Sinds enkele jaren werk ik als ZZPer vanuit huis, in de creatieve sector. Het werk is erg solitair, vrij in te delen en daardoor heel goed te combineren met vier kinderen. De jongste heb ik dan ook steeds veel thuis gehouden en ik werk oa tijdens zijn slaapje. Eerst vond ik het heerlijk, mijn eigen gang helemaal gaat. Maar de laatste tijd merk ik dat het alleen thuiswerken me steeds minder goed bevalt. Dat wil zeggen, ik mis contact met collega's! Niet alleen werk ik dus volledig vanuit huis, ik heb ook weinig contact met anderen (zoals bv zoom-meetings) en het voelt echt te solitair. Nu heb ik nog de momenten met de peuter buitenshuis, zoals peuterzwemmen waar ik bekenden tegenkom, maar zo gauw hij meer de deur uit zal zijn (psz, basisschool) valt dat ook weg en dat wordt nog meer geisoleerd. Ik ben ook nog eens net verhuisd dus even een praatje met een buurvrouw oid is ook weggevallen (onze nieuwe buurt is meer 'op zichzelf'. Hoe doen andere ZZPers dit? @rocketscience? Ik zou het liefst op een vast kantoor werken, waar andere ZZPers komen. Ik heb weleens vanuit koffietentjes gewerkt, daar heb je natuurlijk wel de levendigheid om je heen, maar niet (veel) contact met anderen. Ook heb ik wel eens gewerkt in van die kantoorruimtes waar je kan komen en zelf werken, maar daar geldt hetzelfde voor als vanuit huis werken. Wie heeft ideeën?
Denk dat je vooral moet kijken naar wat voor werk je precies doet en wat je precies zoekt. In Hilversum zit bijvoorbeeld de groene afslag, waar je op wekelijkse basis een werkplek kan huren in een flexplekken ruimte. Kost 75 euro per maand (voor 1x per week, 150 voor 3x per week). Ik heb daar regelmatig zitten studeren, je ziet vaste gezichten en er is altijd wel iemand om mee te lunchen. Maar het is echt iets anders dan even kunnen sparren oid. Je bent wel allemaal zelfstandig aan het werk. Het publiek daar is vooral gericht op duurzaamheid/groene initiatieven. Maar ik weet dat er van dat soort plekken zijn die zich op andere sectoren richten. Als je echt "collegiaal" contact zoekt, zou ik opzoek gaan naar een vakgroep met mensen die bijvoorbeeld 1x per maand bij elkaar komen om te brainstormen/ideeën uitwisselen etc.
Ik heb collega's die een eigen praktijk voeren vanuit een verzamelgebouw. Dus dan is er 1 kamer met een osteopaat, 1 kamer acupunctuur, 1 kamer met een psycholoog, een verloskundige, coach etc. Ze delen de wachtruimte, keuken, toilet etc. Dus verschillende disciplines maar ze hebben onderling wel contact, ook tussen de middag enzo. Dan heb je toch een vast clubje. Misschien past zoiets bij je?
Als je echt een soort collega's zul, dan is het inderdaad een idee om ergens een ruimte te huren. Moet je ook wel goed opletten dat het er wel gezellig is. Ik ken iemand die dat ook deed maar nog steeds de hele dag niemand zag omdat iedereen in zijn eigen hokje zat te werken met de deur dicht... Of dat je al iemand kent die bij zoiets zit en jou kan introduceren. Ik weet niet wat je precies doet en waar in het land? Ik ben ook zzp'er en ik werk voornamelijk vanuit huis, maar vind het wel prima. Hahaha, ben nogal een einzelgänger wat dat betreft denk ik...
snap het idee idd, maar dit past helaas niet helemaal bij het soort werk wat ik doe nu Ik woon in regio Haaglanden. Ik hou ook wel best van alleen werken hoor, haha, maar vind het nu wel echt teveel worden. Zou ook kunnen kijken naar wat meer hobby's savonds. Misschien dat dat ook wel helpt. Jij doet dus niets met andere mensen overdag?
