iemand verstand van baardagaams

Discussie in 'De lounge' gestart door toetie, 1 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    mijn vriend heeft het altijd leuk gevonden om reptielen te hebben keuze snel gemaakt het is een baardagaam geworden 1tje vonden we zielig dus hebben we er 3 genomen.
    ze groeide en groeide toen 9 maanden later zijn wij verhuisd eentje heeft de stress niet overleeft en aangezien we kwik kwek en kwak hadden verdween kwik de grond in hiervoor hebben we toen een andere kwik genomen aangezien we bang waren dat het mannetje zich teveel op een vrouwtje zou focussen.
    al met al na een tijd hebben ze gekeken en hadden we 2 mannetjes en 1 vrouwtje het ging super totdat we ergen voedsel hadden gehaald en helaas dat kon het vrouwtje niet verteren dus kwik is bij kwik gelegt.
    nou hebben we er nog maar 2 kwak en kwek mannetjes tot vanavond ik loop er net heen even checken en er liggen 5 eieren in.
    en nu?

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Haha cool foto:)

3. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Lekker uitsmijtertje morgen?

Nee sorry,heel flauw.. Ik heb er totaal geen verstand van maar misschien eten ze de eieren zelf op? Zo niet,dan heb je binnenkort 5 baby's :)

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    #4 toetie, 1 mei 2013
    Laatst bewerkt: 1 mei 2013
    ooh mocht iemand intressen hebben in het terrarium met 2 baardjes dus man en vrouw hoor ik het graag het gaat om een terrarium hand gemaakt uniek beestjes zijn hand tam terrarium is 170 - 175 hoog 115 breed en 60 diep.
    diertjes zijn gezond ze hebben hun schoonheids foutjes maar dat hadden ze al uit het terrarium bij de dierenwinkel.
    er zit een tl uv buis in 2 warmte lampen 3 spots een grote waterbak 2 kleine voerbakjes takken versiering zon plaatsjes.
    het onderste ruitje zit een barst in maar daar zit een rotspartij voor.
    hoewel ik dit stiekem wel leuk vind maar ze stonden al op marktplaats.

5. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    #5 toetie, 1 mei 2013
    Laatst bewerkt: 1 mei 2013
    ik zet er morgen een foto op van de eitjes erop tel is leeg en heb best buikpijn van de iui van vandaag krijg net te horen dat ik de eitjes eruit moet halen dus dat word de zolder nog op om te schjouwen.

iemand nog de tip hoe ik die eitjes heel in een ander bakje ga krijgen?

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Hoi hoi,

Mijn man heeft een exotische dierenwinkel (Welkom bij) dus wij hebben wel verstand van baardagamen.

Als je de eitjes wilt uitbroeden heb je een broedstoof nodig. Hoelang ze hier precies in moeten en op welke temperatuur weet ik niet, dan kan je het beste mijn man even mailen of op internet kijken.
    Wat ik wel weet is dat je de eitjes niet moet draaien. Je moet ze overzetten in een bakje met vermiculiet op de manier hoe ze gelegd zijn. Ga je ze draaien dat gaat het vruchtje kapot en kan je ze eigenlijk meteen weggooien...

Dan is 2 mannetjes samen houden ook niet een hele goeie combi.. Deze gaan 'haantjesgedrag' naar elkaar vertonen op den duur. Het kan jaren goed gaan hoor, maar waarom het risico lopen.. wij adviseren altijd om of meerdere vrouwtjes samen te houden of een diertje alleen (echt niet zielig hoor ;) )

Als je meer info wilt.. mail dan even mijn man, die weet er het meest van :)

Succes!

7. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik weet niet of het hetzelfde is maar wij hebben ooit slangeneitjes uitgebroedt. Wij hebben ze in een plastic bakje gelegd op houtsnippers (weet ik niet meer zeker, is al 12 jaar geleden) vochtig gehouden en een warmtelamp erboven gehangen. Misschien even googlen naar de temperatuur e.d.?

