Pfff de eerste keer hardop zeggen tegen iemand anders dan mijn man breekt somehow toch een dijk open. Struisvogelen was heerlijk het afgelopen jaar maar het stemmetje werd steeds luider. Hoewel onze zwangerschapswens nog niet heel sterk is toch de huisarts om hulp gevraagd nu. Vorig jaar stopte ik met de pil, mijn cyclus kwam vrij snel, 47 dagen. We hadden eigenlijk meteen een goed gevoel. Ondertussen heb ik nu 7 cyclussen gehad waarvan 1 onder de 30 dagen en de meeste boven de 40. Haast hebben we eigenlijk niet. Beide nog jong, mag gerust nog een jaar of 2 jaar duren. Maar hey feit dat het niet lukt icm met wat kleine ongemakjes maakt dat ik steeds meer zorgen krijg dat er iets mis is met mijn lijf. En wil me op die hulpvraag nu ook even vooral richten, niet per se op hulp om zwanger te worden. Pff licht is erg fel als je je kop na een jaar uit het zand trekt...
Veel succes en ik hoop dat ze wat voor je kunnen betekenen! Niet gelijk in de stress schieten, bij veel mensen is de oorzaak "vrijen op de verkeerde dagen". Heb je ook al ovulatie testen gebruikt en getempt? xxx
Veel succes kan me voorstellen dat het moeilijk is om in eens hulp te vragen. Maar het kan vaak net even het duwtje zijn die je nodig bent
Als je nog niet persé zwanger wil worden maar het idee hebt dat er iets niet klopt, is het goed dat je er verder naar laat kijken. Maak je je vooral druk om je onregelmatige cyclus? Een onregelmatige cyclus op zich kan geen kwaad (en gaat een gynacoloog ook zo snel niets aan doen), ben er 2 keer mee zwanger geworden (1x miskraam en 1x jongste). Bij de oudste had ik geen cyclus en heb ik wel hulp gehad van het ziekenhuis met zwanger worden.
Dat is erg spannend, ik ken het! Stond een paar jaar geleden ook in jou schoenen. Maar weet je, alles gaat stapje voor stapje. Je ligt bij wijze van niet volgende maand op de tafel voor een punctie voor IVF. (Ik hoop natuurlijk dat dat sowieso nooit nodig gaat zijn voor je.) Wie weet vrijen jullie op de verkeerde dagen of is er iets kleins waardoor je cyclus wat van slag is. Veel succes!
Hi Littlegirl, Wat ongelofelijk herkenbaar! Ik zit in hetzelfde schuitje, al willen wij wel heel graag een kindje. Tot nu toe nog lekker de kop in het zand, maar ik vrees toch echt dat ik binnenkort ook maar eens een bezoekje moet gaan brengen aan de HA. Je haalt je de gekste dingen in het hoofd. Had je HA nog goede adviezen? Heel veel succes in ieder geval, en weet dat je niet de enige bent....
Samenvatting was zo ongeveer wat snoopy zegt. Ik zat vooral met veel vragen en onzekerheid om de onregelmatige cyclus inderdaad. Ik ben ruim een jaar geleden met de pil gestopt omdat ik niet lekker in mijn lijf zat, was bezig met afvallen en dat stond stil, wat ik ook deed, veel moe enzo. Daarom toen de stap gezet te stoppen met de pil, een kindje was welkom en konden we ook alles bieden. Maar geen must, ik ben pas 27 dus heb het gevoel nog voldoende speling te hebben. Moeizame cyclus voelde dus als weer een symptoom dat mijn lijf niet goed in elkaar zat en dat was eigenlijk eerste hulpvraag voor mij. Huisarts heeft aangegeven dat cyclus waarschijnlijk zal blijven zoals die nu is en dat dat inderdaad een verminderde kans op vruchtbaarheid meebrengt. Ze doen er eigenlijk pas wat mee als onze zwangerschapswens zodanig is dat we er "het traject" voor in willen gaan. Op dit moment even boosheid en verdriet. Het voelt alsof PCOS hoort bij overgewicht, terwijl ik daar juist zo hard aan gewerkt heb de afgelopen 2 jaar. Ik weet ook wel dat dat niet zo hoeft te zijn, maar gevoel is even niet eerlijk nu. Voorlopig accepteren we even waar we staan en gaan we rustig naar de toekomst kijken.
De reden dat je verminderd vruchtbaar is, is waarschijnlijk alleen doordat je cyclussen lang zijn en je daardoor minder kansen per jaar hebt. Als je op de juiste dagen vrijt, kan je gewoon zwanger worden. Wij deden het vanaf dag 12 tot dag 35 ongeveer om de dag/2 dagen (of minder als ik dacht door temperature mijn eisprong al te hebben gevonden). Ben op die manier dus 2 keer zwanger geworden. Als je het traject ingaat gaan ze ook de zaadkwaliteit van je man testen, het is natuurlijk fijn om te weten of het ook aan hem kan liggen. En ik snap je gevoel, maar ook zonder overgewicht kan je PCOS hebben. En daarbij kan je wel zwanger worden, zeker in jouw geval, je hebt dan wel langere cyclussen maar je hebt wel een cyclus! Ik had dat toen ik zwanger wilde worden van de eerste helemaal niet en dan moet je wel het traject in, jij misschien (hopelijk!) niet. Ovulatietesten heb ik bijna nooit gedaan, wel getemperatuurd, zo kon ik mijn eisprong ontdekken. Sommige vrouwen met PCOS hebben wel een menstruatie maar geen eisprong, al denk ik jij wel gewoon, want zo heel lang is je cyclus niet (al voelt het misschien wel zo )
Dankjewel voor je nuancering snoopy, dat geeft wel beetje licht. We hebben tot nu toe geen ovulatietesten of temperaturen gebruikt, maar dat is wel iets dat ik eerst wil proberen. We zijn beide heel huiverig om een medisch circus in te willen gaan. Beetje een "of gewoon, of niet" gevoel. Misschien veranderd dat nog als de wens groter wordt, maar voor nu niet. We hebben veel seks, beide een erg hoog libido haha. Maar temperaturen is zeker wel een optie! Hoe lang hebben jullie er uiteindelijk over gedaan bij de eerste?
November 2005 gestopt met de pil, april 2006 kleine bloeding gehad (verder niets), augustus 2006 medische circuit ingegaan, april 2007 was ik zwanger en december 2007 bevallen. Misschien is het een idee om te gaan temperature en over een paar maanden de zaadkwaliteit van je man te laten testen. Dan weet je meteen of jullie ook daadwerkelijk kans maken om zonder hulp zwanger te raken. En dan kan je altijd nog kijken wat je doet. In ieder geval succes en hoop dat je 'gewoon' zwanger raakt over een tijdje!
Super herkenbaar, Ook ik heb een jaar lang stilzwijgend rond gelopen en gehoopt op een mooi kadootje (zwangerschap) Na een jaar toch maar afspraak gemaakt bij de HA, En ik en me vriend zijn nu net gestart met de eerste onderzoeken in het ziekenhuis, Dat is toch best spannend, vooral omdat het lijkt dat iedereen om je heen ineens zwanger worden, en wij het ook graag willen en het maar niet lukt Maar we blijven positief en weet zeker dat wij en jij ook beloont worden met het mooiste cadeautje ooit Xx