3 dagen achtereen werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Lovess, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovess

    Lovess Actief lid

    28 apr 2013
    223
    0
    16
    NULL
    NULL
    Na mijn zwangerschapsverlof kon ik niet wachten om weer lekker te werken! Ook had ik er geen moeite mee om mijn zoontje naar de vriendin/oma/kdv te brengen. Ik werk nu 3 dagen verspreid over de week. En ik merk dat als mijn zoon een dagje ergens anders is geweest dat hij onrustig slaapt, dan ben ik blij dat we de dag erna weer lekker samen thuis kunnen zijn. (Vooral voor zijn rust/regelmaat)

    Nu moet ik over 1.5maand 3dagen achtereen gaan werken, hier zie ik verschrikkelijk tegenop vooral voor mijn zoon, hij moet dan 3dagen achter elkaar naar 3verschillende soorten 'oppas'. Het lijkt me voor hem niet fijn.

    Heeft iemand hier (goede of slechte) ervaring mee?
    Mijn zoon is dan ongeveer 8maanden oud.
     
  2. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou er sowieso moeite mee hebben mijn kind elke keer ergens anders te brengen, daarom hier 1 vaste gastouder (ik werk 4 dagen). Lijkt me voor het kindje ook niet zo fijn dus kan me best de onrust voorstellen.
    Waarom niet 1 of hooguit misschien 2 adresjes?
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Elke dag een andere oppas lijkt me inderdaad niet prettig voor je kindje. Het is toch elke keer weer aanpassen. Is er geen andere mogelijkheid?
     
  4. Lovess

    Lovess Actief lid

    28 apr 2013
    223
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er is echt geen andere mogelijkheid dan 3 dagen achtereen te werken. Ik ben er echt niet blij mee! De 3 verschillende 'oppas' vind ik ook niet ideaal maar helaas is 2dagen kdv voor ons te duur. En de oma en de vriendin kunnen allebei maar 1 dag oppassen... Ik sta dus een beetje met mijn rug tegen de muur voor mijn gevoel.. Had zo gehoopt op ' succes'-ervaringen :(
     
  5. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Is een gastouder geen optie?
     
  6. Lovess

    Lovess Actief lid

    28 apr 2013
    223
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gastouder heeft voor ons niet de voorkeur, ik heb het ook eens uitgerekent en destijds scheelde het weinig met 1dag kdv..
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    O maar ik heb ook een succeservaring hoor. Mijn dochter gaat al sinds ze 4 maand oud is 5 dagen per week naar de opvang. Net zoals bijna alle kindjes in België. En dat gaat perfect. Ze gaat 3 dage na elkaar naar de onthaalmoeder, een dag naar schoonouders en 1 dag naar mijn ouders. En ze gaat overal met evenveel plezier.
     
  8. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja maar als het niet werkt voor je kindje zo moet je toch wat? Gastouder is vaak wel goedkoper, je betaalt ook alleen de werkelijke uren en niet per heel dagdeel/hele dag zoals op een KDV. In mijn geval scheelt het iig behoorlijk.
     
  9. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn kindjes gaan drie dagen achter elkaar naar het kdv.
    Dat gaat uitstekend! Pas sinds de oudste in de peutergroep zit merk je dat hij de vrijdag echt even moet bijkomen/bijslapen.

    Die drie dagen achter elkaar bevalt voor mij en hun uitstekend.
    Maaaar ze gaan wel drie dagen naar dezelfde opvang.
    3 dagen wisselend lijkt mij wat onrustig.
     
  10. medj1983

    medj1983 Fanatiek lid

    12 jun 2012
    3.167
    495
    83
    Mijn dochter gaat di en do naar het kdv en mijn man is woensdag thuis met de kleine, ideaal zo. Zolang het ritme van je kindje gevolgd wordt moet het kunnen denk ik.
     
  11. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Als je geen andere opties hebt, kun je niet met de oma's gaan praten om wat meer ritme en rust in te bouwen??

    Ik merk namelijk ook verschil tussen mijn ouders en mijn schoonouders. Bij mijn ouders mag mijn dochter wel even 'alleen' spelen, mijn schoonouders vragen continue de aandacht van mijn dochter, hierdoor is ze ook meer vermoeid. Terwijl ze wel evenveel slaapt enzo..
     
  12. Lovess

    Lovess Actief lid

    28 apr 2013
    223
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, dat is idd een goed idee ik herken het verhaal van aandachtvragende oma's wel ;)
     
  13. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.010
    3.474
    113
    Vrouw
    Ik vind het prima te doen, misschien niet helemaal vergelijkbaar maar hier gaat het zo:
    Maandag - kinderopvang
    Dinsdag - ben ik thuis
    Woensdag - kinderopvang maar met andere leidsters dan op maandag
    Donderdag - man thuis
    Vrijdag - naar mijn ouders

    Oftewel: mijn zoontje heeft in 1 week tijd 7/8 verschillende mensen (incl. wijzelf) die voor hem zorgen. En ik heb niet het idee dat hij er last van heeft.
     
