vragen!

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by exciting, Nov 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    Hallo!

Ik heb een aantal vragen,

Het bedrijf waar ik werk is failliet verklaard..

- Hoe zit het met de vakantie uren van dit jaar? Ik heb nog veel vakantie uren staan omdat ik al vroegtijdig tijdens de zwangerschap in de ziektewet ben beland. Ben ik al die uren kwijt of mag dit nog worden uitbetaald?

- We hebben deze week geen loon gekregen, er werd gezegd dat het begin volgende week door het UWV uit betaald zou worden. Als dit indd het geval is, is dat mooi. Maar hoelang gaat zoiets anders duren, en wordt dit gewoon het bedrag wat je anders ook gewend bent om te krijgen?

- Normaal krijgen wij een eindjaarsuitkering in de maand december. Is dit nu niet meer van toepassing? Een eindjaarsuitkering wordt toch maandelijks van ons loon afgehouden? Mag dit dan zomaar niet meer gegeven worden?

Bedankt alvast voor het beantwoorden!

Groetjes exciting

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste exiting,

Je hebt een aantal vragen betreffende een faillissementsuitkering. Ik zal ze een voor een beantwoorden.

Hoe zit het met de vakantie uren van dit jaar?

UWV betaalt met maximaal een jaar terugwerkende kracht voor het einde van het dienstverband jouw vakantiegeld, vakantiedagen, vakantierechtwaarden en pensioenpremie uit.

Wanneer krijg ik mijn eerste betaling?

Je ontvangt de eerste betaling van je achterstallig loon binnen vier weken na de datum van de intake. Het zou inderdaad mooi zijn als je deze betaling al volgende week ontvangt. Is dit niet het geval? Wacht het dan rustig af. Je ontvangt een voorschot op je loon. Dit is bijvoorbeeld zonder overuren, reiskostenvergoeding en eventuele onkostenvergoeding. Dus puur het looncomponent.

Heb ik recht op een eindejaarsuitkering?

UWV betaalt ook een deel van het loon van de 13e maand uit. Dit is echter alleen het deel dat je hebt opgebouwd in de periode van 13 weken voor de opzegdatum.

Actuele informatie over wat je vergoed krijgt bij een faillissement vind je hier (klik op: Wat kan ik vergoed krijgen?).

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    hartelijk bedankt voor de reactie!

mag ik nog een vraag stellen?
    het faillissement heeft rond 1400 personeelsleden getroffen. Kan het UWV dit überhaupt wel betalen? (het loon)

en moeten wij zelf aangeven bij het UWV dat we ons geld graag willen hebben, of wordt dit automatisch door gegeven?

bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Exiting,

Natuurlijk mag je nog een vraag stellen.

Je hoeft niet bang te zijn dat UWV de faillissementsuitkeringen niet kan betalen ook al gaat het om 1400 getroffen personeelsleden.

Je hebt niet de naam van je werkgever genoemd.
    Het is voor mij daarom lastig aan te geven of je nog contact met UWV moet opnemen en in hoeverre UWV op de hoogte is.

Mijn advies:

Bel voor de zekerheid even met UWV, 0900-9294.
    Mijn collega’s kunnen de laatste stand van zaken nakijken en je verder informeren.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Share This Page