Vragen ze teveel van hem (basisschool)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Warboel, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Belachelijk!! Wij doen niet eens nu Cito. Kom op 4 jaar. Lekker "spelen".

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Mee eens! En ik vind ook dat ze wel erg veel verwachten van een 4,5-jarige. Vanwaar die druk? Ik zou er toch echt even naar vragen hoor.

Je zoontje gaat wel graag naar school? Hij klaagt nooit?

Hier pas CITO-toetsen vanaf groep 2 overigens.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wow dat zoveel mama's dit normaal vinden. Wat leggen jullie scholen al veel druk op die kleintjes seg. Blij dat dat bij ons niet het geval is: daar is de kleuterschool, dus tot 6 jaar, toch echt nog om te spelen.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zeg ook helemaal niet dat kinderen niet moeten spelen?? Ik zeg alleen dat hun ontwikkeling zo begeleid wordt. Maar ik geloof dat ik me hier niet in ga mengen. Ieder zijn mening:)

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Pfff gelukkig ;). Ik durfde het niet te zeggen...

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn ervaring is dat kinderen het apart oefenen niet als iets zien waar druk op zit. Een paar maanden terug hadden ze in groep 2 van mijn jongste de cito. De kinderen weten dat niet. Dochter vertelde me dat ze apart met de juf spelletjes had gedaan en ze vond het heel speciaal, zo alleen met de juf, was alleen maar een positieve ervaring.
    Het is toch jammer dat een kind een heel jaar extra moet kleuteren (kindje van ts is denk ik van september) terwijl dat misschien niet nodig is als er wat extra aandacht wordt besteed aan bepaalde vaardigheden? Het is volgens mij echt niet zo heel heftig allemaal als sommigen denken.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #27 merah, 20 feb 2016
    Laatst bewerkt: 20 feb 2016
    Waarom is het jammer als een kind een extra jaar 'moet' kleuteren?
    Ben echt benieuwd. In een hogere klas zou ik je misschien gelijk geven, kan dat extra beetje aandacht net het verschil maken, maar een kleuterklas is de basis voor de rest van je schoolgang. Dit 'er door heen duwen' ten koste van het kind (en dat lijkt mij in dit verhaal het geval) kan niet goed zijn.
    Beter een rustige en stabiele basis leggen. Dan maar een jaartje langer. Goed naar het kind kijken. Zo lang dat zich op z'n plek voelt in, in dit geval, de kleuterklas, prima toch?

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind af en toe even apart met de juf zitten niet erdoorheen duwen. Misschien is het net het stukje waardoor hij alles makkelijker oppakt. En een jaar extra kleuteren is niet erg, heeft mijn oudste ook gedaan (een half jaar in haar geval). Maar met een klein beetje extra hulp wel meekomen is toch niets mis mee? Snap ook wel dat ze het doen bij de kindjes die begin van het schooljaar zijn begonnen, grote kans dat ze het kunnen redden met precies 2 jaar kleuteren. Voor de kinderen zit er echt geen druk achter en is het juist een bijzonder moment alleen (of met klein groepje) met de leerkracht. Heb het idee dat bijles zo opgeblazen wordt, het is niet zoals rt in de hogere groepen (wat mijn oudste ook helemaal niet erg vond trouwens, was juist wel lekker rustig)

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja, maar dat vind jij! Wat nu als je kind dit anders ervaart?. Kind van TS heeft hier duidelijk tekenen van (zeg niet dat het zo is, maar klinkt voor mij wel zodanig).
    Ieder kind is anders. De een ervaart het misschien als fijne extra privé-spelletjes met juf en de ander ervaart onbewust of bewust toch druk. Al is het alleen maar omdat er zo veel dingen tegelijk 'extra' moeten (logopedie, bijles, thuis oefenen etc).
    Belang van het kind en diens welbevinden hoort altijd op nr 1 te staan.
    In zo'n geval dus een stapje terug en dan maar een extra (half) jaar.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het zoontje van ts drukte ervaart maar geen druk, en daardoor vaak gaat plassen voor de rust en omdat het leuk is even de klas uit te zijn. Ook met een zusje op komst, dat geeft toch spanning. Ik kan me niet voorstellen dat zulke jonge kinderen het doorhebben dat ze bijles krijgen. Ik vind bijles ook een groot woord ervoor.
    Logopedie lijkt met met 4,5 jaar niet echt nodig, al ken ik het kindje van ts niet, maar het zal niet zo ernstig zijn als de logopediste ook twijfelt. Thuis oefenen ligt toch geen druk op, gewoon spelenderwijs, kinderen hebben niet door dat ze extra oefenen. Wij doen hier ook spelletjes waarbij ze ook dingen leren maar dat zien ze puur als voor de lol en echt niet als extra oefenen.

