Vragen over opvolgmelk en bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Mikki77, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik ben net begonnen met opvolgmelk en bijvoeding, en ik zit met allemaal vragen...

1. Klopt het dat opvolgmelk voedzamer is? Want hij lijkt ineens eerder vol te zitten. Moet ik hem minder melk geven per voeding? Hij krijgt nu 180/6, maar daarvan laat hij meestal minimaal 40 cc staan. Hij krijgt nog altijd 5 voedingen. De laatste voeding om 23.00 wil ik voorlopig nog niet laten vervallen.

2. Ik geef hem altijd hypo-allergene voeding, maar heeft dat nog wel zin nu hij ook fruit en groente krijgt?

3. Hij is niet echt dol op rijstebloem. Is het een probleem als ik geen rijstebloem door zijn flessen doe, of heeft hij die granen echt al nodig? Hij krijgt wel af en toe een half liga'tje, om op te sabbelen...

4. Ik zit ook met zijn voedingsschema. Ik lees overal dat je de fruithap normaal gesproken tussen de 1e en 2e voeding geeft, maar dat red ik nooit. Na zijn 1e voeding gaat hij spelen en in bad, en daarna is hij altijd zo moe dat hij doorslaapt tot zijn 2e fles. Ook tussen de 2e en de 3e fles is het vaak hetzelfde verhaal. Hij slaapt bijna altijd op de tijd dat hij eigenlijk een fruithapje zou moeten hebben. Moet ik hem wakker maken voor zijn fruithap, of moet ik bij de eerste voeding minder melk geven, en dan meteen het fruithapje erbij? En is het eigenlijk erg als hij een keer een hapje overslaat? Groentehap om 17.30 doen we wel bijna altijd...

Pfff...vragen vragen vragen! Ik zou heeeel blij zijn als iemand mij hierover advies kan geven :)

O ja, hij is nu net 6 maandjes oud.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Opvolgmelk is inderdaad meestal vullender. Er zitten meer voedingstoffen per cc. Daardoor is de max van opvolgmelk ook 800cc (ipv 1000cc bij nr1). Dus als hij nu 5 flessen a 160 drinkt, zit hij mooi op 800cc.. Maar eigenlijk zou hij dus wel naar 4 flessen kunnen. Misschien dat hij overdag wel naar 3 flessen kan, en dan die 4e fles om 23.00. Die hadden wij ook tot 7 maand nodig om geen nachtvoedingen te krijgen.

De meningen verschillen daarover. Is er een verhoogde kans dat hij allergisch is? Zodra je andere allergenen gaat geven, dan heeft het weinig zin meer om HA voeding te geven. Dus dat is een kwestie van afwegen. Fruit en groente alleen met HA voeding kan nog wel, maar als je meer extra's gaat geven is het denk ik overbodig.

Rijstebloem hoeft niet, het vult iets extra's maar granen zitten er niet in. Vanaf 6 maanden kun je wel wat papgranen in de 1e fles doen. Dan heeft hij een lekkere bodem energie voor de dag.

Als je nou na het spelen 's ochtends fruit geeft, dan in bad en dan slapen?
    Of inderdaad fruit direct na de 1e fles. Of bijv direct voor de 2e fles.

Een keertje overslaan is nu nog niet zo erg. Het is echt nog bijvoeding. Maar de kleine krijgt straks langzaam aan meer vaste voeding en minder flesvoeding. Dan wordt die vaste voeding wel een echt onderdeel van het dagelijkse menu. Dan vervangt het ook de flessen.

Hopelijk kun je hier iets mee!

