Beste Annemarie, Wat fijn dat er weer een lactatiekundige op het forum aanwezig is! Ik maak graag meteen gebruik van je kennis . Mijn dochtertje Lina is nu 4 weken oud en met de borstvoeding gaat het voor mijn gevoel niet helemaal lekker. Lina is onrustig tijdens het voeden, verslikt zich vaak, begint dan te huilen en wil dan niet meer aanhappen. Dit levert soms behoorlijk veel stress op. Een contactpersoon van VBN gaf aan dat ik misschien te veel melk produceer en adviseerde blokvoeden. Dat heb ik een paar dagen gedaan, maar op die dagen wilde Lina ineens elk uur voeding, en ze huilde ook meer. Dus ben ik maar weer op het 'normale' voeden overgestapt; nu komt ze weer om de 3 uur. Maar toch, het onrustige drinken blijft. Aangezien dit vooral 's nachts voor hele stressige situaties zorgt, wil ik nu proberen om te gaan kolven, zodat ik haar 's nachts een flesje kan gaan geven. Mijn vragen hierover zijn: - Hoe weet ik welke kolf het meest geschikt is voor mij? - Hoe begin ik met kolven? (wanneer kolf ik af, en hoeveel? is hier een schema voor?) - Kan ik een kolf van een vriendin lenen? (het gaat om de Medela Mini Electric; afgezien van het motortje zijn alle onderdelen uitgekookt) - Kan ik mijn dochtertje, nu ze 4 weken oud is, al aanleren om uit een flesje te drinken? En waar moet ik dan op letten? Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je me een beetje op weg kunt helpen. Alvast bedankt voor je reactie! Groeten, Nuk
Overleg over welke kolf geschikt is kan het beste bij iemand waar je de kolf gaat kopen. Ik adviseer altijd om dit via een laktatiekundige te doen aangezien je daar meestal gewoon nog (gratis) al je kolfvragen kwijt kan (bij mij wel althans) Wanneer je kolf is toch ook wel in dezelfde frequentie als wanneer je voedt: dus als je in de nacht een voeding in de fles geeft, zou ik ook adviseren om dan te kolven. Voor het opbouwen van een voorraad kolf je over het algemeen na de ochtendvoeding na. 2e handskolf via een bekende is best mogelijk (je kent haar dus weet hoe zij met haar spullen omgaat en of zij spruw heeft gehad bijvoorbeeld). Maar een mini electric adviseer ik meestal niet om te delen: 2 redenen: -de kolf heeft een zeer beperkte levensduur dus mocht zij hem hierna nog willen gebruiken dan is het voor haar fijn als hij het nog doet. -dit is een kolf waarbij de melk redelijk makkelijk in de kolf kan komen, mocht zij spruw hebben gehad dan kan het op die manier overgebracht worden op jou. Wellicht is het ook een idee om nog eens iemand mee te laten kijken met de voedingen, wie weet kan er met een kleine verandering veel verbeteren? groeten, Annemarie