Vragen over kinderbijslag en belastingaangifte voor zoon met ASS

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Winter30, 28 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Hallo wijs forum,

ik ben de man van Winter30 en aangezien mijn vrouw altijd veel tips, trucs en wijze raad via jullie ontvangt wilde ik ook een vraagje stellen in de hoop dat jullie mij kunnen vertellen hierover :thumup:

Wij hebben namelijk net ingelogd op SVB.nl en hierop gezien dat we per 2 juli recht hebben op dubbele kinderbijslag voor onze oudste zoon. De brief met betrekking tot de uitslag van de SVB hebben we nog niet binnen. Hij heeft de diagnose gekregen ASS en wat ik wil graag weten of iedereen dubbele kinderbijslag met terugwerkende kracht heeft gekregen of geldt dit pas vanaf de aanvraag?
    Tevens heb ik ook gehoord dat er een soort extra kinderbijslag bestaat naast dubbele kinderbijslag en dat een deel van de onkosten ook aftrekbaar zijn van de belasting. Is er sowieso iets waar we rekening mee moeten houden bij het doen van de belastingaangifte?
    We hebben de afgelopen maanden/jaren veel extra kosten moeten maken voor onze zoon en nu hij naar de basisschool gaat na de zomer, komen er weer veel extra onkosten bij, die we helaas niet zomaar kunnen ophoesten...
    We hopen dat jullie ons wat wijzer kunnen maken in dit nieuwe wereldje en ons misschien aan wat tips kunnen helpen waar we zelf nog niet aan hebben gedacht. Zowel via jullie als moeders als via anderen die bij instanties werken.

We zijn al bezig met luiervergoeding (zindelijk worden blijft een uitdaging)

Tevens (als ik dan toch bezig ben) zou ik graag willen weten of er adviezen zijn wat betreft een geluiddempende koptelefoon voor onze zoon van bijna 5.

Alvast dank voor jullie reacties!

Groetjes,

Man van Winter30

2. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    #2 Jules!, 28 mei 2018
    Laatst bewerkt: 28 mei 2018
    Over de kinderbijslag staat alles op de site van de SVB (samengevat: geen terugwerkende kracht maar ingaande per juli en de extra kinderbijslag niet dit jaar maar volgend jaar):

De dubbele kinderbijslag kan niet eerder ingaan dan het kwartaal waarin uw aanvraag is ontvangen en u voldoet aan de overige voorwaarden.

Voldoet u over een heel jaar (1 januari tot en met 31 december) aan de voorwaarden om dubbele kinderbijslag te krijgen omdat uw kind thuis woont en intensieve zorg nodig heeft? Dan kunt u misschien een extra bedrag aan kinderbijslag krijgen.

Het extra bedrag over 2017 is € 2.013,21. Dit is een extra bedrag per jaar. U krijgt dit bedrag één keer, ook als u de zorg heeft voor meer kinderen.

Wanneer kunt u dit extra bedrag krijgen
    Voldoet u heel 2017 (1 januari tot en met 31 december 2017) aan de voorwaarden om dubbele kinderbijslag te krijgen omdat uw kind intensive zorg nodig heeft? Dan wordt ook gekeken of u het hele jaar een fiscale partner had.
    • Had u het hele jaar een fiscale partner? Dan mag het inkomen van één van de partners niet hoger zijn dan € 4.895 per jaar. Het inkomen van de andere partner is niet van belang.
    • Had u het hele jaar geen fiscale partner of voor een deel van het jaar een fiscale partner? Dan kijken wij niet naar de hoogte van uw inkomen.
    Voor de belastingaangifte: om welke kosten gaat het? Hier is eea terug te vinden over welke kosten aftrekbaar zijn https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/overzicht-zorgkosten

En hier staan de voorwaarden
    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/voorwaarden_aftrek_zorgkosten

3. Manque

Manque Niet meer actief

Wat @Jules! schrijft over de kinderbijslag is wel compleet, denk ik.

