Hi Allemaal, Ik heb zojuist een afspraak gemaakt in het EMC voor 18 april. Het is toch al een jaar geleden dat er controle is geweest. Zoals de meeste weten zijn wij gestopt met behandelen en slik al jaren de pil door. Dit om de endometriose tegen te gaan. Ik heb hiervoor jaren Lucrin gehad, maar hier kreeg ik te veel last van qua pijnlijke botten etc. Momenteel heb ik echt al enkele dagen pijn in mijn liezen (weet niet of dit ook mijn bekken of eierstokken kunnen zijn), onderbuik, duwend gevoel op stuitje en ik ben al lange tijd steeds zo moe. Kortom ik maak me nu heel druk, ik heb al zolang geen last, dat ik eigenlijk ben vergeten hoeveel last je kan hebben. Ik ben nu 34 jaar en wordt 35 in mei. Ik zou eigenlijk nu alles zo definitief is qua stoppen met behandelen alles weg willen laten halen. Nou weet ik dat dit ook niet de oplossing is, maar ik wil graag pijnloos verder met mijn/ons leven. Is er iemand met ervaringen na stoppen of nog voor het stoppen een andere plan van aanpak heeft gekregen. Wellicht heeft iemand een andere ervaring? Ik hoor ze graag allemaal. Groetjes Elvira
Hoi Elvira, Na lezen van je verhaald springen me de tranen in de ogen. Het is zoooo herkenbaar. Ik heb ook endometriose en altijd heel veel last van gehad. Wij hebben 4 jaar geprobeerd een kindje te krijgen met 2 ifv behandelingen helaas niet gelukt. Daarna had ik ook dat gevoel dat ze me alles er maar uit moesten halen (als het dan toch niet doet waar het voor bedoeld is). Heb hiervoor toen ook een afspraak gemaakt met mijn eigen gyn. Hij kon het zich voorstellen dat ik dat voelde maar vond me nog te jong (was toen eind 28/29 ofzo) en ik heb toen van hem de optie gekregen om eerst eens een zoladex injectie te proberen. Daarbij wordt je cylsus stil gelegd, geen ongesteldheid meer geen buikpijn meer. Het was zooooo fijn dat dit kon. Ik moest toen elke 3 maand z'n spuit laten zetten, maar dat had ik er graag voor over. Na een jaar had ik zelf zoiets van laten we maar eens hiermee stoppen, je krijgt er namelijk wel overgangsverschijnselen van, en kijken wat er gebeurt (de endometriose kan er namelijk ook van krimpen). Het duurde na de laatste spuit ruim een jaar voordat ik weer ongesteld werd en na drie maand was ik spontaan zwanger. Dit was natuurlijk helemaal niet de insteek om destijds met die spuit te stoppen maar wel heel erg leuk. Wellicht eens met de gyn een afspraak maken, dat je het wilt laten verwijderen. Misschien heeft hij een andere (tijdelijke) oplossing voor je, zodat je er geen last meer van hebt. Veel succes met wat je ook besluit. groeten Sylvia
Ik heb zelf geen ervaring, want heb slechts relatief milde endometriose. Maar een collegaatje van me heeft om dezelfde reden met 37 alles weg laten halen. Bij haar wilde ze het in de eerste instantie ook niet doen en kreeg ze eerst dik een half jaar bedenktijd. Ze heeft geen kinderen en ook nooit een kinderwens gehad (man ook niet) en wist zeker dat ze van de pijn af zijn het allerbelangrijkste vond. Nu twee jaar later zit ze wel aan de hormonen om met alle overgangsverschijnselen om te gaan, maar ze zegt dat ze het waard vindt. Jij bent natuurlijk nog wel een paar jaar jonger en die overgangsklachten schijnen soms ook niet mis te kunnen zijn. Moeilijk. Ik hoop dat er nog een andere, effectieve oplossing voor je blijkt!!
Bedankt meiden voor jullie reacties. Ik hoop dat we volgende week vrijdag ook weer een stapje verder kunnen.