BV en kinderwens...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pinjo, 7 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Een half jaar geleden ben ik moeder geworden van een schat van een dochter. Mijn partner en ik zouden het leuk vinden als er niet te veel leeftijdsverschil is met een tweede kindje en eigenlijk begint het hier stiekum al wel weer een beetje te kriebelen (bij partner nog niet trouwens hoor :p). Probleem is alleen: ik geef nog steeds borstvoeding en ben nog niet ongi geworden na de bevalling. Zit nu wel een beetje in tweestrijd. Enerzijds wil ik de BV nog lang niet stoppen. Idealiter wil ik ons dochtertje geen KV geven, en dat betekent dus minimaal tot 1 jaar BV geven. Maar als dat betekent dat ik ook pas na een jaar weer voor het eerst ongi wordt zou ik dat wel jammer vinden. Twee jaar tussen de kindjes lijkt me ideaal, maar het laat zich allemaal niet plannen natuurlijk en wellicht duurt het wel heel lang voordat ik weer een normale cyclus heb en voordat ik daarna zwanger ben.
    Heb niet echt een vraag dus, maar ben een beetje onzeker. Vooral als ik lees dat sommige mama's een dreumesje en een baby aan de borst hebben! Blijkbaar herstelde jullie cyclus zich dus wel ondanks de BV? Ben benieuwd naar ervaringen. Zijn er meer mama's die mijn dilemma herkennen?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hoi Pinjo,

Ik heb ook tot 17 maanden borstvoeding gegeven en ook ik heb er straks precies 2 jaar leeftijdsverschil tussen. Mijn menstruatie kwam na 13,5 maand weer op gang, ondanks dat ik nog zo'n 3 a 4 keer voedde op een dag. De eerste keer zonder bescherming ben ik (toen was mijn zoontje 16 maanden) meteen zwanger geworden. Het was een verrassing trouwens. Ik heb niet voor het terugkomen van de cyclus hoeven afbouwen dus.

Mijn inziens hoef je voor een dergelijk leeftijdsverschil dus nu niet al af te bouwen. Je zou ervoor kunnen kiezen als je met 12 maanden nog niet ongesteld bent, om wat minder te voeden, dus bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds. Maar ik zou nog even de bv aanhouden, zeker als je liever niet aan de kv wil.
    Overigens betekent stoppen met bv niet dat je meteen alweer een cyclus hebt, dus dat zou jammer zijn als je wellicht onnodig stopt.

4. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Bedankt voor de reacties! Die links zijn erg informatief. Het kan dus idd echt wel lang duren voordat je weer vruchtbaar bent zie ik. Kuikentje drinkt ook nog steeds erg regelmatig en wil ook 's nachts nog vaak aan de borst (ik geef volledig op verzoek).

Appeltje: ik denk dat ik dat maar doe, wachten tot 12 maanden. Zou het erg jammer vinden idd om af te bouwen als het niet nodig blijkt te zijn. Merk wel dat ik er onrustig van word. Jouw ervaring is dus wel bemoedigend. Je bent vrij snel zwanger geworden nadat je weer een cyclus had zeg! 13,5 maand op die ongi wachten vind ik dan wel weer lang :(.

Deel Deze Pagina