Hallo ik hoop erg dat er iemand is die mij kan helpen nu. Mijn kindje is geboren afgelopen maandag dmv een keizersnede. Ik heb dezelfde opstart problemen als bij mijn vorige kindjes dus verkeerd aanhappen en kloven en veel pijn bij het voeden. Maar de bv is op gang gekomen en hij klokte aardig wat weg. Helaas is hij niet erg aangekomen nog en zit hij nog rond de 10% grens... vannacht voor het eerst 5 uurtjes doorgeslapen (daar waren we erg aan toe na veel slapeloze nachten) en ik begin vol goede moed weer met voeden. Ineens komt er geen toeschiet reflex meer! Van alles geprobeerd: warme thee, beetje masseren, spelletje spelen ter afleiding etc etc... niks helpt! Ik heb 2 kindjes 9 maanden gevoed maar dit is echt nog nooit gebeurd! Helaas had ik erg last van depressieve buien afgelopen dagen maar vanmorgen keek ik weer wat moed te hebben en ik dacht het gaat weer beter met mij. Nu zit ik huilend in bed en is mijn man beneden bezig met kunstvoeding... de kraam komt over 2 uur en om 12.00 komt er een laktatiekundige ibclc langs maar hoop heel erg dat iemand nu al een tip heeft want dat mijn baby in de kraamweek al kunstvoeding moest krijgen doet zeer!
O wat vervelend. Probeer even goed te ontspannen. Alle druk er bij los te laten. Neem een warme douche en een goed ontbijt. Het is dag 6 het kan allemaal goed komen!! Wat goed dat er al een lactatiekundige komt. Maar belangrijkste is ontspannen en rusten. Geef je lichaam de tijd!
Misschien kan een syntocinon neusspray helpen, zou het eens aan de VK vragen. Het is niet de bedoeling dat je dat elke keer gaat gebruiken, maar het is vooral psychisch wel fijn om te weten dat je dat achter de hand hebt als je geen toeschietreflex zou krijgen. Als je namelijk gestresseerd bent is de kans veel groter dat hij uitblijft, zo kom je in een visieuze cirkel. Hoop dat t goedkomt!
Inderdaad, een lactatiekundige kan je helpen. En verder, een hele simpele truc: 10 min voor het voeden een warmte compress op je borst leggen. Een warme kruik, een pittenzakje, of zo'n handwarmer. Daardoor gaan de vaten in je borst open staan, en zal de melk eenvoudiger gaan stromen. Verder is het proberen zo rustig mogelijk te blijven, hoe lastig het ook is. Hopelijk gaat het een paar uur later al weer een beetje beter!
Hey dames bedankt voor de reacties, Ik heb uiteindelijk de rest van de dag wel kunnen voeden maar nu weer hetzelfde verhaal. Mijn tepels zijn kapot en er is een verborgen tongriem gecontatstateerd. Dat kan maandagochtend pas gekliefd worden bij de kinderarts en ik hoop dat het dan beter gaat. Voor nu betekent dat helaas even door ploeteren want als mijn kleine man de tepel niet goed in zijn mondje krijgt hierdoor kan ik er ook weinig aan doen. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn tsr en ook niet bij pijn dus ik snap er niks van. Hij komt ook niet lekker aan dus ik voel wel druk dat er wat in moet bij hem en dus geeft manlief hem nu beneden weer een flesje... ik hoop dat het mijn productie niet direct erg beïnvloed dit is natuurlijk nog maar dag 7... en de nachtvoedingen zijn belangrijk. Maar ja ik weet het anders ook even niet... ik kan maandag ook misschien de neusspray wel regelen het is gewoon rot dat het nu weekend is...
Er is gewoon een weekend apotheek dus zou gewoon de huisartsenpost bellen met het verzoek om een recept, ook met dat verhaal van tongriempje. Dan zeg je maar dat lactatiekundige dat adviseert zodat je borstvoeding niet hier op stuk loopt, en dat maandag de kinderarts het verder over neemt. De huisarts van de huisartsenpost gaat daar echt wel in mee. Ik zou echt niet nog een dag wachten, daar heb je de weekend/avondpost voor hè!
Heb je een kolf die je intussen kunt gebruiken? Dat doet hopelijk even minder zeer dan je zoontje die aanhapt en dan blijf je wel de productie extra stimuleren, in ieder geval totdat maandag zijn tongriempje is geknipt.
Start met kolven meid als aanleggen niet lukt. Desnoods met he handen. Zo kun je tich stimuleren. En inderdaad gewoon hap bellen voor syntocinon. Hopelijk trek je vandaag een beetje en kan er morgen geklierd worden. Hou vol hoor. Het komt vast snel goed!!
Ik ben gaan kolven en dat geef ik als het niet lukt met de tsr... helaas kan er morgen eind van de middag pas gekliefd worden dat was even balen, ook omdat mijn zoontje niets is aangekomen weer (3e dag op hetzelfde gewicht) en omdat hij de borst niet goed kan pakken heb ik veel gedoe met aanleggen... erg veel gehuild omdat ik mij zorgen maak vandaag... voel me al een stuk ongelukkiger ineens en dit maakt het alleen maar erger. Gelukkig heb ik een fijne LK die met mij mee denkt en mij wil helpen hiermee. Maar vanmorgen weer geen tsr en vanmiddag wilde hij ineens geen borst maar wel afgekolfde melk... het is even een achtbaan en wil zooooooo graag deze jongen ook bv blijven geven! Het gaat allemaal weer niet vanzelf maar nu eerst al mijn hoop gevestigd op morgenmiddag.
Nee helaas ik had de huisarts gebeld maar te laat blijkbaar dus morgenmiddag staat het pas klaar... nog even door ploeteren ik hoop heeeeel erg op verbetering daarna want ik sta op het punt te stoppen anders... ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn kind ondervoed raakt aangezien ze al niet is aangekomen de laatste 3 dagen
Even een update: tongriempje gedaan en veel fijne tips van de LK! Het aanhappen heeft ie nog moeite mee en vooral ook het vacuüm houden maar het kan even duren voordat het beter gaat ivm tongriempje. Ondertussen zijn de kloven geheeld en hij komt eindelijk ook wat aan (dikke week niet aangekomen!) en het voeden doet geen pijn meer dus we zitten in de lift! Als hij mooi blijft aankomen dan ben ik blij... We hebben nu een regeldag dus echt de hele dag aan de borst gehad (op dit moment ook 😆 beetje vermoeiend maar hij moet groeien dus ik geef er helemaal aan toe. Thanks voor de steun Liefs