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Daar kan ik zeker iets mee! Bedankt Deepfreeze :)

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb even nagedacht, en ik ga nu inderdaad proberen om 4 flessen over de dag uit te smeren. Dan kan hij misschien wel de oude hoeveelheid blijven drinken (4x200 cc = 800 cc, dus precies goed), en er blijft meer speling over voor zijn groente en fruit.
    Nu heb ik even zitten puzzelen, en kwam ik op het volgende schema uit:

07.30 fles 1
    07.45 spelen
    08.15 badje
    08.45 slapen
    11.00 wakker & fruithap
    11.30 spelen
    12.30 fles 2
    13.00 slapen
    15.30 wakker & groentehap
    16.00 spelen
    17.30 fles 3
    18.00 slapen
    18.45 wakker
    20.15 slapen
    23.00 fles 4

Zou dit zo wat zijn? Met dit schema krijg je dus wel dat hij zijn fles steeds krijgt vlak voordat hij weer gaat slapen, terwijl hij hem nu krijgt als hij net wakker is... Ik hoop dat dat geen problemen gaat geven, maar ik krijg het niet anders uitgepuzzeld... :(

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik geef zelf ook 4 flessen met bijvoeding en mijn tijden zijn:

7 uur: fles 1 240cc
    10: fruit
    11 uur: fles 2: 200cc
    15 uur: fles 3: 200cc
    17:30 : groenten
    19:00: fles 4 240 + rijstebloem

5 uren tussen de voedingen lukt echt niet! 4 uren is sosm al een probleem.
    ik geef nu nog nr 1 flesvoeding maar zit er over te denken om misschien eerder over te stappen op opvolgmelk (mn zoontje is nu 21 weken/ 5 maanden). Misschien dat ik er dan wel langer tussen kan laten? En hoef ik niet zo te rekken. Al slaapt ie op zich wel gewoon door met de laatste fles al om 19 uur.

Rijstebloem in de fles hoeft trouwens niet, maar doe ik wel ook weer voor extra verzadiging. In de laatste fles voor de nacht dus. voor extra granen heb je weer andere pap maar die is vanaf 6 maanden.
    Als jouw kindje al ca 6 maanden is dan kun je misschien ook de laatste fles wat vroeger geven en dan met rijstebloem? Ikndenk dat ie het qua leeftijd en gewicht prima moet redden om een wat langere nacht te maken.
    Dan hoef je op de dag niet zo te rekken en kan je kindje langer slapen.
    Misschien slaapt ie op de dag dan korter? (weet niet hoe lang ie 's avonds bv wakker is?) en hoeveel uur slaapt ie op de dag nog?

De fruithap geef ik trouwens ook weleens 's middags hoor! Net hoe t uit komt. Wel hou ik overdags aan voor het fruit en 's avonds voor het groenten zodat ik dit later makkelijker kan uitbreiden naar een warme maaltijd. Eerst gaf ik het altijd voor de voeding om de voeding nog wat te kunnen rekken, maar tegenwoordig eet hij dusdanig veel van het fruit of groenten dat ik het tussen 2 flessen geef, anders drinkt hij weer minder melk.

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hoi Druif, lastig he al die schema's...het lijkt wel hogere wiskunde af en toe :D Ik hád dus een mooi schema, met die 5 flessen, maar nu met die bijvoeding erbij gaat alles weer anders lopen... Ach ja, daar komen we ook wel weer uit.

Ik weet ook niet of 5 uur tussen elke fles hier gaat werken, hoewel hij nooit erg hongerig is als hij wakker wordt. Je kan hem zo nog een uur laten spelen en hem dan pas de fles geven. Dus misschien dat het hier wel gaat lukken om het op die manier te doen.
    Hij slaapt overdag sowieso 2, en soms 3 slaapjes. De eerste 2 slaapjes duren allebei ca. 2 á 2,5 uur, en het 3e slaapje een half uur á drie kwartier. Maar die laat hij ook vaak vallen (en dan zit ik dus rond etenstijd met een moppersmurf aan tafel ;)).

