Vragen ze teveel van hem (basisschool)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Warboel, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Nu heb ik laatst een topic geopend met daarin het probleem dat hij plotseling wel heel erg vaak moet plassen. Urine is nagekeken en hij heeft geen blaasontsteking. Een van zijn juffen liet doorschemeren dat ze het idee heeft dat het onrust is. Aangezien hij bijvoorbeeld ook vaak moet plassen op momenten dat er iets gedaan moet worden o.i.d.

Mijn zoon is 4 en zit sinds een half jaar op de basisschool. Nu heb ik van de week een rapportgesprek gehad en ben ik er achter gekomen dat hij bijles krijgt in rekenen en taal n.a.v. zijn CITO-score.

Ook zijn ze heel erg bezig met zijn concentratie, speelsheid en fysieke gedrag. Daarnaast krijgt hij (op aanraden van school toen hij twee maanden bezig was) logopedie.

Nu snap ik het onderste lijstje prima. Aangezien concentratie, speelsheid, het 'moeten van dingen' en fysiek gedrag (stoeien met de andere jongens. Dit is niet iets wat bij hem alleen speelt. Alleen met vijf 'echte jongens' in de klas kan dit wel eens voor wat drukte zorgen) dingen zijn die mijns inziens best meegegeven mogen worden in de kleuterklas. Logopedie zijn we gestart, maar de logopediste kon na één sessie al door laten schemeren dat ze eigenlijk weinig bijzonders merkte. (Zo zou zijn woordbegrip benedenmaats zijn en zijn articulatie). Maar omdat het vanuit school gaat voelt ze zich verplicht om alle onderzoeken af te ronden, alvorens ze een echte conclusie kan trekken.

Echter was ik vooral verbaasd over het stukje 'bijles', omdat hij nog maar zo kort op school zit. Dat zijn CITO-score beneden gemiddeld was, was voor mij dan ook geen verrassing. Aangezien hij zich nou eenmaal altijd sneller heeft ontwikkeld op motorisch gebied.

Alles bij elkaar opgeteld is het dus toch een flinke lijst waar ze met hem aan de slag aan na zo een korte periode op school. En ik ben nu bang dat zijn lichamelijke onrust (het vele plassen, plotseling onrustig slapen, druk gedrag thuis etc.) voor een deel te wijten is aan wat er van hem wordt verwacht op de basisschool momenteel. Wellicht zonder dat hij er echt aan toe is? Daarnaast kregen wij ook de boodschap mee dat we ook thuis flink met hem moeten oefenen. Iets wat me sowieso nu even tegenstaat, aangezien hij dikwijls kapot is na een dag van half 9 t/m half 4.
    Tel daarbij op dat ik zwanger ben, dus het ook hier in huis nogal hectisch is en allemaal 'spannend' voor hem kan wezen en ik ga toch twijfelen of zijn plasgedrag niet iets psychisch is. Wellicht inderdaad onrust zoals die ene juffrouw al zei.

Nu wil ik vanzelfsprekend geen miepende ouder zijn hoor, maar is dit heel erg raar van mij bedacht? Natuurlijk probeer ik eerst al het medische uit te sluiten en gelukkig heb ik de tijd om te kijken wat de vakantie met hem doet.

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier nog geen 4 jarige maar wat moet een kind van 4 met rekenen en taal? Ik ben Belgische en daar is dat pas vanaf 6 jaar. Hoop dat mijn zoontje dat niet krijgt als hij dadelijk in Nederland naar school gaat.
    Ik denk ook dat het teveel is voor hem.

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Rekenen en taal lijken mij ook wat vergezocht. Bij ons op school waren ze daar wel mee bezig in groep 1 maar op heel speelse manier. bijvoorbeeld tellen tot 20. Maar echt leren reken en lezen is groep 3. Groep 1 en 2 is voorbereiding daarop.
    Ik zou eens vragen wat ze in die bijlessen precies met hem doen. En als je toch in gesprek bent ook meteen jouw gevoel aankaarten wat je hierbij hebt. Dat he denkt dat het teveel ineens is voor hem. Wellicht speelt ook de spanning mee van het binnenkort krijgen van een broertje/zusje. Dat heeft natuurlijk ook enorm impact op hem.

Kortom. Gesprek aanvragen. Vragen wat ze met hem doen en van hem verwachten. Aangeven dat je denkt dat het veel is voor hem. En ook meteen de eerste indruk van logopediste meenemen.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Maar wat leren ze hem tijdens die rekenbijles?
    Volgens mij moet ie nu zo ongeveer tot 10 kunnen tellen en begrijpen dat 3 meer is dan 2.
    Dat is rekenen in groep 1.

