Hallo, Wij zijn aan het nadenken over een 1e kindje, deze wens wordt steeds groter. Nu ben ik al een beetje aan het kijken wat we extra per maand kwijt zullen zijn aan een kleintje maar tot mijn grote schrik zag ik net dat wij de kinderopvang nooit zullen kunnen betalen. Wat nu? Moeten wij nu onze kinderwens laten varen? Ons gezamenlijk inkomen is 76.122 euro en als ik ons toekomstige kindje (als het allemaal lukt) voor 4 dagen naar een kinderdagverblijf wil brengen dan betalen we aan het kdv 1.102,32 euro en krijgen we maar 96,- euro per maand van de belasting terug. Dat houdt in dat we alleen aan opvang 1.006,- euro per maand kwijt zijn. Dit kunnen we nooit opbrengen. Zit iemand met hetzelfde probleem? Hoe doen jullie dit?
96 is wel heel erg weinig. Ik dacht dat je altijd minimaal 33% terugkrijgt (wekgeversdeel)? Tenminste, als beide ouders werken
Ik heb hier dus nog geen ervaring mee dus daar heb ik geen idee van. Ik heb het berekend via de belastingdienst 'toeslagen'.
96 euro lijkt mij ook wel erg weinig ja. Dus ik zou eerst de berekening nog een keer opnieuw doen (of even bellen met de belastingdienst). En misschien is het de afweging waard om een dag minder te werken. Belastingtechnisch kan dat soms ook nog wel eens voordelig werken. Ben benieuwd of de berekening foutief is geweest of dat jullie echt maar 96 euro terug krijgen. xxx Kweenie
Nou, het lijkt me niet juist. Wij verdienen meer dan 76.000 samen (let wel dat je niet je brutoloon, maar verzamelinkomen invult. Dus loon - evt. aftrekposten zoals hypotheekrente e.d.) en krijgen voor 3 dagen toch meer dan die 96.
Ha kijk, een praktijkvoorbeeld! Dan moet het echt niet kloppen hoor! De vergoeding wordt wel steeds minder maar zo laag is het (voorlopig) nog niet! xxx
Net een tijdje met de belasting aan de lijn gehangen. Ik had per ongeluk mijn aantal werkuren per week ingevuld en dit moet per maand zijn. Kom nu dus op een teruggave uit van 418,- euro per maand. Dat scheelt nogal. Maar dat is nog steeds 700,- euro per maand wat wij zelf moeten betalen. Dat vind ik nogal een bedrag. Weten jullie of het voordeliger is om een dag minder te werken?
Ja, dat klopt beter! Wij krijgen/kregen ca een derde deel terug. Toen we een tweede kindje kregen heb ik ook berekend en overwogen om (veel) minder te gaan werken ivm de opvangkosten, maar (blijven) werken loont ALTIJD. Verdien je minder, krijg je weer meer opvangtoeslag etc. Plus vergeet je pensioen voorziening etc niet! Ze zullen ook gek zijn om het "aantrekkelijk" te maken om te stoppen of te minderen met werken! Het is natuurlijk wel het afwegen waard om te kijken of het kleine beetje wat je wel overhoudt door (fulltime) te blijven werken in verhouding staat met de rust en plezier wat je beleeft aan het meer thuiszitten bij je kind.