Was trouwens wel erg grappig. Van de 15 eitjes kwamen er 10 uit..echt ieniemienie slangetjes.. Niet veel later waren er ook een paar ontsnapt ;). Gelukkig wel terug gevonden maar hoe... Eentje kwam ineens uit de stofzuiger, schrok me dood! En eentje kwam ineens langs geschuifeld toen ik op de wc zat... Ieeeee.. Krijg er nog kippenvel van :)

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je mag de eieren niet draaien.. Dis je moet ze precies zo neerleggen zoals ze nu ook liggeb
    Je moet ook zorgen dat ze bak waar je ze in legt vochtig en warm is
    Anders drogen de eieren uit(en dit gaat snel)

9. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Vriendlief heeft er vanacht intotaal 23 eieren gevonden eentje is er zoiezo overleden (eitje dan). Nu is het afwachten iemand enig idee hoelang dat duurt?

10. meiss

meiss Bekend lid

11 nov 2012
    644
    0
    0
    #10 meiss, 2 mei 2013
    Laatst bewerkt: 2 mei 2013
    inderdaad de eitjes niet draaien
    alle witte eitjes overplaatsen in een bakje(bamibakje is hier heel geschikt voor) met vermiculiet en water (1:1)
    de eitjes minimaal tot havewege in het vermiculiet doen en niet tegen elkaar aan laten komen
    vervolgens het kleine bakje in een grotere bak zetten met een klein laagje water (dit laagje moet steeds aangevult worden)
    warmte matje er onder en de temp in het bakje moet constant tussen de 26 en 30 graden gehouden worden in het schemer/donker

eitjes komen tussen de 55-86 dagen uit
    als ze bruin/grijs worden gelijk weggooien

als de baardagaampje uitkomen een klein terariumpje klaar hebben
    met een laagje zand, en ze verschillende soorten fijngesnede groente/fruit voeren in een heel laag bakje (geen wortel of nitraatgroente) en daarnaast mini krekeltje (maat 6 of kleiner)
    geen waterbakje geven want dan verdrinken ze
    sproei daarom minmaal 1 x per dag de baartjes + omgeving vochtig
    en het terarium overdag rond de 24-26 gr houden en snachts(wanneer je de verlichting uit zet) af laten koelen naar 20-22 gr.

zo eerst maar
    mocht je nog iets willen weten mag je altijd pmen ;)
    ben er mee opgegroeid en heb zelf ook een lief bejaardkoppeltje

11. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Als je ze in een terrarium laat liggen kun je wachten tot je een ons weegt.
    Ze moeten in een broedstoof.
    Deze kun je zelf maken, men neemt een glazen hoge bak kan ook een curvurbak zijn.
    Hier doe jee een laag water in, een aquariumverwarming op een temp van tussen de 28 en 31 graden.
    Daarboven zorg je voor een plankje waar je een bakje op kan zetten.
    In dat bakje doe je de eitjes in licht vochtig vermuciliet.
    Let op dat het plankje niet los in het water ligt!
    Eitjes niet draaien!
    En zorg ervoor dat het dekseltje van het doosje waar de eitjes in liggen schuin afloopt zodat de druppels condens die ontstaan niet op de eieren vallen.
    Na 50-75 dagen zullen de eieren als je het goed doet uitkomen.

Succes ermee.

12. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    ik zie dat je in nbr woont, mocht je nog een broedstoof nodig hebben kun je me pb en
    misschien woon je in de buurt en ik heb er nog 2 staan
    wil m dan na gebruik wel graag terug :D

13. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Waarom mogen ze niet over elkaar liggen?
    Ik wilde ze vandaag in het kleine terrarium leggen ze zitten nou in een ja diepvries bakje die wilde ik in het kleine terrarium leggen.

14. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    In een klein terrarium gaan ze niet uitkomen ben ik bang.
    Je hebt echt een broedstoof nodig. En vermiculiet om ze op te leggen. Dit ivm vocht en warmte.

Zie hier een foto van hoe de eitjes neergelegd moeten worden

15. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    daar heb ik wel intressen in ik weet niet waar je in brabant woont ik woon in made

16. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    oke ja ik zou welleens gaan kijken hoe en wat ik moet eerlijk zeggen ze staan niet voor niks op marktplaats maarja ik wil er een goede eigenaar voor hebben waar ze gewoon lekker een normaal leven kunnen leiden en niet nog een keer hoeven te verhuizen.
    ik zorg er wel voor want anders waren ze allang uitgehongert ze zijn van vriendlief maar als die wakker 3 uur op een dag thuis is is het veel.

Deel Deze Pagina