Oh, dat 11u is echt volledig omdat zij dat wil. Dan is ze opeens tevreden en blijft ze lekker slapen. Ik verbaas me er ook over dat ze al dagen iedere avond rond elven slaapt, heb het zelf niet aangeleerd. Hier is ze in de avonden ook onrustig, misschien ook wel clusteravonden, dus ga daar gewoon aan toegeven, want overdag is ze binnen 5 min. in slaap in dr eigen bedje.
hier een baby van 4 maanden die zelfs minder regelmaat heeft. maar als dat bij jou kind inderdaad werkt moet je het zeker doen. die avonden herken ik wel, mijn zoon wou op die leeftij ook hele avonden clusteren en de avonden wou hij niet in de box, bed of wandelwagen hij wou er gewoon bij zijn op de bank en als ik het voeding kussen naast mij legde en hem erop o ertussen was het soms ook goed. ik herken het clusteren nog steeds hij drinkt soms meer in de avonden ik geef altijd aan de honger toe!
Ik ben helderziend...doe dit en als je over 1-2 weken naar het CB gaat zeggen ze dat je kind niet voldoende aankomt en dat je moet gaan bijvoeden met kunstvoeding. Over 4-6 weken stop je dan met borstvoeding. Ondertussen zijn jullie allebei knettergek geworden van je huilbaby... Oftewel...laat die CB-mutsen maar lekker thuis hun kinderen op deze manier mishandelen. Niet naar luisteren, maar gewoon naar je kind luisteren. Als je kind huilt, roept het je 'mama ik heb je nodig'...aan jou de mooie taak om te leren begrijpen WAT je kind nodig heeft, dat is niet makkelijk in het begin, maar als je veel naar je kind kijkt en luistert en vooral veel lichaamscontact hebt, dan komt dat wel. Een kind van twee weken laten huilen, wakker in bed leggen? Zijn ze nou helemaal besodelatafeld daaro? Tegen je aanhouden! Aanleggen! Als je kind lekker bij jou aan de borst in slaap valt en als je haar rustig even tegen je aan de kans geeft in een diepe slaap te raken heb je helemaal geen toestanden als puckababies nodig. Een kind van deze leeftijd heeft gemiddeld tussen de 8 en 12 voedingen per 24 uur nodig. In de avond willen ze vaak clusteren, d.w.z. lekker tegen je aanliggen, korte tukjes doen en vaak kleine porties bij je drinken. Heel normaal, heel gezond...ze tnken zich vol voor de nacht, jouw productie verbetert en jouw lichaam en haar lichaam maken op deze manier extra veel slaapverwekkende stoffen aan waardoor jullie ALLEBEI goed slapen.
ik ben het grotendeels wel eens met wat de meesten hier schrijven, maar ik ben ook van mening dat een kindje ZELF in slaap moet leren vallen. Dat is op 2 weken natuurlijk erg lastig, wij hebben ook de eerste 4 weken met ons kleintje gelopen en in slaap gewiegd. Maar ik heb nog 2 kinderen rondlopen, ik had er gewoon niet de tijd en niet de energie voor om nog een paar weken zo door te gaan. wij leggen sinds een paar dagen onze baby van nu 5wkn oud bij de eerste gaap of jengel in haar bedje, in een puckababy, en ze slaapt na 5 min licht jengelen heerlijk tot aan haar volgende voeding. Geen omgevingsgeluiden, rust en stilte.... de R van Rust. Tuurlijk heb ik ook een draagdoek voor als het inslapen niet lukt, en wij lopen ook elke avond met haar rond en voed ik ook vaker als ze er om vraagt, maar als ze eenmaal zelf in slaap kunnen vallen is dat zoveel waard. Wacht nog even tot ze een paar weken ouder is, dan is ze wat sterker... maar ga niet eindeloos met haar rondlopen totdat ze slaapt. Wij moesten dat nl ook 's nachts doen na de nachtvoeding...en toen ging bij mij de knop om en vanaf toen leggen wij haar wakker in bed. Maar voed elke 3 a 4 uur overdag, 's avonds wat vaker als ze dat wil en 's nachts wanneer ze komt of niet. Succes! je doet het harstikke goed en ga op je gevoel af ja!!
Ik heb niet alles gelezen, maar ik wilde even zeggen dat die onzekerheid erg herkenbaar is. Volg gewoon je gevoel, je moederhart. Als regelmaat: wakker worden, voeden, verschonen, knuffelen, evt. even in de box, bij vermoeidheid weer naar bed. Ik zou overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen laten. Ik heb mijn dochter zelf wel eens totaal niet wakker gekregen voor een voeding... die sliep gewoon door! Echt, er komt vanzelf regelmaat. En als ze hard gaat huilen, gewoon lekker oppakken en bij je nemen! Ik probeerde haar wakker, maar rustig in bed te leggen. Dit lukte vaak wel. Soms was ik daarvoor een tijdje met haar bezig.
