vragen over kiezen en autostoelje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door TriCo77, 9 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik zag gister tijdens het poetsen dat mijn jongste (2 jaar) zijn 9e kies doorkrijgt.
    dit vind ik heel vreemd, want dacht dat er maar 8 hoorden te komen.
    maar zei tegen mijn oudste (5 jaar) mag ik es in je mond kijken?
    en ook daar zag ik een 9e kies doorkomen.

kan iemand mij vertellen hoeveel kiezen kids krijgen?
    en dan nog, tussen mijn jongens zit 3 jaar verschil en nu krijgen ze allebei een negende kies door?
    bij de jongste is die ruimte er helemaal niet, er is al een hele punt door, maar zijn tandvlees word zo wit dat ik kan zien dat er een hele kies zit.
    maar dat past helemaal toch niet?

en dan nog een vraagje over autostoelen.
    tot wanneer mogen ze in een normaal autostoeltje?
    mijn jongste steekt er nu al een cm of 5 met zijn kruintje bovenuit.
    mag het dan nog?
    mijn oudste zat met die leeftijd al in zo'n grotere stoel, omdat de gordeltjes niet meer pasten.
    hij kon prima zitten in zo'n grotere.
    maar Colin is maar een iel kereltje, ik had hem laatst in de stoel van Tristan gezet, maar je vindt hem bijna niet weer in die stoel, en de autogordel vind ik niet strak genoeg zitten bij hem.

2. hoi hoi

heb je de hoektandjes ook mee geteld

kom net bij tandarts vandaan met iris
    en zei heeft nu dus 8 tandjes
    4 hoektandjes
    en 5 kiesjes ze moet er nog 3

3. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    nee hoektandjes niet meegeteld, dat zijn geen kiesjes.
    ze hebben netjes alle tanden en kiezen die ze moeten hebben. plus dus een extra kies...
    er komen vast "ooit"wel meerdere kiezen, maar wanneer?
    mijn oudste die in oktober net 5 is geworden heeft ook al 2 tanden gewisseld, dus hij is vrij vroeg.
    maar dat Colin ook al een extra kies krijgt......

4. Nou heb nog even gekeken wat had ook een tandengrafiekje mee gekregen
    je heb dus 8 tandjes 4 boven 4 beneden
    4 hoektandjes 2 boven 2 beneden
    en 8 kiesjes 4 boven en 4 beneden
    waarvan de achterste vier boven en beneden achterin na ongeveer 2 2.5 jaar komen

5. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    mijn oudste had met 1.5 jaar volledig gebit
    en Colin ook al voor zijn tweede.
    maar weet je ook wanneer er meer kiezen kunnen komen

ik kon zelf niks vinden op internet, anders bel ik de tandarts es om te informeren.

6. ik kan wel even voor je kijken

7. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    dit las ik in die link die jij stuurde.

Wanneer de ondertanden wisselen moet je opletten, want meestal komen dan ook achter de laatste melkkiesjes de eerste grote mensen kiezen. Je wordt dan al heel groot.

Tristan heeft in oktober 2 ondertandjes gewisseld.
    dus dat kan dan wel dat hij al "grote mensen kiezen" krijgt.
    bij Colin blijft het gewoon vreemd dus

zal nu ff de tandjes tellen.....
    bij allebei hetzelfde:
    8 tanden
    4 hoektanden
    8 kiezen,
    en er komt achteraan nog eentje door, de negende dus

8. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik had trouwens op Iris haar site gekeken, mooi meisje hoor

9. Denk dat het bij tristan dan wel goed zit ..

Vind collin zoiezo heel vroeg dat zijn hele gebitje er al is moet zeggen zal wel blij zijn als iris ze ook allemaal heeft..

Misschien moet je voor Collin even de tandarts bellen die weten vast wel van hoe en wat ..

En dank je wel voor je compliment Op iris hihi

10. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ja bel morgenvroeg de tandarts wel.
    maar zoals ik al schreef, Tristan had zijn volledige gebit al met 1.5, met 4 maanden had ie al 2 tandjes. Colin net een maandje later.
    ze zijn gewoon vroegertjes denk ik qua gebit.
    maar bij Colin past die kies eigenlijk helemaal niet, zijn mondje is nog veel te klein.
    dankjewel voor het helpen zoeken.

nu nog iemand die mijn vraag op het autostoeltje kan beantwoorden? :)

11. Laat het even weten als je de tandarts heb gebelt ben wel benieuwd hier zou er ook echt geen achter kunnen ..
    Zie dat ze kwa leeftijd niet veel verschillen hihi..

Nou de autostoel

Iris steekt er ook aardig boven uit
    en zei is nu 87 cm ben ook wel heel erg benieuwd wanneer een andere ..

12. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ja Colin is net 2 weken ouder, zag jou ook al bij de novembermama's. ik post daar zelf niet meer. lees nog wel mee.

