Werk verlangt meer

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kayke, 29 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Hoi,

Ik werk in een dierenwinkel (Maxi-Zoo).
    Ik had al heel veel last van m'n rug van int begin van m'n zwangerschap. Ik heb m'n werk verteld dat ik zwanger ben en sindsdien verlangen ze precies meer van me.
    Een volledige pallet met zakken van 15kg tot 25kg moet ik er op een kwartier inhebben + kassa doen.
    Ze veranderen iedere dag m'n uurroosters.
    Ik kom er echt zot van! Heb al wenend naar m'n mama gebeld en m'n vriend zegt ook dat ze ervan profiteren.

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Doen ze dit bewust om je te pesten?
    Zo ja ziekmelden, of ligt dat anders in België?

Zwanger zijn is geen ziekte en je mag best tilllen, of werken maar een pallet in een kwartier met zoveel kilo is not done.

3. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Inderdaad, m'n moeder zei ook meteen: ziekmelden! Heb gelukkig een goeie dokter op dat gebied, maarja. Weet niet of het werk dat zo zal appreciëren.

Ik moet alsmaar sneller werken en krijg echt een tijd opgelegd voor iets te doen. Ik kan maar m'n best doen. Ik ben soms al eens wat trager in m'n handelingen (geboren zonder schildklieren). Ze weten van m'n volledige situatie. Ik werk deeltijds, contract van 19uren, maar iedere week komen daar uren bij. Nu al 25uren. Ik kan dus namelijk niet meer, door m'n ziekte.

Zit er emotioneel een beetje door!

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ja logisch dat je er doorheen zit. Schijnbaar kan je werk het niet schelen om jou om jou meer te laten werken ondanks je deeltijd contract. Het zou jou niet moeten schelen wat ze er van vinden als jij je ziek meld. Kies voor jezelf en je kindje!

5. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Inderdaad maar eens m'n dokter opzoeken dan.
    2 weken geleden had ik al gezegd dat ik nu zaterdag niet kon werken, wegens als iets dat al 2 maanden gepland is. Ze veranderde m'n uurrooster, zodat ik zaterdag thuis was.
    Nu moet ik wel weer de zaterdag werken. Pfff en kan ik niet mee naar dat concert en weet niet wat ik moet doen.
    Moeder zegt: sta op uw strepen, als je het gemeld hebt dat je niet kunt, kun je niet!!
    Vriend zegt: zegt dat ze uw gat kunnen kussen! Ge gaat met mij mee zaterdag!

6. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Als ik dan tegen een collega'tje praat over hoe ik me voel i.v.m. mijn zwangerschap. Ik heb al minder conditie (ik fiets in totaal 40km naar m'n werk en terug op een hele week) en dan zegt ze: dat zit alleen maar tussen je oren!!
    Het wordt met de dag erger de pijn, ook in m'n knieën :(

Even naar de bank, heb een pizza gesteld van Pizza Hut en die komen ze meteen leveren :p

7. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Het zit niet tussen je oren!!!
    Meld je ziek, anders wordt je ziek van dit gedoe.
    Ik zeg altijd ik werk om te leven en leef niet om te werken.
    Je had al gemeld dat je zaterdag niet kon, dat was goed en dan passen ze zonder overleg je rooster aan, dat mag niet. Gewoon gaan zaterdag en laat je niet gek maken. Je hebt nu ook een kleintje in je buik om voor te zorgen.

8. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Oh en eet smakelijk :)

9. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Danku voor je lieve woorden Elvira.
    Blij dat iemand me begrijpt! :)

10. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Graag gedaan hoor :)

11. daantje30

daantje30 Lid

6 nov 2011
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad je gewoon ziek melden hoor dit gaat toch niet zo. En je moet inderdaad voor die kleine zorgen en dan is werk niet belangrijk. Ik vind het niet netjes dat je zo word behandelt. Succes ermee

12. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Maarja, hoelang kan ik me zo dan ziek zetten? :(

13. Dana

Dana Niet meer actief

ziekmelden tot je bij de bedrijfsarts bent geweest en dan duidelijke afspraken eisen samen met de bedrijfsarts zodat het werk weer leuk wordt en beter vol te houden is.

14. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ziek melden, zijn ze nou helemaal gek geworden om een zwangere vrouw zoveel kilo's te laten tillen?!?! Kies voor jezelf en je kindje meid!!!

15. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik moet vrijdag naar de gynaecoloog. Ik ga horen wat zij zegt over deze situatie. Misschien zet zij me wel al thuis.

16. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Volgens mij mag je dat soort hoeveelheden niet eens meer tillen (15-25kg per keer) als je zwanger bent? Vraag het na aan je gynaecoloog. Zij kan je een brief meegeven dat zwaar tillen gevaarlijk is in een zwangerschap en dat dit niet meer tot je werkzaamheden mag behoren.

Succes! Klinkt als een onprettige werksituatie.

17. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Dat mag volgens mij inderdaad ook niet Uk.
    Maar ze nemen me ook helemaal niet serieus. Ze spelen met m'n voeten in verband met mijn uren. Ook mijn klachten nemen ze met een korreltje zout. Want het zit toch maar tussen mijn oren, omdat zij een goeie zwangerschap hebben gehad!?

18. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Tillen bij zwangere vrouwen

De wetgeving in België verbiedt dat de laatste drie maanden van de zwangerschap zware lasten getild worden. Daarmee is nog altijd niet duidelijk wat te zwaar is. In de NBN-EN 1005-2 wordt als bovengrens 5 kg aangegeven voor zwangere vrouwen die regelmatig iets moeten opheffen.

Meer concrete informatie kan gevonden worden in de Arborichtlijnen van Nederland:

* Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling:
    Handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Maximaal tien kilogram per tilhandeling

* Vanaf de twintigste week van de zwangerschap:
    Maximaal tien keer per dag
    Maximaal vijf kg

* Vanaf de dertigste zwangerschapsweek:
    Maximaal vijf keer per dag
    Maximaal vijf kg

19. ingel

ingel Actief lid

29 nov 2010
    445
    0
    16
    Vrouw
    Friesland
    Goedenavond dames,

ook op mijn werk heb ik regelmatig te maken met zwaar tillen. 15 tot 20 kilo is geen uitzondering maar ik ondervind hier zelf (nog)geen hinder van. Ik heb geen last van mij buik, rug e.d.
    Toevallig heb ik vandaag op internet gezocht naar gevaren van zwaar tillen,deze kon ik nergens terug vinden behalve dat het voor de moeder (mij) een pijnlijke rug kan bezorgen.

Vraagje:
    Moet ik rekening houden met wat de arbo aangeeft of moet ik naar mijn lichaam luisteren en tillen wat ik kan totdat mijn lijf een signaaltje geeft dat het genoeg is?
    Hopenlijk kunnen jullie mij ook een beetje raad geven.

20. eppo84

eppo84 Lid

10 jan 2011
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    @ingel Mijn Ervaring is dat wanneer je lichaam dat seintje geeft je eigenlijk al over je grens heen bent gegaan.
    Snap je beredenering wel hoor ben zelf ook iemand die makkelijk doorgaat!

Deel Deze Pagina