Mijn dochter krijgt nu 4 flessen van 180/6 en sochtends een fruithapje en rond 18.00 een groentehapje.. het gaat alleen niet zo heel lekker en ik wil sochtends graag granen pap door de fles gaan doen.. Kan iemand mij helpen bij een goed ritme? Dit is het ritme nu: 8:00 fles 12:00 fruithapje 13:00 fles (laat meestal 60cc staan) 16:30 fles 18:00 groente (eet niet veel, want zit nog vol van de fles) 20:00 21:00 fles Tijden zijn ongeveer want het ligt er wel aan hoe laat ze wakker wordt Ik wil ook granen door de eerste fles gaan geven en misschien fruithapje rond 9:30 zodat ze die andere fles meer drink.. maar ja ik ben bang dat ze om 9:30 niet veel van het fruit eet omdat ze dan ook al granen door de fles krijg, wat denken jullie? of is dit goed zo? het is toch de bedoeling dat de fles 16.30 eraf gaat? ipv die van 13.00 en sommige zeggen dat een kind zelf een fles weg laat maar hoe gaat dat dan? erg moeilijk vind ik het om een goed ritme te vinden.. ook omdat ze van de groente niet veel eet
Het is nu nog maar bijvoeding he... ze hoeft er nog niet veel van te eten, het is nu meer uitproberen en proeven, en eigenlijk mag het op deze leeftijd geen melk vervangen. Ik vind je schema daarom ook helemaal niet gek. Je zou prima eens granen door de eerste fles kunnen doen of beginnen met een broodkorstje met een klein flesje als ontbijt? En ze geven inderdaad zelf aan wanneer een fles eraf kan. Ze zal steeds minder drinken uit de fles totdat deze eraf gaat. Het maakt niet uit of dit de fles van 13 uur is of van 16 uur. Blijkbaar haalt ze genoeg uit het fruit maar heeft ze daarna wel behoefte aan een fles. Prima toch? Ze heeft sowieso nog een halve liter melk nodig, maximum mag tot 800 ml met opvolgmelk (al is het nu weer eenliter, geloof ik).
oke dacht echt dat die van half 5 eraf moet omdat ze eerder met avondeten mee moeten gaan doen dan met de lunch.. maar dat maak dus niet uit! Blijf het zo dan nog maar even doen en morgen proberen met granen door de fles eens kijken wat ze daarvan vind! Nog meer tips voor mij?
Het is natuurlijk uiteindelijk wel de bedoelimg dat die fles er af gaat. Als je pas met 6 mnd met bijvoeding begint kan dat natuurlijk nog niet maar als je al eerder bent begonnen en de bijvoeding gaat heel goed dan zal je kindje minder behoefte aan de fles krijgen, dat is niet erg, zo lamg je kleine maar minimaal 600 cc zuivel binnen krijgt. Je merkt zelf aan je kleine dat hij of zij een fles wil laten vervallen doordat ze die fles steeds minder gaan drinken. Je hoeft natuurlijk ook niet meteen een hele fles er af te laten maar kan de fles ook kleiner maken eerst. Ik zou idd granen pap gaan doen om 8 uur, dan om 11 uur fruit, om 12 uur brood en om 1 uur de fles. Dan als je kleine nog trek heeft om 3/4 uur een tussendoortje met wat drinken. Dan om 5/6 uur de warme hap en de late fles om de tijd die jullie gewend zijn. Je hebt dan nogmdrie flessen en dus 600 cc. Anders krijg je alle flessen en vast voedsel niet in de dag gepropt vrees ik. Uiteraard geldmditmals je kindje echt al goed bijvoeding eet en niet als je pas begonnen bent. Als je pas begonnen bent dan isnt maar een paar hapjes en is flesvoeding nog het belangrijkste. Als je sowieso in oog houdt dat je kleintje minimaal 600 cc melk krijgt is het helemaal prima!