Colin was vorige week op het cb 92.5 cm.
    maar twijfel nog over een andere stoel, net wat ik zei, ik vind zo'n andere stoel nog zo groot voor hem.
    moet wel veilig zijn, en ik vind de gordel nog niet mooi aansluiten bij hem.
    maar qua veiligheid moet het ook nog maar goed zijn in zijn huidige stoel, en aangezien hij er al een eindje bovenuit steekt....
    is weer net zo'n periode dat ie er net tussenin zit....

13. Ja die andere stoeltjes zijn zeker nog groot ja
    hier kijk ik het nog even aan voor ik een andere ga halen ..
    Iris is ook wat kleiner dan collin hihi..

14. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik bel morgen even en dan laat ik het wel even weten.
    als ze maar niet zeggen dat ze hem eruit willen halen.
    maarja dan zou hij een kies missen als ie groter is, maar het past nu nog gewoon niet....
    brrr ik heb al niks met tandartsen.

hoe zwaar is Iris dan? Colin (met 1 L :) ) is 12.5 kilo.
    zijn broer was 3 kilo zwaarder met deze leeftijd, en die paste goed in een grotere stoel. nou was Tristan best een dikkertje hoor :) zou je niet zeggen als je ziet hoe zo'n slanke kleuter hij nu is.

15. Iris is nu 11 kilo en is lang en slank voro haar leeftijd maar ze was ook met de geboorte 41 cm en 2420 gram met een zwangerschapsduur van precies 40 weken

16. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    nou, heb net de tandartsassistente aan de telefoon gehad.
    ze vond het wel heel vroeg, maar ze zei dat het weleens vaker gebeurde.
    ze vond het wel grappig dat 2 broertjes (met 3 jaar leeftijdsverschil) tegelijk hun eerste grote mensen kies door kregen.
    maar ik moest het even in de gaten houden tijdens de groei van die kies. en mocht het nou echt zo zijn dat ik denk, dat past echt niet. dan moesten we komen en zouden ze kijken wat we er aan gaan doen.
    maar het is dus best een uniek geval, want bij 2 jarigen gebeurd dit bijna nooit.

Colin is overigens ook heel slank, maarja wat wil je, als ie niet eten wil...
    hij is ook geboren op de uitgerekende datum net als Iris. hij was 4365 gram en 49 cm.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Goed eerst maar eens de tanden.

Hier ook een vroeg jongentje, met 4 maanden de eerste tanden en 2 maanden voor zijn 2de verjaardag was zijn gebit compleet.
    (gelukkig nog geen zicht op een 9de kies ;) ).

Het lijkt mij logisch dat als ze vroeg hun melktanden hebben ze ook wat vroeger zullen gaan wisselen.

Dan het autostoeltje.

Hier dus het probleem dat Kylian lang is en dat hij dus echt niet meer in de nr 1 stoel paste (de gordels kwamen van onder zijn schouders weg zeg maar en het hele gevaarte stond al in de hoogste stand).

Ik heb overlegd met de arts van het cb en die vond dat Kylian (ondanks dat hij nog niet het vereiste gewicht of leeftijd heeft) al wel over kon naar een nr 2 stoeltje (dat is dus met je gewone autogordels).
    Ook de arts vond het vreemd dat er geen minimum lengte bij die dingen vermeld stond (wat zij dus belangrijker vond dan leeftijd of gewicht).

Wij hebben ons er even in verdiept.

ten eerste de zijkanten bij de stoel, bij sommige merken ontstaat er een gat tussen schouder en hoofdgedeelte wanneer je de stoel hoger zet waardoor de nek dus niet geheel meer ondersteund is bij een botsing vanaf de zijkant.
    Ik vond dat dus niet zo'n lekker idee (waarom weet ik niet hoor ;) ).

Ten tweede waren ze allemaal zo breed, Kylian kon zijn kippekontje gewoon heen en weer schuiven.

Uiteindelijk hebben wij een stoeltje van de Römer gekozen, wel meteen de nieuwste omdat die dus ook het zitgedeelte verstelbaar hebben.
    Je kunt dus de leuningen die aan de zijkant zitten van breedte verstellen en op de smalste stand paste Kylian's kontje er goed tussen :) .
    Daarbij was Römer als 1ste geeindigd bij de testen (dus nog boven de maxi cosi, die waren in de 0 klasse het beste).

Kylian zit er nu een tijdje in en meteen tijdens het eerste ritje verzuchte hij dat hij lekker zat :)

Groetjes Anita

18. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik moest even lachen om dat "kippenkontje"

maar dat is zeker handig als het stoeltje in breedte versteld kan worden.
    dat kan ons stoeltje van nr 1 ook.
    wist niet dat er ook stoeltjes nr2 zijn die dat ook kunnen. nou heeft onze oudste ook een heel simpel stoeltje hoor.
    zal me es in de Römer stoeltjes verdiepen.
    dankje voor de tip.

Deel Deze Pagina