Luiers kun je krijgen via de zorgverzekeraar. Daarvoor hoef je niet naar de poep- en plaspoli. Die poli is om zindelijk te leren worden. Vanaf de 5e verjaardag van je zoon kun je op kosten van de zorgverzekeraar luiers laten bezorgen, bijvoorbeeld via bosman.nl. Je hoeft dan niet een vergoeding aan te vragen, je krijgt gewoon de luiers bezorgd en de rekening gaat naar de verzekering. Neem even contact op met je verzekeraar om dit kort te sluiten.

Mag ik vragen wat voor extra kosten je moet maken om je zoon naar school te laten gaan? Want als hij extra Zorg in de Klas nodig heeft, wordt dit bekostigd door de gemeente, via de jeugdwet/Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Eigenlijk zouden alle extra kosten gedekt moeten kunnen worden door de gemeente of door de WLZ als je daar een indicatie voor hebt.

Bij deze webwinkel kopen wij vaak kauwstaafjes en ander sensorisch spul voor onze autistische zoon. Ze hebben hier ook gehoorbeschermers, gesorteerd op dB: https://www.senso-care.nl/prikkels/ik-wil-prikkels-mijden/auditief-horen-luisteren.html

4. Winter30

Hoi Jules,

Bedankt voor je reactie!
    ik had dit inderdaad op de site gelezen. We vroegen ons dit namelijk af omdat we ook al wat zoekwerk hadden gedaan op dit forum en daarin reacties hadden gelezen van mensen die dit wel met terugwerkende kracht hadden gekregen. Hebben deze mensen dan mazzel gehad of wellicht andere reden hebben gehad om dit wel te krijgen, vandaar mijn vraag.
    Groet

5. Manque

Manque Niet meer actief

Ik heb het ook niet met terugwerkende kracht gekregen.

6. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Misschien heeft dat te maken met het kwartaal. Stel eind maart de aanvraag ingediend, dan wordt kwartaal 1 nog uitbetaald. Bij indienen van de aanvraag in begin april niet, dan start het met 2e kwartaal. Dat is dus eigenlijk geen terugwerkende kracht maar kan door mensen wel zo genoemd worden

7. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier ook vanaf het kwartaal na aanvraag pntvangen qua belasting geld wel een drempel afhankelijk van jullie inkomen. Bij heel veel kosten zou ik contact opnemen met de gemeente om te kijken wat die voor jullie kunnen betekenen

8. Winter30

Hallo Manque,
    dank voor je reactie!
    Onze zoon gebruikt nog geen kauwstaafjes maar heeft wel behoefte aan iets soortgelijks. Hier werken ze al mee op het kindercentrum.
    Als extra kosten moet je denken aan,
    Extra en uitgebreide planborden met pictogrammen.
    Aangepaste fiets om onze zoon te vervoeren aangezien hij dit zelf niet kan.
    Buggy
    Koptelefoon
    Dingen die hij op school nodig heeft om op school te kunnen concentreren
    Aangpaste kleding
    etc etc
    We weten dat de gemeente hierin kan bijdragen maar inmiddels onze 2e wijkcoach wil niet teveel declaraties indienen omdat ze dan teveel verantwoording moet afleggen. (dit zijn haar eigen woorden).
    Willen we dit een beetje op tijd geregeld willen hebben dan zullen we dit zelf moeten bekostigen.

9. Winter30

ok helder, dank je wel voor je reactie!

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113

Wij krijgen ook per juli dubbele kbs, aanvraag is in dit kwartaal en daarom krijg je het niet met terugwerkende kracht helaas.

Wij werken met picto's die je gratis kan downloaden op sclera.
    Ik print ze uit en lamineer ze en plak ze met van die poster buddys op de kast.
    Kost weinig en zijn dezelfde als op het mkd en sbo.

Fiets, kan hij niet achterop?

Misschien hebben ze op school een koptelefoon en een afscherming voor zijn tafel? Hier wel, zowel regulier als sbo.

Kleding, wat moet daarin aangepast worden?

11. my1969

my1969 Actief lid

26 aug 2009
    216
    17
    18
    amsterdam
    neem kontakt op met Benudirect.nl voor incontinentie materiaal.
    Je hebt wel een machtiging nodig van een arts. Bel ze voor info.
    Je krijgt het matriaal dan elke 2 maanden thuis geleverd.
    Hele goede ervaringen met Benudirect voor mijn zoon.