Rijstebloem in de fles heb ik geprobeerd, maar hij vindt het echt niet lekker. Ik heb nu die met vanillesmaak gekocht, en uit een bordje eet hij het redelijk...misschien moet ik het nog eens in de fles proberen. Het zou wel een oplossing zijn om hem die laatste fles eerder te geven, zodat ik overdag inderdaad niet zo hoef te rekken. Maar ik ben zooooooo bang dat hij 's nachts dan weer wakker gaat worden, dat ik het nog niet heb aangedurfd :) Hij wordt trouwens de afgelopen dagen ook steeds vroeger wakker dan 07.30...soms al om 05.30 :( Maar dan blijft hij wel gewoon rustig liggen kletsen in zijn bedje...

Maar een vraagje aan jou... ik zie in je schema dat je zoontje om 7 uur een fles krijgt, en om 10 uur fruit. Is hij 's ochtends dan van 7 tot 10 wakker? Dat lukt hier dus gewoon echt niet...

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nee, die van mij slaapt ook nog veel! Soms vraag ik me af wat "normaal" is, vriendinnen met kindjes lijken altijd hele dagen oppad te kunnen, terwijl ik altijd afhankelijk ben van de sklaapjes van mn zoon! (wil ik zelf hoor...)
    fruit geef ik ook net hoe het uitkomt met zn slaapjes.
    Meestal is is 's morgens niet zo heel lang wakker, van 7-8:30, dan slapen tot 10 uur, dan weer 2/ 2,5 uur wakker, dan vaak 2,5 uur slapen en 'savonds ook weer. 's avonds heeft ie ook soms korter slaap nodig (3 kwartier ofzo)Ligt er ook aan of hij op de dag dan al 2 slaapjes van ca 2 uur heeft gehad of niet. Meestal 2x 2/2,5 uur en 1keer een korter slaapje.
    Wakker zijn is maar 2 uur waardoor ik soms ook zit te puzzelen met wanneer geef ik wat? starsk met het uitbreiden van de bijvoeding zou ik mijn god niet weten wanneer ik alles moet gaan geven?!
    maak jij je kindje nog wakker voor de laatste fles?
    Wij hebben de laatste fles eerst geprobeerd te vervroegen, maar opp een gegeven moment kwam het mede dankzij de bijvoeding ook vaak uit dat we de 4 e fles om 19 uur of 20 uur gaven. Toen kwam de 4e en 5e fles zo dicht op elkaar te zitten dat we de laatste fles een keer hebben obvergeslagen en het maakte qua doorslapen niks uit. Toen wel (voor mn eigen gemoedsrust) de 4e (en laatste) fles opgehoogd naar 240 en met rijstebloem.
    Misschien helpt bij jou alleen het ophogen al wel voldoende? Hoeveel gaf je ook al weer? En opvolgmelk verzadigd ook meer?

8. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.308
    1.466
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier een reactie van mij. Ik ben hier ook heel erg mee aan het puzzelen geweest en nog steeds wel maar dit is mijn schema.

07.00 uur fles 180 cc met 6 schepjes opvolgmelk
    slapen van 08.00 uur tot en met 10.00/10.30
    10.30 2 stuks fruit met soms 1 liga erdoor
    hierna in bad
    12.00 fles 180 cc met 6 schepjes opvolgmelk
    13.00 naar bed tot en met 15.30
    15.30 wat diksap of een rijstewafel
    (de fles van 16.00 uur van 120cc is er hier sinds 3 dagen vanaf, heb ik ineens laten vervallen en dat gaat goed)
    17.00 groentehap tussen de 100 en 150 gram per dag, eigen gemaakt van mama maar meestal lust hij dit niet, een potje van olvarit lust hij dan weer wel:(:(:(, jammer hoor! gebruik de potjes en recepten van 6 maanden dus met aardappel/rijst en vlees
    als toetje een beetje yoghurt
    19.30 fles 210 cc met 7 schepjes

Luca moet ook geen rijstebloem in zijn fles dan gaat hij krijsen dus dat doen we dan ook maar niet meer. Binnenkort gaan we beginnen met wat pap door zijn ochtendfles (1 eetlepel ofzo) en als dit goed gaat langzaam opbouwen. Kijken of dit goed gaat.