Zijn er misschien meetups in jouw vakgebied, zodat je daar nog wat contacten op kan doen? (https://www.meetup.com/nl-NL)
Ik doe niets met duurzaamheeid/groene initiatieven (hou het liever vaag ivm herkenbaarheid). Ik vind je laatste tip ook wel een goeie!
[QUOTEJij doet dus niets met andere mensen overdag?[/QUOTE] Nee, niet echt qua werk met andere mensen. Heb een tijd een klus gedaan bij een bedrijf waar ik wel eens per week zat. Maar dan werd er meer geleuterd dan gewerkt... heel gezellig hoor, maar schoot niet echt op. Op dit moment doe ik niets structureels met mensen. Soms wel een overleg op locatie, maar dat is het dan ook. Maar zoek je echt collegiale aanspraak of gewoon aanspraak? Want dat laatste kun je ook op een andere manier doen natuurlijk.... (koffie met moeders van school, actief worden op school of sportclub ofzo)
Ik doe het dus hetzelfde zoals jij @julia80 . En het 'nadeel' voor mij is nu ook nog dat ik geen laptop heb maar werk op een desktop dus ik kan ook niet zo even in een café gaan zitten of iets. Ik mis soms wel collega's maar ik ben ook heel goed in alleen werken. Plus dat mijn man ook vanuit huis werkt dus dat is ook altijd gezellig. Wat ik concullega's wel zie doen is dat ze zo nu en dan samen afspreken en dan een hele dag ergens werken, bijvoorbeeld in een café, bij iemand thuis, op een flexplek. Maar ik heb geen laptop dus die vlieger gaat voor mij niet op. Waar je nog naar zou kunnen kijken is je eigen werkruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. In Den Haag heb je bijvoorbeeld de Stadhouder en de Caballerofabriek. Is zoiets niet iets voor jou?
Bij Seats2meet kun je als zzp’er gratis komen werken en zit je tussen andere zzp’ers. Er zijn volgens mij seats2meet locaties door het hele land. Heb je andere bevriende zzp’ers waarmee je kunt afspreken om samen te werken? Dat jij naar hun gaat of zij bij jou komen zitten. Ik doe dat wel eens, super gezellig
Nee, niet echt qua werk met andere mensen. Heb een tijd een klus gedaan bij een bedrijf waar ik wel eens per week zat. Maar dan werd er meer geleuterd dan gewerkt... heel gezellig hoor, maar schoot niet echt op. Op dit moment doe ik niets structureels met mensen. Soms wel een overleg op locatie, maar dat is het dan ook. Maar zoek je echt collegiale aanspraak of gewoon aanspraak? Want dat laatste kun je ook op een andere manier doen natuurlijk.... (koffie met moeders van school, actief worden op school of sportclub ofzo)[/QUOTE] goeie vraag, moest ik even over nadenken. Ik zoek niet perse sparren met collega's, wel gesprekken op 'wat hoger nivo'. Ik heb wel gezelligheid nu nog op het peuterzwemmen bv en dat zou best nog iets meer mogen (de gewone kletspraatjes), maar ik mis ook wel de gesprekken die iets dieper gaan, zoals dingen in de politiek spelen, of inspirerende verhalen van mensen die iets heel anders doen.
ja ik heb wel eens bij hmk gezeten, denk ik vergelijkbaar met Seats2meet? Vond dat eigenlijk nog helemaal alleen werken. Je 2e optie is misschien ook wel een optie. Heb nu via fb groep iemand ontmoet die zoiets voorstelde. Dankjewel!
Die twee ken ik nog niet, dankjewel!! Ga ik ook eens naar kijken. Ja met je man thuis vind ik ook altijd alweer gezelliger, Veel opties nu gekregen hier en op fb, moet het nog allemaal op een rijtje voor mezelf zetten
Er is hier in de buurt ook nog een netwerkgroep voor zzpers. Daar worden ook activiteiten georganiseerd en zo is er onderling ook aanspraak. Dat is wat anders dan samen werken maar ik benoem hem nog even.