Ik moet mijn verhaal toch even kwijt. Mijn zoon heeft gespijbeld. Niet goed, dat besef ik ten volste, echter worden wij nu gestraft of hij een grote crimineel is. Verhaal is als volgt. Hij heeft een paar uren gespijbeld omdat hij voor nederlands geen presentatie durfde te doen. Dus steeds bij de nederlands lessen ging hij weg. Maar goed, ik wist van niets, tot ik het hoorde van zijn mentor. Toen was het al te laat, de leerplichtambtenaar was ingeschakeld. Wij zijn er heen gegaan, waar duidelijk werd dat hij vreselijk tegen die presentatie op zag. Dus ja, ik zeg we zoeken gewoon hulp dat hij daar overheen komt, over die angst. Evengoed een proces verbaal Kijk, als het nou een ontzettend rotjoch was dat altijd te laat kwam, rottigheid uithaalde en dergelijken. Maar niks van dat alles is waar, hij heeft een paar uur gespijbeld. Vervolgens word ik gebeld door de kinderbescherming die wilt een afspraak want die gaan de strafmaat beoordelen. Dan krijg ik nog een brief van Jeugd Gezondheidzorg om op te komen draven voor een gesprek. Die kon ik dan nog wel begrijpen want misschien zouden zij mij kunnen helpen de geschikte ingang voor hulp te vinden voor de presentatie angst (waar ze me niet mee geholpen hebben) Maar de kinderbescherming vind ik wel zo´n nare organisatie. Maar goed, wij weer heen, weer derving van inkomsten want ik werk thuis voor mezelf, mijn zoon moest eerst onder schooltijd maar dat hebben we dan naar de vakantie doorgezet. Bij de kinderbescherming werden we apart gezet en apart ondervraagd van een vragenlijst waar de honden geen brood van lusten. Het was echt denigrerend, ik moest mijn kind zelfs een cijfer geven Ik heb ook gezegd dat ik dit niet normaal vind en dat de reden van spijbelen duidelijk was, we er wat aan gaan doen en dat mijn zoon het nu ook zeker wel inzag. Met de andere kinderen gaat het goed, nooit problemen gehad, dat zegt zeg ook, heeft ze het in ene over een gezinshulp??? Nou, echt, dan moet je mij niet hebben want we hebben een perfect gezin alleen is mijn zoon een beetje een luie puber van 17. Ja 17, hij zit in zijn eindexamenjaar!!!! Ik heb gezegd waar het op staat en kwam helemaal overstuur bij de kinderbescherming vandaan. Ondertussen alles op alles gezet om hulp voor mijn zoon te zoeken, gevonden en meteen doorgemaild naar de kinderbescherming. Ze zou het in haar oordeel meenemen, waarover ze me 1 deze dagen belt. Vervolgens krijg ik een brief van justitie dat hij moet voorkomen. Op 1 april. Ik ben nu 21 jaar moeder en toevallig neemt mijn vader me net mee op een lekkere vakantie naar Bali om de batterij weer even op te laden. Dus ik belde of de datum misschien verzet kon worden en nu moet ik allemaal bewijzen gaan faxen of ik dan daadwerkelijk op Bali zit Ik ben inmiddels helemaal op van de zenuwen, de hele dag misselijk, en pijn in mijn maag, maar als ik dat bij de kinderbescherming zou zeggen zouden ze het weer verkeerd opvatten. Ik snap best dat er kinderen zijn die geholpen moeten worden en waar het alle perken te buiten gaat, maar dit kan gewoon echt niet. Mijn zoon heeft trouwens zijn presentatie allang achter de rug. Het is zo'n lieve jongen, nooit vervelend, zijn leraren mogen hem heel graag en dan krijg je dit omdat je ergens bang voor bent. Wat een geld zal dit allemaal wel niet kosten zeg, jeetje, niet normaal. Nou, duim maar voor me dat die afspraak verzet kan worden, want ik ben op van de zenuwen door dit hele gedoe en niets verbaasd me werkelijk meer. Dank u voor het luisterend oor/lezend oog.
ik denk dat dit gewoon het standaard protocol is. En dat spijbelen een symptoom kan zijn van een groter probleem. Vervelend voor jullie, maar jullie worden denk ik gewoon door het standaard stramien gehaald. En qua proces-verbaal ... je zoon is 17, en dit is de consequentie van zijn actie, hij is oud genoeg om dat te begrijpen. En zal hij denk ik op de blaren moeten zitten. Helaas Pindakaas ... spijbelen is nooit goed, in welke situatie ook. Dus je kunt ontzettend je kont tegen de kribbe gooien of gewoon go with the flow, en dan zal vanzelf blijken dat het allemaal wel meevalt.