Wij hebben ook nog heel lang de avondfles om 22.00 uur gehad. wat wij toen gedaan hebben is die fles iedere keer een kwartier eerder gegeven en dat dan drie dagen, dan weer een kwartier eerder drie dagen lang enz. enz. zodat wij nu op 19.30 uur zitten. Duurt wel wat langer maar ik durfde het ook niet om die fles ineens te laten vervallen. Dit ging bij ons heel goed.

Vind het allemaal wel eng hoor al die andere schema's en ander eten. Vooral nu hij zijn warme hap niet goed wil eten merk ik dat ik er soms best wel moedloos van word, ik wil zo graag dat hij ook groente lust die ik zelf klaar maak. Ik weet zeker dat als ik hem op dat moment een fles zou geven dat er heel goed in zou gaan maar dat doe ik niet.

Luca is ook vaker wakker om 05.30 's ochtends en ligt dan ook gewoon in zijn bedje te brabbelen, ik weet ook niet wat dit is, de tijd van het jaar, toch de veranderingen van voedingen??????????

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik geef nu 200 cc per keer, maar dat krijgt hij meestal niet op.
    We zijn vandaag gestart met het geven van 4 flessen, en dat langer uit te smeren over de dag, zodat hij zijn laatste fles alsnog om 22.30 krijgt. Zo is er meer ruimte voor een groente of fruithap, zonder dat dat weer te dicht op zijn volgende fles zit. Vandaag is papa met hem thuis, en ik zit op mijn werk, dus ik ben benieuwd hoe hij het er af gaat brengen. Hij was er helemaal zenuwachtig voor :D

Ik vind die opvolgmelk trouwens maar raar... heel vaak blijft er gewoon zo'n klont dikke pap onderin de fles zitten. Het lost niet zo goed op als nr. 1 melk, heb ik gemerkt.

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @Nataly: dat van die laatste fles vervroegen, dat is ook een goeie ja... Dat durf ik wel. In één keer laten vervallen niet. Maar goed, we gaan het eerst maar eens proberen met 4 flessen, en dat uitsmeren over de dag.

Mijn smurf houdt ook meer van potjes dan van mama's homemade hapjes :( En daar heb ik dan een babycook voor aangeschaft ;)
    Hij houdt ook veel meer van fruit dan van groente, maar ik blijf het toch allebei geven hoor.
    Hij heeft trouwens al voorkeuren ook. Gisteren gaf ik hem eerst mais met aardappeltjes, nou dat was meteen brullen (met het hapje nog in de mond, zo zielig!). Vervolgens heb ik tagliatelle met groenten geprobeerd, en dat ging er in als koek! Grappig dat ze nu al hun eigen 'smaak' hebben :)

11. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.308
    1.466
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hai,

Ik ben ook eerst van 5 naar 4 flessen overgegaan en heb er toen 5 uur tussen laten zitten maar dat was wel toen Luca 4 maanden oud was. Hij dronk toen erg slecht zijn flessen leeg en bij het CB zeiden ze dat ik hem maar eens zijn fles moest geven om het moment dat hij het zelf aangaf. Toen kwam hij pas om de 5 uur en kwamen we uit op 4 flessen ipv 5. We hebben toen wel de flessen wat opgehoogd.

Dat heb ik een aantal weken zo volgehouden, toen kreeg hij dus zijn laatste fles om 22.00 uur. Na een paar weken ben toen die laatste fles elke drie dagen dus een kwartier gaan vervroegen. Zo rond de 6 maanden zaten we toen op 4 flessen en de laatste fles om 19.30 uur. Met 6 maanden zijn we met bijvoeding begonnen ivm het eczeem van Luca. Wij hebben alles dus in kleine stapjes gedaan en niks ineens laten vervallen of veranderen. Dat voelt voor mij veel natuurlijker.

Veel liefs
    Nataly

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waarom durf je de laatste fles niet in 1 keer te laten vervallen? Dat ging hier ook gewoon in 1 keer goed...

Deel Deze Pagina