  14. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.484
    1.086
    113
    ik zou zorgen dat al je oppassen hetzelfde ritme aanhouden voor je kleintje, hoe leuk het ook is, rust, regelmaat, reinheid is zo belangrijk!
    mijn zoontje is nu 2 jaar oud, en hij kan beter na het kdv gaan dan na oma. op het kdv heeft hij meer rust. meer zelf spelen en minder aandacht.
    een oma die continu achter je aan zit doet geen goed aan je humeur ben ik achter :D maarja
     
  15. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een succesverhaal. Vanaf dat mijn zoon en dochter 3 maanden zijn gaan ze 1 dag naar de ene oma en opa, 1 dag komt mijn schoonzus in huis en 1 dag gaan ze naar de andere oma. Dit is ook drie dagen achter elkaar. Ik vond dit dus fijn omdat er daarna 4 dagen "rust" is. In het begin had ik het idee dat het wat rommelig was, maar inmiddels zijn ze beide helemaal aan het idee gewend. Misschien is het niet ideaal, maar vergis je niet dat op een kinderdagverblijf vaak ook niet dezelfde leidsters zijn, ze wisselen elkaar af, vooral aan het begin van de dag en op het einde. Vaak zien ze daar ook veel verschillende gezichten!
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze jongens gaan ook 3 dagen naar het kdv, 3 dagen achter elkaar. Donderdag zijn ze wat moe, maar verder gaat het prima.

    Waarschijnlijk is het 3 verschillende oppas wat eerder problemen kan geven dan 3 dagen ergens anders.
     
  17. Dyson

    Dyson Fanatiek lid

    8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Als ik je verhaal zo lees denk ik dat er vooral een probleem is in het ritme dat de verschillende oppassen aanhouden. Bij ons gaat een reguliere week prima (oma op maandag, ik ben thuis op dinsdag, wo +do kinderdagverblijf en vrijdag is papa thuis), maar als mijn schoonouders een dagje op komen passen als we extra moeten werken ofzo dan merken we dat ook direct. Die laten haar geen moment met rust, ze kan niet even rustig in de box zelf spelen of even rondkruipen en dan is ze helemaal uit haar normale ritme. Gelukkig komen ze niet zo vaak. Maar ik denk dat jij duidelijk met iedereen moet bespreken wat jullie ritme is met de kleine en dat iedereen er op z'n minst naar moet streven dit aan te houden om voor zoveel mogelijk rust te zorgen.

    Succes!
     
  18. Linnepin86

    Linnepin86 Fanatiek lid

    10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Hier een succes-ervaring. Ik werk ook drie dagen achter elkaar, en onze zoon gaat drie dagen ergens anders heen. Sterker nog, hij heeft om de week twee andere oppassen, naar mijn moeder gaat hij wel elke week.

    Ene week:
    Ma: mijn zusje
    Di: mijn schoonouders
    Wo: mijn ouders

    Andere week:
    Ma: gastouder
    Di: moeder van een goede vriend
    Wo: mijn ouders


    Mijn zusje wil niet iedere week oppassen (ze werkt de rest van de week en heeft zelf geen kinderen), en mijn schoonouders wonen een uur rijden hiervandaan en zijn al een beetje op leeftijd (68 en 73) en wij vinden het teveel om ze iedere week te laten komen. Ik moet om 08.30 uur beginnen, dus ze moeten dan steeds vroeg weg. Dus de andere dagen hebben we een andere oppas geregeld.

    Op dinsdagavond slaapt hij iedere week bij mijn ouders zodat ik hem de volgende ochtend als ik moet werken niet wakker hoef te maken (slaapt meestal tot een uur of 09.00 's ochtends).

    Ik vind het juist wel fijn dat hij absoluut niet eenkennig is en voor zover ik kan merken bij een jongetje van 10 maanden, vind hij het echt allemaal prima.
     
  19. klavertje4

    klavertje4 Bekend lid

    15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een succes verhaal.

    Di schoonouders
    Wo ouders
    Do kinderdagverblijf

    Merk wel inderdaad net wat de andere zeggen als ze bij ouders van mijn man is geweest is ze niet te genieten. omdat als ze maar zucht ze er al bij staan.
     
  20. Nicci1982

    Nicci1982 Niet meer actief

    Ik werk zelf fulltime verdeeld over 5 dagen (waarvan 2 halve en : lange dagen). Hij heeft ook wel wat verschillende opvang en doet het er prima bij.
    Maandag- mijn ouders bij mij thuis
    Dinsdag- mijn schoonouders bij hen thuis
    Woe en dond- werk ik de ochtend en mijn man bij de kleine en daarna wisselen we af.
    Vrijdag- mijn ouders bij mij thuis met mij. Neefje en nichtje van 11 en 9.

    Het is een makkelijk kind die overal zijn draai vind. Bij mijn so is hij heel rustig en lief en met mijn ouders dolt hij veel meer en is hij doodop maar voldaan en vrolijk als ik thuis kom. Het ritme is meestal hetzelfde. Vooral in het begin. Nu doe ze het wel eens anders maar dat doen wij ook. Mijn zoon maakt t niets uit

    Denk dat in het begin dezelfde regelmaat en ritme belangrijk is. En het wennen. Het ene kind zal dat best wel sneller kunnen dan de ander.
     

Deel Deze Pagina