Jeetje, ongelooflijk... Ik snap dat er consequenties aan spijbelen zitten, maar dit vind ik meteen wel even veel te ver gaan!
Dat is bizar. Mijn broertje heeft uuuuren gespijbeld en is nu gebeld door de ambtenaar van de gemeente voor een gesprek. maar zéker geen kinderbescherming. Is dit het enige, die paar uur spijbelen? Lijkt me sterk verhaal dan?
Ja het is niet leuk maar wel de gang van zaken, hier is het zelfs zo dat de persoon die gespijbeld heeft een taakstraf bij bureau halt kan krijgen, Op die manier willen ze het spijbelen voorkomen en vroegtijdig school verlaters voor zijn
Jeetje mina, hebben ze daar tijd teveel ofzo? Ik begrijp niet zo goed waarom school niet contact met jullie heeft opgenomen? Waarom direct naar een leerplichtambtenaar stappen? Heeft school je daar uitleg over gegeven? En ik weet niet hoe dat wettelijk is vast gelegd, maar had school niet eerst de ouders ( of voogden ) in moeten schakelen? Ik zou dit toch zeker aandragen bij een rechter. Hoe had je dat in vredesnaam moeten weten? Je puber van 17 heeft zeer waarschijnlijk gelogen, maar als je toch geen enkele reden hebt om hem te wantrouwen, vraag ik me echt af wat het argument zou zijn om een leerplichtambtenaar in te schakelen. Verder wil ik je sterkte wensen. Er is een molen in gang gezet die je absoluut niet in werking wil zien bij een gezond gezin. Succes en probeer kalm te blijven.
Verschrikkelijk om zo door de hele 'molen' te moeten gaan. Weet er helaas wat van na een actie van de buren.. Bah bah bah, wat een onzekerheid, stress etc. Zou ook denken dat school eerst ouders informeert over het hoe, wat en waarom geregeld missen van een bepaalde les in dit geval. Maar dat je dan meteen dit allemaal hebt.. Jeetje. Dingen controleren en een boete tot daar aan toe (en bij evt zorgwekkende signalen meer), maar meteen dit allemaal: wat erg! Sterkte!
Ik mag hopen dat je zoon lekker snel 18 is.. 17 en dan een process verbaal tegen spijbelen? Jeez. Aparte procedure.
Jeetje wat naar! Maar eigenlijk vind ik het nog het slechtste van school! Als zij jullie eerder hadden geïnformeerd, had dit hele verhaal niet eens zover hoeven gaan! Zou toch ook echt wel een klacht dus bij school neerleggen.. Toevallig weet ik vanuit mn werk dat er echt veel vooraf gaat aan een proces verbaal en (helaas) krijgen die kids van mn werk ze bijna nooit, terwijl die veel meer verzuimen dan jouw zoon!
Echt te belachelijk dit zeg! Laat ze eens ingrijpen bij gezinnen waar dit echt nodig is! Ik hoop voor jullie dat alles met een sisser af gaat lopen!
Huh, waarom heeft school jullie niet eerst op gesprek laten komen? Dat lijkt me toch de eerste stap. Veel sterkte gewenst en hopelijk komt het toch nog allemaal goed.
Jeetje zeg wat heftig! Wat je even moet doen is contact opnemen met de rechtbank zelf (als je dit al niet gedaan hebt). Je kan ze een boekingsbevestiging mailen, meer hoeft echt niet. Moet hij echt voorkomen voor een paar gespijbelde uren? Volgens mij maken de instanties om jullie heen het verhaal "erger" dan het is. Sterkte in ieder geval, volgens mij kom je hier niet zo 1,2,3 vanaf.
Bah wat naar zeg! Ik heb echt een hekel aan zulke organisaties. Ja, ze zijn in sommige situaties nodig, maar bij zulke situaties kunnen ze toch ook wel hun gezonde verstand gebruiken ipv alles volgens het boekje te doen . Sterkte!
Ik denk ook dat dit een standaard procedure is maar jeetje, lijkt wel of jullie criminelen zijn! Kon school niet na de eerste gemiste les contact opnemen voordat ze de leerplichtambtenaar in gingen schakelen.. Succes in ieder geval!
Wat een enorme overreactie. Ik verbaas me er wel eens over hoe moeilijk ze over bepaalde dingen doen...en dat ze niets deden in mijn jeugd...daar kan ik best boos om worden. School had echt eerder moeten bellen naar jou...wat een gedoe. I.p.v. even een belletje plegen om te vragen of er wat is dit...bah