij daar een hele middag geweest? Fijn dat je aankomende week thuis bent om hem de hele week voor hem er te zijn!
    En het eraan toe zijn, pff hier ook eentje die wat meer nodig heeft. Nog 2 maanden... (en ik vind het ook al spannend ;)). Aanstaande vrijdag komt zijn juf langs op huisbezoek, voor een kennismakingsgesprek :).

7. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, zn eerste dagje zit erop. Het ging best goed geloof ik. Althans, dat was wat de juf zei. Hij deed goed mee en hij kwam steeds zingend uit school dus dat lijkt me een goed teken! ook wilde hij nu goed op zn stoeltje zitten en hij heeft zelfs geknutseld ( terwijl hij daar thuis een bloedhekel aan heeft ;))
    Wennen aan de summiere overdracht... uit zoonlief krijg ik ook niet heel veel info. Ik wil hem ook niet overduidelijk uithoren ;)
    Wel was hij tussen de middag erg verdrietig, want hij mocht niet met zn oudere buurmeisje mee in de klas. Tranen met tuiten. Zn eigen klas was maar "stom" ( hij kent natuurlijk nog niemand...)
    Moest l#llen als Brugman om hem smiddags nog mee te krijgen.
    Maar wederom zingend uit school dus denk/ hoop dat ie het ter plekke wel naar zn zin heeft.
    Maar wat me zo tegenviel.... hij was gisteren zo ontzettend moe: opstandig, baldadig, huilerig... 's avonds om half 7 naar bed gebracht, maar hij lag pas na achten te slapen en was om 6:30 uur weer wakker! Spanning denk ik?
    Vanmorgen wilde hij niet naar school, want hij moest daar zo hard werken en daar werd hij zo moe van... :)
    Zal mij benieuwen hoe ik hem vanmiddag terug krijg...

Dochterlief was ook al niet te genieten 's avonds want die heb ik smiddags uit dr slaapje moeten halen om zoon op te halen...

Iemand enig idee hoe lang deze "wenperiode" kan duren??

En een praktische vraag: wanneer douchen jullie je kinderen? S morgens heb ik er echt geen tijd voor, zeker niet als ik moet werken. 'Maar 's avonds ga ik ook niet redden als hij zo moe is en er voor zevenen in wil liggen. Tot nu toe maar even met een washand gedaan, maar wil toch ook wel graag zn haren wassen...

Goh... waar je allemaal niet tegen aan kan lopen... :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Haren wassen wij in het weekend :)

En 's avonds vaak met de washand of even snel afspoelen.
    Vandezomer zal ze weer vaker ook doordeweeks uitgebreider douchen vrees ik...
    Maar nu worden ze nou niet direct heel vies op school.. Dus is een washandje ook prima wat mij betreft.
    Zomers daarentegen.... :)

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    @druif wat fijn dat je zoon t toch wel naar zn zin heeft!
    Dat wennen kan denk best lang duren, verschilt per kind.
    douchen hoeft niet lang te duren toch? Ik kan mijn zoontje in 10 min schoon hebben:) en anders, ach dan ligt hij 5 min later in bed. Daar zou ik me niet zo druk om maken eerlijk gezegd.:)
    Zeker niet als hij toch tot 20.00 wakker is.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Nou, tussen de middag ging het prima, totdat we thuiskwamen, toen heeft hij eerst een kwartier lang heel overstuur moeten huilen. En waarom??? Puur spanning wat eruit kwam gok ik ;)
    En vanmiddag toen ik m uit school haalde was er niks aan de hand?!! Hij had het leuk gehad zei hij en heeft vervolgens nog een tijd buiten gespeeld thuis! Hij is hartstikke gezellig en van vermoeidheid niet echt sprake!
    Zo kan ik m 's avonds nog wel even onder de douche zetten :)

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Aaagh, ja zal vast spanning zijn.
    Het is ook niet niks ineens naar school met al die prikkels en kindjes en regels.
    Ik zou inderdaad gewoon per dag kijken hoe hij zich voelt en of hij moe is. 1 dag niet douchen is echt niet erg bij een kind:)

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Wat fijn, Druif, dat de eerste dagen goed zijn gegaan. Die huilbuien komen vast door alle veranderingen. Ik heb geen idee hoe lang het wennen duurt. Mijn dochter start maandag voor hele dagen inclusief overblijven en bso. Ik ben benieuwd.

Hier zou ik mijn dochter gerust 's ochtends douchen/afspoelen, mocht dat nodig zijn. Dat doe ik wel eens als ze 's avonds moe is en het niet meer redt om even lekker te douchen. Ik ga dan eerst zelf en spreek af dat mijn dochter zichzelf uitkleedt als ik haar roep. Dan komt ze bij mij onder de douche, ik was haar en droog mezelf af. Als ik dan aangekleed ben, haal ik haar eronder uit. Werkt prima.

13. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Nou klinkt toch positief hoor, Druif. En natuurlijk zal de spanning terugkomen door anders slapen en af en toe huilen. Er verandert ook zoveel ineens! Wat grappig dat hij heeft geknutseld terwijl hij dat thuis niet wilt ;). Hopelijk went hij snel en gaat het brengen steeds makkelijker. Zit hij bij bekende kinderen in de klas?
    Het douchen kan toch gewoon 's avonds, even kort. Mijn jongens douchen meestal elke avond, gewoon een paar minuutjes, dat vinden ze superleuk.

14. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Ons zoontje gaat a.s. dinsdag voor de eerste keer wennen. Super spannend pfff

15. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Spannend vruchtje!!! De wendag vond ik het meest spannend... als de kop er maar af is he? Hoeveel wendagen krijgt hij??

Hier is de eerste week achter de rug. pfff.
    Moet zeggen dat hij het super heeft gedaan. het viel me alleen erg tegen dat hij het echt heel erg vermoeiend/ spannend vindt. Op school zelf gaat t goed. De juf vertelde wel dat hij af en toe echt op de grond ging liggen na een activiteit, daaraan merkte ze dat hij het vermoeiend vond. Maar het ritme pakte hij snel op. Ook het zelf naar de wc gaan, gaat prima! Hij vertelt ook wel wat dingetjes uit zichzelf en komt elke dag met nieuwe liedjes thuis.
    Maar thuis is hij erg hyper en opstandig als ik hem corrigeer. Geregeld zegt hij dat hij geen zin heeft in school, dat ie moe is. Vanmorgen was echt het toppunt. Echt pubergedrag. Geen zin in haren kammen, aankleden, eten, wassen, echt he-le-maal in de contramine. Moedeloos werd ik ervan. Kon wel merken dat het eind van de week was. Voor het eerst ook huilen bij het wegbrengen in de klas. Dan ga je toch niet lekker weg hoor!
    "Gelukkig" zag ik hetzelfde gedrag bij andere kindjes. En kreeg ook bevestiging van anderen dat hun kind ook wel eens zegt dat het geen zin heeft.
    Ik probeer het positief te benaderen, zonder zijn gevoel te bagatelliseren, maar na dag 5 wordt je er wel een beetje wanhopig van... :(
    's nachts is hij nu ook al 2x wakker geworden met enge dromen... pfff, tis niet niks voor zo'n ventje!!
    Zie eerlijk gezegd best op tegen volgende week, dan moet ik weer aan het werk en hij naar de BSO en overblijven tussen de middag... nóg vermoeiender!
    Het kost gewoon tijd om het "gewoon' te gaan vinden, dat besef ik me wel! Maar wilde dat het al zover was ;) Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Pff, dat klinkt niet al te hoopvol!

Ik weet wel zeker dat mijn zoontje ook erg moe zal zijn de eerste tijd. Die is hier nu lekker 4 dagen thuis bij mama. Na 1 dag kdv is hij ook helemaal oververmoeid, overprikkeld, schreeuwerig en huilerig.

Gelukkig blijf ik voorlopig gewoon thuis en zal hij ook thuis lunchen. Meteen zulke lange dagen zou ik zelf echt veel te veel vinden, helemaal bij kinderen die nog zo moe zijn van school. Of kunnen ze ook slapen op de BSO?

17. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik had dit hier ook wel een beetje verwacht, aangezien hij alleen maar naar de gastouder gaat en geen drukte van een KSV of PSZ is gewned, zich daar ook altijd volledig geeft en dan ook moe en prikkelbaar is thuis.
    Ik ben ook zeer blij met mn keuze om zijn eerste week er thuis te zijn voor hem en baal dat ik volgende week alweer moet werken. Als je daar wat in kan regelen zou ik dat zeker doen, ZG! Bij ons op de BSO is de visie wel dat ze niks hoeven, ze moeten al genoeg op school. Bij de wenmiddag heeft hij daar ook op de bank liggen dommelen, ofwel "hij was errug druk aan het spelen met een gigaknuffelbeer op de bank". Maar zoon kennende laat hij zich daar ook niet kennen en stort ie thuis in :(
    Maar de mogelijkheid om te slapen zou denk ik wel kunnen.

Ik ben blij dat hij wel thuis luncht en de gehele woensdag en vrijdagmiddag vrij is. Anders had ik hem denk ik wel een middagje extra thuis gelaten...

Moet zeggen dat ik zelf ook helemaal gesloopt ben van deze week :D herkenbaar?

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Bij ons op de bso is ook "niks moet" de stelregel.

Vaak spelen ze in de kussenhoek, soms kijken ze tv...
    En af en toe is het "ze zijn in de kussenhoek hoor" en dan liggen er 3 of 4 kleuters in een tentje op kussens met dekentjes te kletsen
    (En regelmatig zitten daar toch ook wel oudere kinderen bij maar die kunnen in een andere ruimte ook lekker hangen met een boek of een spelletje.. De kussenhoek is wel redelijk het meisjes-kleuter-domein meest van de tijd :) )

19. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoontje gaat 2 dagen overblijven. Maar goed ik werk ook maar 2 dagen dus de rest is hij sowieso bij mij.
    Ik heb het geluk dat ik mijn werk kan plannen onder schooltijd.
    Alleen de vakanties zit ik echt nog mee in mijn maag...
    We hebben toevallig wel een aanbod van vrienden gehad dat hij in de zomervakantie ook daar heen kan als de nood hoog is.
    Hij werkt in het onderwijs en zij is dan nog met zwangerschaps/bevallingsverlof. Dat is wel echt fijn.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je zal al snel zien dat het beter gaat hoor, mijn dochter was in het begin ook gewoon gesloopt (blijft ma, di, do over en wo en vr middag zijn ze vrij). De woensdagmiddagen en de weekenden liet ik echt open zodat ze tot rust kon komen, nu doet ze overigens nog weleens een dutje woensdagmiddag.

Share This Page