hallo allemaal, ik zal in het kort even proberen uit te leggen hoe het vandaag was. Vandaag kreeg ik dus mijn punctie. ze hadden 2 eiblaasjes gezien maar vanmorgen waren het er 4. Na de punctie moest ik wachten en toen kwam het klote nieuws, geen eicellen te vinden. De arts vond dit heel vreemd want mijn bloedwaardes waren wel omhoog gegaan dat duid op eicellen ongeveer 3. Na wat gesprekken wat nu heeft hij overleg gehad met 2 andere ivf artsen. Hij bood ons een andere optie omdat hij het zo erg vond voor ons. Deze optie was volgens mij heet het iui. Het enigste is dat hij denkt dat de eicellen dus ergens al rondzwemmen en ik dus kans heb op een meerling. normaal als er meer dan 2 zijn doen ze dit niet maar wij mochten kiezen. Ik ben dus van de ene in de andere rollercoaster gegaan. Mijn vriend en ik wilde allebei de kans wagen en hebben dus ja gezegt. Het sperma was al bewerkt dus klaar om ingespoten te worden. Nu moet ik dus 15 dagen wachten en morgen beginnen met de vaginale pilllen. Ik verloor net wel wat bloed ik hoop dat dit van de punctie is omdat ik na de punctie ook bloed verloor. De punctie viel trouwens 100 procent mee. Wat een lieve arts en verpleegkundige. Nu heb ik wel wat pijn. Hebben meer mensen na de punctie last gehad van wat bloed en slijmverlies gehad. mijn vraagteken doet het niet sorry. Wij zitten op dit moment nog in een soort van roes, niet alleen van de medicijnen en de morfine maar van wat we vandaag hebben gehoord en gedaan hhaha. kan je direct na je punctie ongesteld worden. heeft iemand ervaring mete mijn verhaal
Als je eisprong nog niet geweest was, moet je de punctie als eisprong zien. Je kunt 10-18 dagen na je eisprong/punctie ongesteld worden. De Utrogestan kan je menstruatie echter tegenhouden. Vaak worden vrouwen pas ongesteld als ze (al een poos) met de vaginale bolletjes gestopt zijn. Buikpijn en wat bloedverlies kan inderdaad door de punctie komen, dat is normaal. Wat vreemd dat er geen enkele eicel gevonden is. Het lijkt mij dat ze het wel op de echo hadden kunnen zien, als alle vier follikels al gesprongen waren. Ze hebben de eiblaasjes tijdens de punctie blijkbaar wel allemaal leeg kunnen zuigen, wat erop duidt dat de vloeistof er nog in zat. Maar aan de andere kant hoeft er maar een klein scheurtje ergens te zitten, waardoor de eicel naar buiten kan. Soms is je eisprong al geweest, maar zie je op een echo nog wel een volle follikel. Dat is de reden dat ze hier vlak voor de inseminatie nooit controleerden of een follikel er nog zat. Omdat het echobeeld niet altijd iets zegt over het moment van de eisprong. Maar helaas kan het ook zo zijn dat er echt geen eicellen in je follikels zaten. Ik zou dat wel aankaarten bij de gyn. Misschien is dat op een andere manier beter te onderzoeken, door bepaalde hormoonwaarden te checken? En wellicht kun je beter over op een andere soort hormoonmedicatie, om de eicelkwaliteit te verbeteren. Succes met de wachtweken, ik hoop natuurlijk voor je dat het met behulp van deze IUI alsnog gaat lukken!
Fijn dat je punctie meeviel, maar met zo weinig follikels is de ingreep ook snel klaar en minder (lang) pijnlijk. Wat je hebt gehad heet ook wel een 'escape-IUI'. De vaginale pillen helpen bij de innesteling. Je krijgt die ondersteuning omdat je eigen follikels je eigen hormonen niet meer kunnen afgeven, aangezien ze zijn leeg gemaakt. Ik krijg geen pillen, maar moet 3x een lage dosering pregnyl inspuiten in de wachtweken (op 3, 6 en 9 dpo - de punctiedag telt als 0 dpo). Dit doet hetzelfde als jouw pillen. Tip: vraag even na of je nu voor je verzekering 1 IVF-behandeling kwijt bent, aangezien de punctie wel is doorgegaan. Ze hebben je eigenlijk niet goed behandeld. Dus de moeite waard om je even te verdiepen in je rechten. Veel succes met deze wachtweken! En mocht het nog nodig zijn hopelijk volgende x wel een succesvolle IVF-behandeling!
Hoi Marianne wat vervelend dat de punctie niets heeft opgeleverd. Mijn eerste poging had ik een soortgelijk verhaal. ik had meer dan 20 follikels, maar er waren 0 eicellen meegekomen. Zkh wilde niets onderzoeken. Uiteindelijk na een heel gevecht (ze zeiden eerst dat ik een andere behandeling zou krijgen want dit werkte niet, maar ze wilden niets aanpassen). "nog maar een keer proberen". Die gok wilde ik niet wagen. De voorlopige verklaring was dat de pregnyl zijn werk niet had gedaan (meerdere oorzaken mogelijk), waardoor de eitjes niet goed worden klaargelegd. Een hogere dosis leverde de volgende punctie wel eitjes op. Dat is ook een teleurstellend verhaal geworden, maar dat terzijde Het is in ieder geval geen poging!! zkh zei van wel (punctie is poging), maar in de basisverzekering is het vastgelegd dat het een poging is na een geslaagde punctie (dwz minimaal 1 rijpe eicel gevonden). Dus laat je daar niet door misleiden!! Ik weet natuurlijk niets van jouw medische afwegingen en of we hetzelfde "probleem" hebben gehad, maar je zou ook kunnen zoeken op empty follikel syndrome op google. Veel artsen zeggen dat het niet bestaat, maar dat enkel de weg tot de eicellen niet is gevonden. In het buitenland hebben ze daar meerdere methoden voor, maar hopelijk is dat niet nodig jouw volgende ronde!
Interessant! Thx! Mocht ik het ooit aan de hand krijgen hou ik dit in gedachten als ik het met mijn zkh en verzekeraar bespreek! 👍