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Als ik dit lees ben ik zo blij dat ik onze dochter naar de vrije school heb gedaan.

4 jaar.. Cito... Bijles?
    Moet niet gekker worden.

12. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik probeer even zo inhoudelijk in te gaan op wat de meeste van jullie zeggen, haha. Maar ik moest ook even bij-lezen en elke reactie quoten wordt zo een rits aan reacties ;).

Of het gaat om 5 minuutjes per keer weet ik niet, maar ik kreeg bijvoorbeeld wel van de juf (die hem dus apart neemt) dat hij er niet altijd even blij mee is als die (quote) "Vervelende juffrouw weer komt om oefeningetjes met hem te doen."

Nu kan ik er nog vrij weinig over zeggen, omdat ik ook even moet kortsluiten hoe het precies in werking gaat. Echter werd er wel gesproken over 'bijles', of extra begeleiding. In mijn ogen is dat ook slechts een naam voor het beestje. Het gaat mij om wat het momenteel met mijn kind lijkt te doen.

Waar ik gewoon mee zit is dat hij inderdaad nog maar sinds september op school zit (twee weken voor de oktobergrens) en als ik de lijst erbij pak wat er momenteel 'behandeld' wordt, dan vind ik deze voor zijn leeftijd, in combinatie met zijn tijd op de basisschool, iets te lang worden voor het goede.
    Mijns inziens lijkt het wijselijk om te beginnen bij het begin. Concentratie, stilzitten, samenspel etc. En daarna eventueel over te gaan op extra begeleiding in bepaalde onderdelen.

Nu heeft hij te maken met begeleiding in:

- Concentratie
    - Stilzitten
    - Samenspel
    - Rustig doen
    - Zijn pennengreep
    - Het 'moeten' van dingen
    - Rekenen
    - Taal (n.a.v. de CITO dus)
    - en dan wekelijkse logopedie

En ja, het is spannend dat hij een zusje krijgt :). Dat zal natuurlijk ook meespelen. Maar al met al is dat wel het zoveelste wat er bij opgeteld kan worden.
    Als je dan merkt dat je kind ook thuis zijn rust niet meer kan pakken, plasproblemen lijkt te ontwikkelen en zelfs in zijn slaap rusteloos is (knarsen, draaien, praten, dromen). Dan ga je kijken naar de oorzaak en wat je hier aan kan doen.

Vanzelfsprekend wordt eerst het medische uitgesloten. Maar daarnaast hebben ze nu ook een weekje vakantie, dus als er tijdens deze periode meer rust in zijn hoofdje komt dan is het waarschijnlijk wel duidelijk genoeg.

Hoe dan ook ga ik eerst het gesprek aan met de leerkracht om te bekijken hoe, wat, waar en wanneer. Op deze manier kan ik ook mijn twijfels voorleggen en natuurlijk even melden dat ik voortaan graag van te voren ingelicht wordt als er iets afwijkend van het reguliere lesprogramma ondernomen zal worden met met mijn kind.

13. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik denk dat opnieuw in gesprek gaan met de juf een heel goed idee is want ik ben er haast van overtuigd dat je er dan anders tegenaan kijkt.

ik denk namelijk dat hij niet voor al die dingen op het lijstje steeds de klas wordt uitgehaald. De dingen zoals concentratie, stil zitten (in de kring?), rustig doen, pengreep, het 'moeten' van dingen dat zijn dingen die zijn juf hopelijk spelenderwijs met hem doet. En ja, ook al is t een kleuter uit groe 1, het zijn wel essentiële dingen om uiteindelijk tot leren te komen. Een kleuterklas is tegenwoordig door allerlei regeltjes van de overheid helaas niet alleen nog maar spelen. Uiteraard wordt er wel heel veel en vooral gespeel want juist door spelen leren kinderen van elkaar. Maar er zal ook eens een knutselwerkje gemaakt worden of een leuk bordspelletje spelen met juf en nog wat andere kinderen. En kleuters worden ook voorbereid op groep 3 en dat begint helaas al in groep 1. de cito's zijn voor zo ver ik weet niet verplicht in groep 1, wij nemen ze in groep 1 niet af. Maar juf onderneemt niet alleen actie aan de hand van Cito uitslagen, er is zeer waarschijnlijk ook een ander leerlingvolgsysteem bij betrokken zoals bij Pravoo maar er zijn nog tal van anderen van dat soort registratie lijsten. Dat begint zelfs al op de psz. En juist met die lijsten wordt gekeken of een kind zich leeftijdadequaat ontwikkelt. En in die lijsten wordt bijv ook gekeken of een kind een goede potloodgreep heeft, of een kind langer dan x minuten aan 1 spel/opdracht kan werken, etc etc.

Ik ken jouw zoontje niet, ik lees alleen wat jij hier zegt maar ik denk dat je het zwaarder hebt opgenomen dan het daadwerkelijk is, je zoontje krijgt geen bijles, je zoontje krijgt wat extra ondersteuning. Juf wijkt niet af van t reguliere lesprogramma, ze voegt voor hem juist wat toe zodat hij aan het reguliere lesprogramma mee kan doen. Persoonlijk zou ik dat als ouder heel fijn vinden want de juf ziet dus waar hij nog wat hulp kan gebruiken. Als de juf het goed doet dan biedt ze hem dat spelenderwijs aan. Ook taal en 'rekenen' (ik zet rekenen expres tussen haakjes want Cito groep 1 rekenen is echt absoluut niet het rekenen zoals ze dat in de hogere groepen doen, vragen in de Cito rekenen voor groep 1 zijn bijvoorbeeld; Waar zie je de kleur geel, zet een streep onder de 3e vogel, op welk plaatje staan 3 dingen, etc etc en Cito taal is in groep 1 vooral woordenschat; zet een streep onder het plaatje waar het jongetje verdrietig is, op welk plaatje zie je een zwaan, etc etc)

Ik zie het bij ons ook wel eens gebeuren, kinderen die maar wat graag naar t toilet gaan. Soms zit daar iets achter maar vaak genoeg gaan kleuters ook heel vaak naar het toilet omdat het interessant is, of omdat het daar even gezellig is met een kleuter uit een andere klas of omdat ze gewoon even een loopje nodig hebben. Ik denk dat de juf moet uitzoeken waarom hij zo vaak naar het toilet gaat. En als je zoontje niet telkens daadwerkelijk plast dan kan de juf afspraken met hem daarover maken.

Al met al denk ik niet zo zeer dat jouw zoontje heel veel druk ervaart maar gewoon wat van slag is van alles. Hij is in september op school gekomen, vliegt direct een hele drukke periode van Sint-Maarten (als ze dat bij jullie doen) dan direct door naar Sinterklaas om vervolgens direct door tr sjezen naar de kerst. Er is een zusje onderweg.. Bedenk eens wat dat voor een impact (kan) hebben.. Er komt een baby aan maar dat is voor hem ook hartstikke nieuw, misschien is hij daar onbewust ook heel veel mee bezig. Ik ben het wel absoluut met je eens dat de juf het met jou had moeten bespreken voor ze hem extra ondersteuning ging geven, dan had het wat minder rauw op je dak gevallen misschien. En als je zoontje echt expliciet aangeeft voor de taal en 'reken' spelletjes niet steeds uit te klas te willen dan kan de juf of Onderwijsassistent dat ook met hem en eventueel nog wat andere leerlingen uit zijn groep zodat hij wat minder doorheeft dat ze daar voor en met hem bezig is, in de klas doen.

14. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #34 fairy2011, 21 feb 2016
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
    Ik zou hier helemaalniet zo zwaar aan tillen. Wij hebben de Cito van onze dochter afgelopen week bekeken. Ze had maximaal gescoord, wat wij overigens totaal onbelangrijk vinden. Plezier op school staat voorop.
    MAAR...onze dochter vond de Cito (ze heeft geen benul van het feit dat het een Cito is) het leukste "spelletje" van de week. Opdrachten maken, luisteren, net als bv de bobo maken. Kleuters tillen er dus veel minder zwaar aan dan de ouders. Daarom kan ik me er verder totaal niet druk om maken. Lekker cito's voorschotelen. Leuk voor de fanatieke kleuters en de andere kleuters horen tijdens de Cito gewoon krekels in hun hoofd, zoals haar juf vertelde :D. Ze krijgen er geen schooladvies op dus wat is de paniek als ze minder goed scoren. Hier krijgen ze daar ook echt geen bijles voor hoor. Het is groep 1, mindere Cito? Ook prima, ze zijn pas 4.

Warboel, waarom doe je niet een stapje terug? Onze dochter is pas in oktober gestart en tot begin januari maar 4 dagen per week naar school gegaan. Woensdag altijd lekker thuis. Als ik de indruk heb dat ze moe is, dan blijft ze nog steeds de woensdag thuis. Vond de juf ook een prima idee. Ze zijn 4 dus niets moet. Het is jouw kind, dus doe waar JIJ een goed gevoel bij hebt. Kind moe of onder teveel druk is in mijn ogen makkelijk optie lossen met minder naar school.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Warboel, ik denk dat jij het heel helder ziet. Ik vind de lijst idd ook lang. Zeker als hij zelf aangeeft dat hij sommige dingen dus echt niet leuk vindt (je quote).
    En ik verbaas me erover dat de meesten hier er zo makkelijk over doen.
    Ik zou zeker nog eens in gesprek gaan met de leerkracht.
    Heel veel sterkte! Ik weet uit ervaring hoe het is als je kind niet lekker in z'n vel zit op school. En dat geeft als moeder echt geen fijn gevoel.

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ben kleuterjuf en zie dat veel ouders en scholen er zoveel waarde aan hechten. Kleuters zelf vinden de citos niet erg. Gaat er meer om wat doe je er mee. Ga je daarna extra alles erin pompen terwijl het kind er niet klaar voor is?

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #37 merah, 21 feb 2016
    Laatst bewerkt: 21 feb 2016
    De Cito an sich is idd denk ik ook niet het probleem. Niet anders dan andere opdrachtjes.
    Wel heb ik soms moeite met de conclusies en concequenties die daaruit volgen.
    Voor mij is zo'n opdrachtje 'leuk' om even te kijken waar mijn kind staat. Niet een toets om te kijken waar er geschaafd moet worden.

18. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Waarom zouden ouders/juffen dat doen met een gelukkig/blij kind?

Het zou zelf niet in me opkomen om nu lesboeken bij groep 3 te gaan halen om maar even vast te oefenen of om haar groep 2 over te laten slaan. En ik ben misschien naïef, maar dat zie ik andere ouders ook echt niet zo snel doen.

Ons kind is helemaal happy op school en deze Cito uitslag is voor ons geen aanleiding om op enig gebied in actie te komen. Spelen in de poppenhoek of op het plein is namelijk ook nog helemaal haar ding.

Misschien ook een beetje aan de leerkracht om overenthousiaste ouders een beetje in te laten dimmen door zinnige adviezen te geven?

19. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Omdat de inspectie er naar kijkt en kijkt wat je aan de iv en v scores doet. Denk je dat we dat niet zeggen tegen ouders??? En er zijn echt ouders die extra gaan oefenen of scholen die het erin pompen.

20. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Vanavond op NPO2 om 22.35 programma de Monitor.
    Gaat over de werkdruk bij kleuters. Misschien interessant om te kijken.

Deel Deze Pagina