Het lijkt me bizar om de term bijles te gebruiken in een kleuterklas, want er is geen hard leerprogramma, de belangrijkste wat ze leren is kunnen stilzitten, luisteren naar de juf, samenwerken en sociaal emotionele ontwikkeling.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Als ze regelmatig extra tijd besteden aan rekenen en taal hadden ze dat ook aan mogen geven aan jullie voor ze daar mee begonnen.

Ik denk dat bijles een groot woord is waarschijnlijk geven ze les in een kleine kring om extra spelletjes met tellen te doen.
    Als het meer is dan dat is dat vreemd voor een groep 1.

Misschien is het niet eens dat hij het op school niet aan kan maar toch echt de spanning van de baby, hoe lang moet je nog? Misschien anders wat meer praten over de baby en hoe hij school vind.

Zou zeker na het weekend een gesprek aanvragen en kijken wat ze precies doen.

6. Ijsbergsla

Ijsbergsla Actief lid

7 aug 2015
    185
    12
    18
    Jouw verhaal klinkt inderdaad alsof hij overvraagd wordt. Ik zou een extra gesprek aanvragen om precies na te gaan wat ze met hem doen en waarom dat in hun ogen belangrijk is voor een kind van 4.5

7. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Het zijn de onderdelen van de CITO die behandeld worden.
    Tellen moet eigenlijk van 1 tot en met 12 kunnen, maar dat kan hij gewoon. Dus technisch gezien zou extra begeleiding daar niet nodig voor zijn. Maar ook wat er precies behandeld wordt is mij niet bekend. Ik baal dat ik tijdens het rapportgesprek een beetje te flabbergasted was om echt informatie te vragen.

Het is tevens wel gewoon '1 op 1' met één van zijn juffen. Dus niet in een clubje.
    En amdaa. Dat dacht ik dus ook. Tenminste: aangezien hij nog best wel wat kan leren op het gebied van stilzetten e.d. had ik eigenlijk verwacht dat dit een eerste logische stap zou zijn. In plaats van alles tegelijk dan.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou hier over in gesprek gaan op school, ook aangeven natuurlijk wat jouw idee is - dus dat hij overvraagd wordt. Kan me voorstellen dat het inderdaad allemaal wat te veel is, baby op komst ook nog...

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    Maar is t echt bijles? In welke vorm wordt het gegeven?
    Hier worden in groep 2( is wel een verschil ..) de taalzwakkeren en anderstaligen 1 x in de week uit de klas gehaald om extra ondersteuning te krijgen.is het niet zoiets?

Al vind ik het behoorlijk zwaar overkomen...

10. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon had niet zo'n goede citoscore voor taal. In groep 2 moeten ze voor de cito ook hakken en plakken en dat kan hij nog niet. De juffen vinden dit prima, zijn woordenschat en taalbegrip zijn namelijk heel goed. Tijdens het gesprekje met de juf gaf ze aan dat ze het hakken en plakken nu even laten rusten. Ze geven bij ons aan als ze hier weer mee aan de slag gaan en het kan zijn dat hij dan wat extra instructie krijgt. Ik denk ook dat bijles in het geval van TS een te groot woord is. Helemaal mee eens dat school beter vooraf kan aangeven dat hij extra instructie gaat krijgen.

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Zoals ik het begreep was het inderdaad zoiets. Het is in ieder geval niet in groepsverband en dan ook nog meermaals per week.

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik heb eerst eens terug gekeken hoe oud je zoontje nu was en welke groep hij zat. Vind dit wel heel erg wat er van hem verwacht wordt. Half jaar op school, dan zijn ze nog druk bezig om te leren luisteren en stil te zitten. Snap best dat dit hem iets te veel wordt. Zal er zo snel mogelijk werk van gaan maken, want dit bevorderd niet het schoolplezier. Gaat hij wel graag naar school?

Ben blij dat ze hier geen kleutercito's doen.

13. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Ik ben zelf leerkracht. Weet je wat zijn Citoscore was? Of een kind een C scoort of een E, daar zit namelijk nog veel verschil in. Ik zou ook om verduidelijking vragen bij de juf. Hoe vaak krijgt hij extra begeleiding? Hoe lang duurt die begeleiding? Op wat voor manier wordt het gedaan? Spelenderwijs? Wanneer wordt hij nog eens getoetst? Het kan zijn dat het uiteindelijk voor hem beter is om een kleutergroep over te doen. Maar om die conclusie nu al te trekken is voorbarig omdat hij nog zo kort op school is. Misschien wil de leerkracht eerst proberen het op deze manier op te lossen voordat ze dit ter sprake wil brengen. Vraag een gesprek aan en spreek je zorgen uit.

14. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Ik ben een kleuterjuf en kinderen die minder sterk zijn pakken we 1 of 2 keer per week een minuut of 5 in een klein groepje. We doen dan een spelletje. Bij dat spel komt het onderdeel aan bod waar het kind minder sterk in is.
    Met rekenen zijn we bezig met de rekenbegrippen (meer, minder, lang, kort, hoog, laag, dik, dun, vol, leeg, etc) Verder oefenen we met het tellen tot 20, cijfers herkennen t/m 12, sorteren, enz. Van alles wat ze nodig hebben om later te kunnen leren rekenen.
    Bij ons op school kijken we niet zo naar de Cito-score. Wij toetsen en observeren de kinderen regelmatig.

Mocht je twijfelen zou ik nog een gesprek buj de leerkracht vragen.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat die bijlessen wel meevallen en dat het wat iemand anders al schrijft telkens 5 minuutjes zijn.
    Thuis oefenen kan op deze leeftijd makkelijk tijdens bijvoorbeeld het avondeten. Pak je als voorbeeld bijvoorbeeld sperziebonen, leg jij er 9 op je bord en schep je er bij hem 7 op en vraag je wie het meest heeft. Dat soort dingen, voelt voor hem niet als oefenen maar is gewoon een spelletje.
    Met taal kan je bijvoorbeeld een spelletje doen met rijmen. Wat rijmt er op soep, kaas, brood. En zo zijn er nog meer spelletjes. Even aan de leerkracht vragen wat hij precies moet oefenen.

16. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zit net toevallig dit filmpje te kijken. Moest aan dit topic denken. Ook deze kleuterjuf had kids die "opeens" vaak moesten plassen. Als uitvlucht dus.

Kleuterleerkracht:

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #17 merah, 20 feb 2016
    Laatst bewerkt: 20 feb 2016
    Mijn dochter gaat ook heel vaak naar het toilet op school.
    Bij haar is het niet het probleem dat er te veel gevraagd wordt van haar, maar dat ze het geregeld te druk vindt in de klas.
    Ze gaat naar het toilet om even een paar minuten voor zichzelf (rust) te hebben.

Bijles zonder dat jij dat wist???? Dat hoeven ze bij mijn dochter echt niet te proberen! Sowieso bijles in groep 1.... Pffff
    Hier helaas wel Cito in de kleuterklassen. Ik hou m'n hart vast.
    Wat ik lees vind ik echt heel ver gaan. Wat er ook met hem scheelt in hun ogen, ik zou passen voor alle extra aandacht. Zeker omdat hij nog maar kort op school zit. Voor de meeste kinderen is op die leeftijd een schooldag uitzitten van half negen tot half vier al een prestatie op zich.
    Gun hem die tijd om te wennen. Leren kunnen ze nog zooooo lang!

18. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Het begrip bijles klinkt heel zwaar, zo moeten jullie het niet zien. Wat er hierboven ook gezegd is: extra taal of rekenspelletjes doen. Dus: ik zie ik zie wat jij niet ziet als kinderen de kleuren niet goed weten, of jumbolino spelen wanneer ze de cijfertjes moeten oefenen enz. De kinderen hebben er geen weet van! Die vinden het geweldig.

Dit gebeurt trouwens ook op scholen waar geen CITO gedaan wordt. Wij hebben geen CITO maar een ander observatiesysteem en daarbij komt ook naar voren waar kinderen minder sterk in zijn.

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In welke vorm het ook wordt gegoten: een kind wordt apart gezet om extra dingen te doen bovenop de impact dat school toch al heeft als een kind er nog maar net zit. Het is geen willen, maar het wordt gestuurd. Het 'moet'. Ookal is het een spelletje, het doel van het geheel is dat het spelletje uiteindelijk wel goed gespeeld wordt. Dit heeft bewust of onbewust druk. Vind ik niet ok en ik vind het een must dat ouders hiervan op de hoogte worden gesteld.

20. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    helemaal mee eens. Het lijkt me na een half jaar op school ook erg voorbarig. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat kinderen van spelen veel meer leren. En een relaxt kind leert ook meer dan een kind wat zenuwachtig is

Deel Deze Pagina