Ik ben toevallig net het boek borstvoeding van Stefan kleintjes aan het lezen, die gaat ook in op de methode die het CB je adviseert en zijn visie hierop. Komt overeen met wat Dirksmama zegt, wat ze adviseren is killing voor je productie maar is ook het negeren van de emotionele behoeften van je kind. Bij 10 maand hebben we voor het eerst het "laten huilen"" om zelf in slaap te vallen toegepast.... Van een maand of 2 tot dus 10 maand kon ze prima zelf in slaap vallen, dat komt vanzelf. Ik vind dit advies bij 2 weken een gebrek kennis over de behoeften van baby's. Doe jezelf een plezier bestel dat boek op bol.com dan heb je het maandag, het zal veel dingen op zijn plek laten vallen. Normaal heb ik trouwens geen problemen met het CB, ik heb bij mijn eertse helaad niet lang succesvol BV gegeven maar het werd me al snel duidelijk dat de adviezen die ze geven vaak gericht zijn op KV kindjes maar ook heel erg gericht zijn op structuur ipv geborgenheid
Ik heb een beetje een aanverwante vraag. Mijn dochter is soms zo ontroostbaar dat ze in mijn armen/draagzak net zo hard huilt als in de wieg. Ik vraag me dan soms echt af of ze er wel op "zit te wachten" om getroost te worden, als jullie snappen wat ik bedoel. Ze wurmt zich dan los uit mijn armen (althans, probeert dit) of zet zich helemaal schrap tegen de Bondolino. Ook als ze in de wieg ligt en ik zit er naast blijft ze dan doorhuilen. Gelukkig gebeurt het niet heel vaak hoor, maar ik vraag me af wat de meeste mama's die niet willen laten huilen dan doen? Dat laten huilen schadelijk kan zijn voor een kindje dat geloof ik wel nadat ik daar eea over heb gelezen, maar wordt daar dan mee bedoeld dat je niet moet laten huilen wanneer het kindje rustig wordt als je het oppakt? Of dat je je kindje ook niet moet laten liggen als het sowieso ontroostbaar is?
@maedra; mijn baby doet dat ook, en is dan gewoon moe. Dragen wil ze dan niet, wel haar bed in, huilt dan nog 5min maar slaapt dan. Laten huilen kan best, als t Maar niet te lang is. T kan ook dat je je baby telaat op bed legt en t dan oververmoeid is. Ontroostbaar zijn ze dan aan t vechten tegen de slaap. Blijft elke keer weer aftasten.
niet meer op de klok kijken, kindje lekker bij je houden, of bijv in de box leggen. Huilen, lekker troosten en knuffelen. En de onrust 's avonds hoort gewoon bij. ook maar aan toe geven. met 2 weken om de 3/4 voeden is echt superslecht voor je productie. Ik had in het begin minsten 10 voedingen. vond het heerlijk om zo ;n klein humpie dumpie tegen me aan te hebben. In hun bedje sliepen ze alleen 's nachts naast mijn bed. en buiten de onrust tussen 7 en 10 's avonds waren allebei de meiden best relaxed en ik automatisch ook. Gelukkig juichte mijn cb dit ook toe! ( sommige snappen het gelukkig wel, bij de eerste weging kreeg ik al te horen dat ik niet moest schrikken als ze rond de 4 maanden opeens minder hard gingen. Dit hoort bij bv is juist heel natuurlijk)
Ik zou zeggen kijk naar je kindje en pas je aan haar ritme. Dat gaf mij zo veel meer rust dan strikt houden aan een schema, zeker toen mijn zoontje zo jong was. Nu volg ik nog steeds zijn ritme, je moet flexibel kunnen zijn.
Hoi, We zijn hier een paar dagen verder en hoewel ik nog wel vaak onzeker ben probeer ik me een 'go with the flow' houding aan te meten. Ik voed op verzoek, wat vaak om de 3 a 4 uur betekend. Ukkepuk krijgt echt genoeg binnen, want ze groeit als kool en heeft veel plasluiers. Ik ben er nu ook achter dat haar onrust niets met een strak schema e.d. te maken heeft. Ze heeft heet veel last van krampen (we gebruiken Infacol op advies van de vk, maar helpt niet altijd) en we vermoeden ook reflux. Ze heeft veel moeite om na een voeding in slaap te vallen, maar als ze eenmaal slaapt is dat diep en lang. Ik laat haar dan ook zo lang mogelijk slapen met overdag een max van 4 uur tussen de voedingen. S'nachts komt ze altijd om 3 uur (laatste voeding 22/23 uur) en dan weer om 7 of 8 uur, dus dat gaat goed. Wij hebben morgen een afspraak bij de huisarts en woensdag bij een osteopaat. Ik hoop ergens wel dat ze iets kunnen vinden, dat verholpen kan worden, en zo niet hebben we het in ieder geval geprobeerd en kunnen we weer wat oorzaken uitsluiten. Het is zeker niet leuk om je ukkepuk zo te zien tobben!!
@Nati: dat was bij mijn baby ook zo, als ze eenmaal sliep dan was dat lang en heel vast. Maar t in slaap vallen was een probleem. Nu we haar met een hydrofiele luier inbakeren heeft ze hooguit 15min licht jengelen nodig om in slaap te vallen. Zonder inbakeren werd het krijssen en niet slapen (ook niet in de draagdoek) en belandde we in een vicueze cirkel van oververmoeid en daardoor niet goed drinken). Ook heeft onze dochter last van veel voeding terugslikken,wij dikken nu haar voeding in (vooraf en achteraf de BV een paar lepeltes van het papje Nutriton). Dat zou je evt ook nog kunnen proberen! omdat onze dochter ook zoveel huilt tijdens het drinken en dan vaak een poepbroek aan het maken is, zijn wij ook bij osteopaat onder behandeling. Je doet het harstikke goed!!!! Vertrouw op jezelf en doe wat goed bij je past. Je zal zien dat iedereen hier op het forum het net iets anders doet...neem alle adviezen in je op maar kies wat vooral bij jou het beste past! Dat komt uiteindelijk ten goede voor je kindje!
Ik heb alleen je openingspost gelezen. Niet het advies van het cb opvolgen zou ik zeggen. Kom nou een baby van twee weken 15 min laten huilen, echt niet goed voor het kindje. Regelmaat? Zo'n kleintje snapt nog niks van dag en nacht en tijd. Mijn advies, lekker zoveel mogelijk bij je houden, veel in de Draagdoek, voeden op verzoek. Alles wat je kindje nu nodig heeft ben jij.