hallo allemaal, mijn dochtertje is nu bijna 5 weekjes en de eerste weekjes sliep ze naar de voeding lekker de 3 a 4 uur rond ook `s nachts liet ze er al regelmatig 5 uurtjes tussen. maar nu..... wordt ze om het uur wakker, huilt om vervolgens wanneer ze haar speentje heeft gekregen weer een uurtje verder te slapen. Een paar dgn geleden wilde ze ook na 2 uur weer drinken en ook `s nachts. ook wilde ze veel bij mama op schoot slapen. (super gezellig maar totaal niet handig als je nog een klein meisje hebt rond lopen.) verder slaapt ze nu `s nachts regelmatig tussen ons in, want ik loop me gek naar dat wiegje voor haar speentje. (moeders doet natuurlijk geen oog dicht, met als gevolg dat ik nu compleet gesloopt ben.) ik merk dat ik heel erg aan het vergelijken ben met mijn eerste dochtertje. zij sliep al met 3 weken 6 uur door en liet er overdag 4 uur tussen en werd tussendoor ook niet wakker. mijn vraag is nu is dit normaal, andere baby andere gewoontens zeg maar (herkennen meer moeders dit dus) of is dit een sprong (regeldgn) en wordt het straks weer beter? of moet een baby toch echt wel gewoon lekker de 3 a 4 uurtjes kunnen volmaken zonder steeds wakker te worden en zou ik dus bijv. kunnen gaan inbakeren? verder ben ik heel erg voor slapen doe je in je wiegje en vind ik het slapen bij papa en mama niet echt een optie (gevaarlijk en paps slaapt daardoor nu ook op de bank ivm een klein bed) verder vond ik dat ze overdag ook altijd gewoon in haar bedje moest slapen, maar dat probeer ik nu wat meer los te laten en als mijn andere dochter op bed ligt haar nu lekker op mijn buik te laten slapen (dan slaapt ze natuurlijk als een roosje) ik heb een draagzak maar dat vind ik echt een onding!! nou een heel verhaal. laat maar horen jullie meningen!!! groetjes joyce
Tja mijn Zoontje slaapt nog steeds slecht en achteraf had ik misschien veel baat gehad met inbakeren,maar ja das achteraf pratenik droeg hem heel veel in dé doek .Wat voor een heb je?Ik denk dat je ook zeker niet moet gaan vergelijken,want dé meeste pasgeborenen slapen denk ik niet zo makkelijk 6 uur achter elkaar.Ik denk dat ze gewoon nog wennen moet en natuurlij Mamma.honger heeft . Heeft ze nergens last van?Probeer dan eens om haar armpjes in te bakeren,is ze daar eigelijk wel onrustig mee?
Ik denk ook aan regeldagen. En misschien is je kindje een onrustige slaper? Dan zou je inbakeren kunnen proberen? Verder kun je t wiegje naast je bed zetten, dan kan papa weer op zijn plek? en t is veiliger. Overdag, slapen in een draagdoek? Of in een wandelwagen in de kamer? Niet om aan te leren, maar missch. kun je dan een beetje ontdekken wat haar wakker maakt? Bijv. de armpjes die zwaaien, speen die er telkens uit floept oid? En verder nog zomaar een idee, missch. heeft ze het een beetje koud? dan slapen ze ook onrustiger. en 5 weken oud, dus ook nog niet echt een enorm ritme maar nog op zoek.... Succes!
bedankt voor jullie reactie, ik zal even antwoord geven op jullie vraagjes. ik geef inderdaad bv en daarbij komt dat ze ook al 3 weken spruw heeft. hierdoor lopen de voedingen ook niet altijd even lekker. zoals ik al zei kwam ze ene paar dagen geleden om de 2 uur en dronk dan beide borsten bijna leeg. nu lukt het haar wel om er drie uur weer tussen te houden, maar is ze mega onrustig, moet dus regelmatig even een speen komen brengen. verder drinkt ze sinds giseren ook weer een stuk minder. loslaten aanhappen, persen, kreunen en heel hard aan mijn tepel trekken en maar een paar slokjes voor mijn gevoel. wordt er een beetje wanhopig van en ben bijna instaat om fv te gaan geven. terwijl ik mijn andere dochter 9 mnd bv heb gegeven. vannacht het wiegje pal naast mijn bed gezet, dat ging beter, maar ze knort zo hard ik had veel moeite had met in slaap komen dus nog steeds niet veel heb geslapen. verder viel het me ook op dat ze veel met haar armpjes beweegt en stopte ze daarom al onder het dekentje, maar ze heeft ze al weer snel boven de deken. ik heb trouwens de minimonkey als draagdoek. groetjes joyce Ps het is trouwens een heel lief meisje hoor, maar merk dat ik daar het slaapgebrek erg wanhopig begin te worden.
