Vragen over kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lenn77, 20 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lenn77

Lenn77 Lid

20 mrt 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik geef borstvoeding via de fles, dus ik kolf alles af.
    Ik kolf nu elke drie uur en dan heb ik meestal 2 potjes van 140 en 100 ml, en ik kolf 20 minuten.
    Ik heb hier een aantal vragen over:
    1. Kan ik ook om de vier uur kan kolven, en dan 20 minuten per keer (of 15?)
    2. Of bijvoorbeeld om 06:00 uur, 11:00 uur, 15:00, 19:00 en 23:30? Kan ik dan genoeg voeding kolven of wordt mn productie dan minder?
    3. En is het dan erg als ik het soms een uurtje later doe? Heeft dat invloed op mn productie? En als ik het dan een uurtje later doe, is het dan handig als ik het iets langer doe? Of juist niet?
    Hij is op zijn geboortegewicht en hij drinkt gemiddeld 90ml per keer, zo'n 6 a 7 keer per dag. Ik bied hem altijd een flesje aan van 120 ml, die gaat soms ook helemaal op, soms is het 90.

Ook heb ik een bobbel in mn rechterborst en nu ook in mn linkerborst. De bobbel in mn rechterborst zit er al zeker 10 dagen en ik masseer bijna elke keer als ik kolf, hij is wel minder geworden maar hij gaat maar niet weg. Ik heb eigenlijk zoiets van ik masseer me suf maar volgensmij gaat het nog wel even duren of niet?
    De bobbel in mn andere borst is nu rood en doet een klein beetje pijn (net zoals de andere bobbel in het begin), bij deze is waarschijnlijk ook het advies van gewoon door blijven masseren?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik zie je bericht helaas nu pas. Excuses voor het late reageren.

Ik weet niet hoe oud je kindje is. Zit je nog in de eerste weken van afstemmen op elkaar wat betreft vraag en aanbod, dan zou ik nog niet minder gaan kolven dan dat je kindje drinkt. Is ze al wat verder, dan kun je eens een keer proberen naar 4 uur te gaan.
    Hoe lang je kolft per keer is zal niet zoveel uit maken voor je opbrengst: hoe je kolft en of je bijvoorbeeld enkelzijdig of dubbelzijdig kolft, of je met de hand kolft of electrisch, of je tussentijds een keer stopt en masseert, dat zijn dingen die verschil kunnen maken.
    Heb je hier vragen over dan hoor ik dat nog graag!

Over de bobbels die je voelt: Als ze nog niet weg zijn, dan even laten kijken door een lactatiekundige (of je huisarts maar die hebben minder vaak ervaring met een lacterende borst) Wel kun je aan de telefoon al aangeven of het glad voelt, of je het kunt bewegen, hoe groot ongeveer, aan welke kant je het voelt in de borst, of het gevoelig is...dat soort dingen. Dat overlegt aan de telefoon al veel handiger ;) Succes!

Deel Deze Pagina