700 euro voor 4 dagen in de week is niet duur hoor. Of nou ja, snap dat je het veel geld vindt maar daar voor kun jij wel aan het werk! Zelf hebben we gekozen voor 2 dagen opvang (vriend werkt 4 dagen, ik 3 dagen). Zelf had ik 3 dagen ook nog prima gevonden maar mijn vriend wilde dat pertinent niet. T is wel even wennen maar ben nu heel tevreden met deze beslissing. Voor 2 dagen in de week betalen wij momenteel 610 euro bruto. En tussen de 250-300 euro netto. Volgend jaar zal het vermoedelijk duurder worden omdat er dan (hopelijk) een 2e bij is + we waarschijnlijk gaan switchen naar een dagverblijf die zowel de baby als de oudste op de BSO kan plaatsen. Bruto komt dat bijna neer op mijn volledige inkomen....gelukkig is het bruto . Je kunt misschien een bruto-netto berekening doen online? xxx
Wij verdienen zo'n 22000 minder als jullie en betalen 300 euro zelf bij een opvang van 2 dagen. Kun je die 700 echt niet missen dan? Probeer eerst anders eens op een rijtje te zetten wat jullie netto inkomen is en de daarbij behorende vaste lasten. Misschien kun je ergens anders op besparen. Ik denk dat minder werken niet zal lonen wat het financiele gedeelte betreft, maar mocht je het kunnen missen zou ik zeker overwegen om 3 dagen te werken.
Minder werken is zelden voordeliger. Maar ja, kinderen zijn nu eenmaal niet goedkoop. Als je die 700 euro niet kunt opbrengen, kun je altijd nog kijken of opa en oma willen oppassen? Of iets afspreken met vrienden met kindjes?
maar met zo'n jaar salaris moet je toch iets meer overhouden dan wij? Wij hebben maar iets meer dan de helft. (weliswaar niet zo'n hoge hypotheek, 1 station en twee weken kamperen) Is maar net waar je je geld aan uit geeft.
Lijkt mij ook. Hier verdienen we ongeveer de helft. Nu betalen we maar rond de 100 euro nette en 130 geloof ik voor 2 kindjes. Maar meer kunnen we ook niet missen.
ik vind 700 euro per maand wel veel... ook al verdien je best goed. Maar ik zou idd kijken hoe het werkt met 3 dagen in de week... en dan kijken of opa en oma een dag kunnen oppassen?
o en ik weet niet hoe jij er over denkt maar persoonlijk vind ik 4 dagen kinderdagverblijf wel veel voor een kindje hoor...
voor mij is ouderschapsverlof wel goedkoper. ik neem 3 uur ouderschapsverlof, zo kan ik mijn uren in 2 dagen doen. Scheelt mij rijden en extra opvang en krijg 4 euro per uur van de belastingdienst.
Je kirjgt ook nog kinderbijslag en de eerste zes (?) jaar krijg je combinatiekorting. Dat is een extra belastingteruggave die je krijgt bij je eerste kind als je allebei werkt. Maar uiteindelijk is het een kwestie van keuzes maken. Jullie hebben een behoorlijk inkomen. Ik begrijp dat je je uitgaven daarop aangepast hebt. En bijvoorbeeld je hypotheek kun je niet zomaar verlagen. (Hoewel; flink sparen en een deel afbetalen is misschien voor jullie wel een optie?) Hoe belangrijk is voor jou je kinderwens? En hoe belangrijk zijn voor jou de dingen waar je nu geld aan uitgeeft? Ik weet niet wat jullie uitgaven zijn hoor, maar ik roep maar wat; uit eten en andere 'luxe' uitjes, de auto('s) die je nu rijdt, vakantie, kleding... Zijn er dingen waar je op zou willen bezuinigen? Of ben je er zo aan die materiele dingen gehecht dat je je kinderwens ervoor op zou geven? Ik denk dat als je echt heel graag kinderen wilt, dat je er dan wel wat voor over zult hebben. En als je er niks voor op wilt geven; ook prima, maar begin er dan niet aan. Je zult straks naast financiële dingen ook wel een hoop tijd moeten opgeveven. Je sociale contacten worden anders. Grote kans dat je je werk anders zult gaan ervaren.
inkomensafhankelijke combinatiekorting is een bedrag dat je van de belastingdienst krijgt als je allebei werkt. Het gaat over het laagste inkomen en is een percentage. En kan oplopen tot 3000 euro per jaar geloof ik (maar dan moet je wel flink verdienen). Google er maar eens op.