Hoi Joyce, ik kan me goed voorstellen dat je echt doodop bent! Je schrijft dat ze spruw heeft, ik denk dat dat er best wel eens mee te maken kan hebben! Ze kan misschien niet goed drinken daardoor, en dus eerder honger....alsze dan bijv. ook nog in een regeldagenperiode zit, dan lijkt me dat helemaal onrustig.... Missch. even contact met je HA voor die spruw? En als jij het niet meer trekt de bv, volg dan ook je gevoel he! jullie hebben er niets aan met elkaar als jij helemaal doodop bent! Wat je ook kunt doen is kolven en een flesje geven, dan kun je zien hoeveel ze drinkt. Want misschien is t echt door de spruw dat ze niet goed kan drinken en daardoor honger heeft? En ik schreef al eerder misschien is inbakeren wat? Je hebt ook van die inbakerslaapzakjes, puckababy heet dat geloof ik. Veel sterkte!
@ts: maar op die leeftijd is het nog heel normaal om met borstvoeding elke 2 uur te komen overdag. Mijn dochtertje komt nog vaak elke 2 uur overdag. En misschien zijn het idd regeldagen. Wat voor medicijnen gebruik je tegen de spruw? En gebruik je zelf ook wat? Speen en inbakeren heeft niet de voorkeur bij bv, maar neem aan dat je dat zelf ook weet aangezien je je dochter 9 maanden bv hebt gegeven.
Ja, er zijn wel meer dingen die met bv niet de voorkeur hebben, maar kan me ook voorstellen dat je voor het onrustige slapen toch op zoek bent naar wat helpt..... Als een baby goed aan de borst hapt dan kun je best een speentje geven en ik ken zat kindjes die ingebakerd heerlijk slapen en een jaar bv hebben gehad. Tuurlijk, de adviezen zijn er niet voor niets maar t gaat ook heel vaak wel goed! Dus soms is t gewoon zoeken!
@sas: ik zeg toch ook niet dat ze het niet moet proberen? Geef alleen dat het niet de voorkeur heeft. Geen geen mening oid. Dan kan ze zelf bepalen wat ze ermee doet, maar ze mag wel weten dat het ook nadelige gevolgen kan hebben.
stom misschien maar wist niet dat een speen en inbakeren slecht zijn voor de bv. waarom zou dat zijn dan??? wbt de speen zelfs de kraamverzorgende gaf aan dat ik die gewoon kon gebruiken.
@ Suus, dat schrijf ik toch ook niet? Sorry als het zo overkwam... Alleen ik denk als iemand op zoek is naar wat kan er nu helpen, dan kun je t beter maar uitproberen ipv de tips uit de boekjes op te gaan volgen. Tuurlijk is het dan goed om wel te weten dat je er op bedacht moet zijn, maar een beetje positieve verhalen helpen denk ik beter dan 'o jee, dit wordt ontraden'. Want ik denk dat er hier op zp veel moeders zijn die het uiteindelijk toch geprobeerd hebben en dat het goed werkte! Maar goed, zelf denk ik dat in de 1e plats even naar de spruw gekeken moet worden, als ze dat hebben dan drinken ze vaak echt niet goed meer. Succes!
