Voeding baby 13 weken.

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door ukoldaatje, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje is inmiddels 13 weken en 2 daagjes jong.

Hij woog met 12 weken 6300 gram en was 61,5cm.

Hij is in 5 weken 4,5 cm gegroeid en een dikke kilo aangekomen.

Hij krijgt 5 flessen van nutrilon HA 180 plus 6 en een volle schep nutritron. (om hem langzamer te laten drinken).

Ongeveer 20 a 25 min doet hij over zijn flessen om ze leeg te krijgen.

Zijn schema is ongeveer:

1e fles : 600/700
    2e fles : 1000/1100
    3e fles : 1400/1500
    4e fles : 1800/1900
    5e fles : 2200/2400 (maken we hem meestal wakker voor)

ALs we hem niet wakker maken komt ie sowieso om een uur of 2 vanzelf wel.

Nu is het zo dat hij af en toe een nachtje doorslaapt (2330/500), als hij om 500 wakker wordt neem k hem in bed en slaapt hij tot ong 700.

Vaak wil hij tussen 200/300 nog een flesje. Ik maak dan 90 plus 3 en vul dat aan met water tot 150cc.
    Hij schrokt dat echt leeg.

De flessen gaan allemaal echt op.

Nu heb ik voeding voor de hongerige baby gehaald voor de laatste voeding savonds, met de gedachte dat hij dan dat nachtflesje kan laten staan. Niet dat ik het vervelend vind dat nachtflesje, maar hij krijgt praktisch elke 24 uur dus 3 scheppen voeding teveel.

Foppen met water of thee trapt hij niet in.

Ik gebruik ha voeding omdat ik zelf astma heb, en flink wat allergieen. Die allergieen heb ik niet voor voeding.

Is HA ook voor allergieen tegen bv huisdieren?? Of puur voor kma? Want dat hebben we niet en ook geen allergieen voor voeding.

Nu is hij dus 13 weken en ik dacht hij mag over een weekje of 2,5 aan de fruit (heeft ie echt behoefte aan, hij smakt hele dagen door), dan kan ik ms ook wel de avondfles gaan aanvullen/ombouwen met hongerige baby voeding? Dit mogen ze vanaf de geboorte namelijk al...

Ik heb gewoon het idee dat ie honger heeft. Hij groeit ook enorm hard, en valt soms echt aan op zijn fles. Vaak komt hij ook eerder dan de 4 uur. Ik doe mijn best om te rekken, maar hij raakt dan helemaal overstuur......

Wat kan ik doen?

ALvast bedankt,

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

De HA voeding is wel belangrijk de eerste 6 maanden omdat je kindje een verhoogd risico heeft om allergisch te reageren door de allergieën in jullie gezin. Een kindje met een verhoogd risico, zal reageren op hele eiwitten, en deze zitten niet in de HA, maar wel in de voeding voor hongerige kindjes. Misschien kun je proberen of je gedurende de dag bij 2 of 3 flesjes een schepje poeder minder toe te voegen? Je kunt overleggen met je CB of je vanaf 4 maanden rijstebloem mag gaan geven tegen de honger, in plaats van de voeding voor hongerige kindjes.

Groetjes Eveline

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Mag je naast de HA voeding dan wel starten met 4 maanden met fruit of rijstebloem idd? Dan kan wel?

Hihi ik dacht dus juist verstandig te zijn en eerst voorzichtig te beginnen met andere voeding in de fles, aangezien hij echt hongerig is.

ipv al met fruit oid te beginnen.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    In het algemeen is het advies om bij kindjes met een verhoogde kans op een koemelkallergie, als de hypo-allergeen gegeven wordt, te wachten met groente/fruit/rijstebloem tot 6 maanden. Maar ieder kindje is uniek. Daarom kan soms besloten worden, in overleg met het cb, om bijvoorbeeld wel al met rijstebloem te gaan beginnen, voor wat meer verzadiging. Het kan zijn dat je zoontje hier al aan toe is.
    Groetjes Angelique

5. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Dank je wel voor je snelle reacties.

Zal het eens voorleggen bij het CB.

Als het beter is dan zolang mogelijk geen rijstebloem/groente/fruit, maar is hij er echt aan toe...pff lastig hoor..

En hoe weet je of hij er echt aan toe is?

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,
    Het advies van de rijstebloem komt omdat je aangeeft dat je zoontje honger heeft. Hij mag 1 flesje pap per dag, dit geeft wat meer verzadiging. Vaak merk je aan het gedrag van je baby of hij toe is aan vastere voeding. Hij tast van alles af met zijn mondje, maakt smakgeluidjes en heeft een grote interesse voor jouw eten. Dit moment verschilt per kind.
    Groetjes, Petra

Deel Deze Pagina