Veel eten hoeft ze niet.. ze is pas 6 maanden.. het is oefenen. Ik zou dit doen: 8:00 ontbijt (180/6 + bambix maar dat hoeft niet) 9:30 fruit + water of thee 12:00 fles 180/6 16:00 kleine fles 150/5 of 120/4 18:00 groenten 20:00 fles En als dit goed gaat zou ik de fles van 16:00 verder verkleinen en een boterham introduceren om 12:00 vóór de fles (gewoon er voor geven.. op of geen zin meer.. dan de fles) groenten kun je verder uitbreiden.. lekker blijven proberen met verschillende groenten en aardappel, rijst en pasta gaan proberen
Ze is nog maar net 6 maanden! Vast voedsel is om te proeven en te oefenen, melk is om te groeien. Er is geen wet die voorschrijft met welke maaltijd je kind het eerst mee moet doen. Dat is iets dat jij als moeder zelf bepaalt, en dat hangt gewoon af van wat voor jullie het beste werkt. Voor de een zal dat lunch zijn, voor de ander avondeten. Hangt ook af van wanneer kind zelf het beste eet. Ik vond het het handigste om gewoon wat mee te laten eten op momenten dat ik zelf at, of dat nou ontbijt, lunch of diner was. Hoefde ook niet elke dag op hetzelfde tijdstip. En de melkvoedingen zweefden om de maaltijden heen. Je hoeft ook niet perse een fles te laten vervallen, je kunt ook gewoon de bestaande flessen kleiner maken. In jullie geval, je kunt die lunchfles gewoon 2 schepjes kleiner maken en een uur ervoor of erna samen wat fruit eten. Voor ontbijt kun je klein bordje pap maken met halve fles er na. AVondeten gewoon nemen zoals het komt.
Hmm.. ja de fles van 13.00 kleiner maken is denk ik wel een optie. nu net weer 120 moeten weggooien omdat ze genoeg had (vandaag zijn de tijden wat eerder omdat ze vroeger wakker was vanochtend) ze heeft nu een heel potje fruit op (olvarit 4 maanden) of is dat te veel? weet eigenlijk niet.. maar ja ze vond het lekker! maar ja nu was het dus wel zo dat ze van de fles (3 kwartier later) niet veel dronk.. en gisteren was dat ook en had ze dus al een eerder honger.. fruit vult denk ik ook niet zo? Vanaf wanneer kan ik eigenlijk een boterham gaan geven? bij het cb gaven ze vorige week aan dat ik nu alleen nog maar een broodkorstje moet geven.. en boterham kan dat nu dan al wel? ben zo bang dat ze erin stikt (ja soms overbezorgde moeder)
Stikken doen ze echt niet zo gauw bij 6 maanden hoor. Ze hebben een heel sterke kokhalsreflex die bij 6 maanden meer achter in de mond gaat liggen, zodat ze stukjes aan kunnen. Zorg dat ze heel goed rechtop zit en geef haar een korstje in haar hand. Laat haar er maar mee rommelen.
Sluit me aan bij bovenstaand schema! Dan kun je op een gegeven moment rond 12u eerst een broodkorst oid geven om mee te oefenen. Hier zijn we begonnen met 7 maanden met een boterham en dat ging eigenlijk meteen goed! Zorg dat je kindje goed rechtop zit zodat de kans op verslikken kleiner wordt. Het kan best zijn dat je kindje de eerste keren moet kokhalzen, maar dat komt omdat deze reflex nog erg vooraan in de mond ligt en is dus normaal. Wat betreft fruit mag je kindje best 1 of 2 stukken fruit hebben hoor en van groenten ook wat ie wil. Maar onthoud inderdaad goed dat het met deze leeftijd nog echt oefenen is... Al denk ik dat het 's avonds wel uit zal maken als je die middagfles wat eerder kan geven!
Je hoeft niet bang te zijn voor stikken als je kindje rechtop zit. Ik stop een stukje brood tussen de kaakjes. Hij gaat er dan vanzelf op kauwen en dat gaat best snel al heel goed ineens, had ik niet verwacht! De richtlijn is 6 maandennvoor brood, ik ben eennweekje eerder begonnen maar dat vind ik te verwaarlozen...