@sas: hierom vermelde ik dit. @joyce: een speen voor 4-6 weken kan tepel-speenverwarring veroorzaken, waardoor je kindje niet goed uit de borst kan drinken. Dit kan, het hoeft niet. Als jouw kindje goed drinkt zal het geen probleem geweest zijn. Wel raar van de kraamverzorgster vind ik persoonlijk. Een ander nadeel is dat er hongersignalen gemist kunnen worden. Vaak is zuigbehoefte bij zulke kleine kindjes die bv krijgen namelijk gewoon honger. Door zichzelf vaker te melden krijgt jouw lichaam een seintje dat er extra melk gemaakt moet worden en zal hij daarna weer tevredener gaan zijn. Op het moment dat je dan een speentje geeft kan het zijn dat je kindje toch in slaap valt en op die manier komt het vraag-aanbod principe dus niet helemaal van kracht. Hetzelfde geldt eigenlijk voor inbakeren. Het beste is, vooral als de bv nog goed op gang moet komen en het op elkaar moet worden afgestemd, is je baby bij elk hongersignaal aan te leggen. Dit is sabbelen op de vuistjes, zwaaien met de armpjes ed. Op het moment dat je inbakert mis je die signalen. Ook slaapt een kindje vaak dieper als het is ingebakert, waardoor het minder vaak voor voeding zal komen. Dit lijkt misschien wel gunstig, maar dat is niet altijd zo omdat ook hierdoor jouw aanbod van melk dus niet omhoog zal gaan. Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel? Op het bv gedeelte van deze site kun je daar ook veel over vinden.
de speen wordt ontraden omdat de baby tepel/speenverwarring kan krijgen. Dus dan zou hij de tepel niet goed meer pakken. Zelfde geldt voor drinken uit een flesje combineren met de borst. Maar dit is vooral de eerste weken, als de baby goed aan de borst kan happen dan kun je volgens mij heus wel een speen proberen. Er zijn ten slotte ook zat baby's die na 3 maanden op het kdv een flesje gekolfde melk krijgen en thuis de borst. Bij onze dochter hebben we na een dag of 5 een speen gegeven omdat ze zo'n enorme zuigbehoefte had, en dat ging prima! En ik ken echt heel veel moeders bij wie het prima ging. Maar houd het dus even in de gaten.
Mijn reactie was ook niet lullig bedoeld hoor en ook zeker niet negatief, maar als er te snel naar dit soort maatregelen wordt gegrepen kan het het probleem ook verergeren en het is wel fijn als je die nadelige kanten ervan dus ook weet.
Nou Suus, heb je helemaal gelijk.... kennelijk veranderen alle adviezen nogal snel, anders had ze t wel geweten na die 9 maanden bv. zoals je zelf ook schreef. word een beetje pissig van je reactie nu, ik heb namelijk daarnet ook al sorry gezegd: @ Suus, dat schrijf ik toch ook niet? Sorry als het zo overkwam...
@sas: ja en dat had ik dus niet gelezen toen ik mijn laatste reactie schreef... zoals je misschien weer kunt lezen in mijn laatste berichtje. Anyway, laten we hier geen discussie gaan voeren met zijn tweetjes. Sorry ook van mijn kant! Dit is toch weer het nadeel van communiceren op internet, face to face waren we het waarschijnlijk juist met elkaar eens geweest.
bij mij kwam de borstvoeding al direct heel goed op gang en ook hapt ze super goed. ik heb genoeg voeding voor 3 baby`s en omdat ze voorheen erg goed dronk gaf de kraamverzorgster aan dat ik best met een speen mocht beginnen. moet zeggen dat ze hem pas sinds vorige week krijgt hoor en toen je de reden schreef wbt het speentje wist ik het eigenlijk ook wel. wbt het inbakeren wist ik dus echt niet. het speentje lijkt ze echt nodig te hebben om in slaap te vallen en dan lijkt het bij haar niet te gaan om honger. ik ben al met de derde kuur bezig van labaz voor de spruw en gebruik voor me zelf ketoconazol (of zoiets), voorheen miconolzolnitraat maar dat werkte helemaal niet. de klachten lijken wel steeds minder te worden maar het gaat maar niet weg. ik ben al wel tien keer bij de huisarts geweest en had ook al een topic hierover geopend. ze komen steeds aan met daktarin maar dat wordt afgeraden onder de 3 mnd dus dat wil ik niet gebruiken. volgens mij moeten we hier gewoon even doorheen! he en meiden lief dat jullie zo meedenken maar ga er nu geen ruzie over maken he!!! ik denk dat ik toch maar voor het inbakeren ga, kan het natuurlijk altijd proberen. want net ook kwam ik even wat pakken uit de slaapkamer en daar wordt ze al wakker van.
Ik lees net dat je gaat inbakeren, dat heeft hier echt wonderen verricht! Mn zoontje sloeg zichzelf steeds wakker.