hallo, mijn zoontje is bijna3 maanden en beweegt continu met zijn oogjes,we zijn gisteren bij een oogziekenhuis geweest deze wisten het niet. we zijn nu doorgestuurd naar het erasmus kinderoogarts,ik heb veel gelezen over nystagamus hier lijkt het wel een beetje op,heeft iemand ervaring hiermee,of heeft jou kindje dit ook en wat was het wrdt gek van de onzekerheid,ziet hij,maar hoeveel.bedankt alvast
Maakt hij wel een beetje oogcontact? Daarmee bedoel ik ook of hij zich kan concentreren eventjes op een voorwerp.
Ja hij kijkt wel maar zijn ogen gaan dan ongeconcentreerd en lijkt of t wiebelt zeg maar,nystagmus lijkt het wel op maar in mindere mate,zijn oogjes bewegen continu alsof je links rechts met je vinger doet.
Mijn zoontje heeft nystagmus. Wij liepen al bij het oogziekenhuis in Rotterdam omdat hij aangeboren staar had en daaraan geholpen is. Hij is nu bijna 2.5 jaar en het wiebelen met zijn oogjes is minder geworden. Er is niets aan gedaan. Het is lastig te bepalen hoeveel mij zoontje ziet ivm de contactlensjes die hij draagt. Hij nam wel een bepaalde houding aan bij het goed kijken met zo'n houding dat zijn oogjes het minst wiebelden.
Hier een zoon met dubbele nystagmus, horizontaal en verticaal. Hij draagt sinds hij 11 maanden is een bril. Hij heeft zichzelf een torticoles aangeleerd waardoor zijn ogen wat stiller staan om wat beter te kunnen focussen. Bij hem is het aangeboren dus ziet hij denken ze niet in flarden. Door vroeg met een bril te beginnen is zijn oogsterkte wel wat verbeterd.
Mijn zoontje ( van inmiddels ruim 2 jaar) heeft albinisme en hierdoor ook nystagmus. Bij mijn zoontje is de nystagmus wel minder geworden als in het begin. Het schijnt dat mensen die nystagmus hebben vanaf de geboorte toch een redelijk stabiel beeld kunnen vormen. Wat je kindje ziet zal in de komende jaren moeten gaan blijken omdat ze zelf moeten kunnen vertellen wat ze zien. Ben je inmiddels al bij het oogarts geweest?
Hai we mochten ineens bij het erasmus komen is heel snel gegaan terwijl de afspraak pas in juli zou zijn, de oogarts vindt het een onduidelijke nystagmus maar de andere arts voor de stand van de ogen vond het wel nystagmus, we zijn nu doorverwezen naar zeist, hij heeft het meer dwarrelig, ik hoop dat hij goed kan zien hij heeft nu plus 3 wat normaal schijnt te zijn bij deze leeftijd, hoe was dit bij jullie??? En wanneer is het minder geworden? Ik ben zo benieuwd...
Hai, ik las je bericht Hoe wisten ze dat je zoontje albinisme heeft?? Laat hij ook licht Door? En hebben ze je ooit wat verteld over de sterkte?? Ben benieuwd vindt het zo jammer, hoe ben je ermee omgegaan??
Hier heeft Lucas Nystagmus. Met een brilsterkte van +8,75 en +9,5. Hij is pas voor de tweede keer in Zeist geweest. Zijn zicht in de verte is 30% en dichtbij 20%. Ik zelf heb niet altijd het idee dat hij zo slecht ziet. Wel slechter, maar niet zo slecht.Vorig jaar was zijn zicht beter volgens Bartemeus en de ortoptist. Maar ik heb het afgelopen jaar geen achteruitgang ontdekt. We gaan nu wel begeleiding krijgen vanuit het Bartemeus, omdat zijn zicht nu 20% is. 18 juni heb ik een gesprek hierover. Ondanks dat hij zo weinig ziet is hij volgens de juf fijnmotorisch erg sterk. puzzelen en tellen zijn echt sterke punten van hem ( vier maanden zit hij nu op school). Grof motorisch loopt hij achter, maar dat doen al mijn drie kinderen . Lucas struikelt wel meer dan de andere en is altijd alles kwijt. Bij "lezen" of puzzelen zit hij wel altijd dichtbij de plaatjes.
De sterkte is inderdaad normaal. Dat trekt met de tijd nog bij. Hier is de sterkte verbeterd sinds hij een bril heeft. Mijn zoontje heeft erge nystagmus en kan alleen zijn ogen stil houden als hij zijn hoofd schuin heeft. Best lastig met pasfotos maken Veel succes in Zeist.
Hoeveel was de sterkte bij jou kindje?? De arts zei dat het een gemiddelde sterkte wasvoor babys van deze leeftijd...hij heeft het niet zo heel erg beweegt wel maar kleine trekjes zeg maar...
De ogen van Lucas waren bij 11 maanden ongeveer plus 8/8,5. Ze verslechteren dus. Lucas heeft nu drie jaar en bril en heeft nu zijn derde bril. Zijn stekje is all twee keer opgehoogd. Nystagmus is bij Lucas heel goed te zien. Vooral wanneer hij goed moet kijken. Als hij bijvoorbeeld zijn sticker op heeft voor lui oog, dan gaat het niet afgedekte oog echt van flink links naar rechts.
Hoi Aylins, Zie nu pas je reactie... Wij zijn eerst maanden "aan het lijntje gehouden" door de gewone oogarts. Die dacht dat het achterstand in de ontwikkeling van de ogen was en dat het goed zou komen. Op eigen initiatief toch een afspraak gemaakt bij bartimeus in Zeist. Daar wisten ze binnen een paar uur dat onze zoon albinisme heeft. (Dit hebben ze kunnen testen doordat de hersenen bij albino's anders reageren dan bij "normale" mensen). Hoeveel ons zoontje ziet is nog niet duidelijk omdat hij zelf moet kunnen aangeven wat hij ziet en zijn zicht kan ook nog steeds ontwikkelen de komende jaren. Bij ons deden ze bij Bartimeus eerst een "algemene" test afgestemd op de leeftijd van je kind, waarschijnlijk voor jou een test met grijze kaarten met zwart/witte strepen erop die steeds dichter bij elkaar staan. Kinderen zullen als eerst naar de strepen op de kaart kijken als ze deze zien en hierdoor heb je een indruk van wat ze zien. Daarna deden ze bij ons een vervolg test afhankelijk van wat zij denken wat je kindje heeft. Ben benieuwd of je inmiddels al wat meer weet?
Mijn zoontje heeft zoals ae zeggen een lichte vorm van nystagmus, wat voor verschil is dat bij albanisme en ons?? Ben jij waarschijnlijk de drager zoals ik op internet las.bij mij zeiden ze nu plus3 de oogsterkte dit zou ook gemiddeld nu zijn voor 3 maanden....ben benieuwd hoe jullie ermee omgaan? Vindt het zelf wel moeilijk al weet ik dat er veel ergere dingen zijn, ik wacht op je reactie!! Gr