12. Manque

Manque Niet meer actief

#12 Manque, 28 mei 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mei 2018
    Een koptelefoon hoeft dus helemaal niet duur te zijn, kijk maar eens op de link in mijn vorige bericht. (hier nogmaals: https://www.senso-care.nl/prikkels/ik-wil-prikkels-mijden/auditief-horen-luisteren.html)

Een aangepaste fiets en een buggy kun je krijgen via de WMO. Wij hebben een buggy voor grotere kinderen én een fietskar voor kinderen tot 80 kilo die we kunnen opbouwen tot buggy, dit model: http://www.anatomicsitt.com/nl/produkten/xrover/

Kleding is dus iets wat je uit de extra kinderbijslag zou moeten bekostigen. Dit is een fijne webshop die zwemluiers, slaapzakken en rompers in grote maten verkoopt: https://www.pienenpolle.nl/nl/

Hoe het zit met spullen die hij op school nodig heeft weet ik niet. Mogelijk kan dit ook uit de WMO. Maar misschien moet de school hier wel in voorzien. Eigenlijk zou je eens een keukentafelgesprek met een WMO-beambte moeten initiëren. Breng van tevoren alles in kaart wat je nodig denkt te hebben. Als je deze noodzakelijkheden laat onderbouwen door een egotherapeut, zal de WMO hier waarschijnlijk gewoon in voorzien. Sowieso is een prikkelverwerkingsonderzoek door een ergotherapeut heel waardevol, ook voor de school.

Ik zou overigens geen genoegen nemen met die uitspraak van de wijkcoach. Absurd. Alsof de behoeften van je kind zich aanpassen aan het aantal aanvragen dat zij wil doen. Laat niet over je heen lopen hoor, als je het nodig hebt dan is dat gewoon zo! Je hoeft alle dingen die je hierboven beschrijft absoluut niet zelf te bekostigen, hier zijn gelden voor bij de gemeente!

13. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

16 nov 2011
    1.157
    1.039
    113
    Qua koptelefoon die geluiddempemd is hebben wij de peltor 3M super ding. Te koop via bol.com en bax-shop dacht ik. Ook krijgen wij km vergoeding voor het brengen en halen van ons zoontje van en naar de dagbehandeling..
    Dubbele kinderbijslag krijgen we nog bericht van. Tegen ons is wel gezegd dat het met terugwerkende kracht is vanaf dat hij op de dagbehandeling zit? Dus ben benieuwd.

14. Manque

Manque Niet meer actief

PS: als het allemaal niet lukt met die wijkcoach (die ook instructies krijgt om de kosten zo laag mogelijk te houden natuurlijk), neem dan eens contact op met de stichting MEE. Ze kunnen een onafhankelijk adviseur laten aansluiten bij jullie keukentafelgesprek(ken). Die mensen weten precies van de hoed en de rand en komen op voor jouw belangen en zullen ook wat meer druk uitoefenen op de wijkcoach/WMO-ambtenaar. Zeker als je gewoon duidelijke rapportages hebt van ergotherapeuten, gedragskundigen, logopedisten, kinderpsychiaters, noem maar op, heb je echt wel een voet om op te staan. Het moet gewoon goed geregeld worden! En dat hoef je als ouders niet helemaal op je schouders te nemen. Hier zijn gemeenschapsgelden voor!

15. Manque

Manque Niet meer actief

PS2: Dit boekje is erg handig: https://www.mezzo.nl/producten/102
    Het is lastig om door de bomen het bos te zien. Zeker in dit zorglandschap. Mezzo (mantelzorgvereniging) heeft een handig overzicht gemaakt van de financiële zaken waar je als mantelzorger mee te maken hebt. En als ouder van een zorgkind val je daar ook onder.

16. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Hier ook een zoon met ASS in het speciaal onderwijs. Bij ons loopt alles via Jeugd en Gezin. We hebben 1 persoon als aanspreekpunt-> gezinsbegeleider. Leggen daar onze hulpvraag voor en zij helpt/wijst/regelt voor en met ons. Kheb wel begrepen dat je daar pech of geluk mee kunt hebben. Niet iedere gemeente of gezinsbegeleider is even actief of meewerkend...

Maargoed:

Extra kinderbijslag is relatief makkelijk te realiseren, mits je ook up-to-date verslagen en onderzoeken hebt om bij te voegen. Wij hebben zijn diagnose en alle onderzoeken, verslagen e.d. van de laatste 2 jaar meegestuurd. Werden daarna 1x gebeld om wat dingen toe te lichten en kregen toen de bevestiging dat het akkoord was.

Luiervergoeding krijgen wij ook. Eerst een verwijzing via huisarts. Dan kijken welke leveranciers van luiers zijn aangesloten bij jouw zorgverzekering. Wij kregen toen van CZ een lijstje van 3 instanties om te benaderen. Bij de 1e werden we na 2min al afgewimpeld met de boodschap: lichamelijk mankeert hij niks, dus kan nog ooit zindelijk worden, dus krijgt geen luiers. Bij de 2e instantie was het geen probleem, konden we de volgende dag al ophalen bij de apotheek (thuisbezorgen kan ook), en dan meteen voorraad voor 3mnd. Blijft raar dat dat zo kan gaan!

Koptelefoon hebben we van: https://www.jippie.nl
    Zelf aangeschaft. Prima ding!

Voor eventuele andere materialen is deze site ook een leuke inspiratiebron: https://www.hetknuffelkontje.nl/tags/autisme

Daarnaast hebben we beschikkingen voor de volgende zaken:
    -2u in de week thuisbegeleiding om straatvrees samen aan te pakken.
    -Speciale BSO en tevens vakantieopvang
    -persoonlijk begeleider 4 dagen per week in de klas.
    -taxi (omdat hij naar een SO gaat en niet een SBO, krijgen we de taxi volledig vergoed)

Ook hebben we een PGB aangevraagd, pas bevestigd gekregen (maar nog niks ontvangen) omdat ik zelf deels extra thuisbegeleiding ga doen en daardoor minder moet gaan werken bij mn "echte" baan. Daar kunnen we eventueel ook een speciale fiets van kopen (mits ij straks zo ver is dat hij überhaupt op straat kan zijn zonder angst).

Iedere beschikking en ook PGB, geldt maar voor 1 jaar. Je moet zelf in de gaten houden wanneer het verloopt en aan de bel trekken dat je een nieuwe aanvraag wil doen. Doe dat ook op tijd want er gaan al snel enkele maanden voorbij als je iets geregeld wil hebben.

Heel veel succes in de jungle die "zorg" heet. Ik blijf het echt een verschrikking vinden! Alsof we gewoon met dagelijkse dingen al niet genoeg aan ons hoofd hebben.. ;)

Manque vindt dit leuk.
  17. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Krijg je dubbele kinder bijlage puur voor ass :eek:

18. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Niet iedereen... ligt aan de situatie denk ik hoeveel extra zorg een kind nodig heeft.

19. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Paula nee dat is wel afhankelijk van de zorg behoefte. Kijk even naar de in te vullen papieren om een idee te hebben.

Wij krijgen het voor onze 9 jarige zoon ook, die dus niet zelfstandig doucht en zichzelf verzorgt zoals wel te verwachten is bij deze leeftijd, bijna elke week nieuwe kleding ( shirts en jassen 3x per kwartaal meestal , zomers niet :)nodig heeft ivm bijten( bijt kettingen etc houd hij niet om) / extra medicatie heeft die niet volledig vergoed word etc etc.

20. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik heb het al voor mijn jongste en zijn zorgbehoefte. Voor mijn oudste (ass) zijn de grootste problemen school en daar krijgt hij extra begeleiding nu. Dus aangezien het thuis redelijk normaal is denk ik niet dat het geld voor ons. Zoals jij omschrijft begrijp ik heel goed dat jullie dubbele hebben.

Deel Deze Pagina