2 weken en op de zij leggen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dorianne, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Mijn zoon is morgen 2 weken oud. Hij is geboren in het ziekenhuis (ks), ze leggen hem daar op zijn zij. Thuis heb ik hem een paar keer op zijn rug gelegd en ingebakerd omdat hij onrustig sliep! Nu heb ik hem in de kraamdagen al op zijn zij gelegd.
    CB op bezoek en die zeggen dat ik hem toch langzaam op zijn zij moest leggen!
    Mijn dochter is een moeilijke slaper geweest, ik ben blij dat onze zoon beter slaapt (weliswaar op zijn zij). Zijn er meerdere moeders die dit gewoon aandurven? Hij ligt zo altijd lekker te slapen en op zijn rug wordt hij direct weer wakker...
    Hij ligt ook niet in een zijkussen (heb ik wel).

En nee trek er mij niets van aan van het CB maar vroeg mij gewoon af of er meerdere moeders zijn die kindjes gewoon op de zij leggen en waar alles goed is gegaan. Ik ben nog al bang voor wiegendood!:$

2. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Hoi,
    Ik heb mijn zoontje vanaf het begin op z'n zij gelegd (wel om en om).
    Een rolletje (hydrofiel) in z'n rug, beentjes krommen zodat hij zowat in de zithouding ligt, armpje goed onder z'n lijfje vandaan trekken en dan ligt hij zowat in de stabiele zijligging. Kan dus echt geen kwaad!
    Ik was ook echt mega bang voor wiegendood, maar heb hier echt altijd alle vertrouwen in gehad!

Maar mag ik vragen waarom je je zijligkussen niet gebruikt? Zou ik nl wel hebben gedaan als ik hem toch al in huis had... :)

3. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    omdat ik er net pas bij nadenk dat ik deze heb hihi En ik heb een keizersnede gehad en het kussen ligt boven en aangezien ik dus al 2 weken niet boven ben geweest hihi...;):D (wij slapen beneden) en mijn dochter mag ik niet naar bed leggen dus dat doet mijn man of opa's en oma's :)

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ja hoor...merk dat kleine nu al een flinke voorkeur heeft voor rechts...en zijn zus in mijn hoofd met afgeplat hoofdje....ik leg hem gewoon op zijn zij!! Rugligging met alternerend hoofdje helpt niet..hij is nogal sterk en legt meteen zijn hoofd terug naar rechts!

Dus hier gewoon op de zij...en ook op de buik hoor............:) wel als ik in dezelfde kamer ben.....de zij ook gewoon snachts dus...heb daar geen problemen mee. Ik zelf moest als baby ook op de zij slapen.....en mijn broer moest zelfs op zijn buik slapen...dat waren toen de adviezen!! tsjah....

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Heb onze dochter ook vanaf het begin om en om op haar zij laten slapen. Rolletje in de rug en rolletje aan buikkant, maar ze rolde nooit door of terug...
    Na een week of 3-4 ging ze zelf steeds weer op haar rug liggen, althans zo vond ik haar dan als ik haar uit bed ging halen. Toen ben ik haar ook op de rug gaan leggen!
    Gelukkig heeft ze nooit een voorkeurshouding ontwikkeld, maar of dat nou alleen aan die zijligging heeft gelegen??

Als je toch zo'n kussen hebt zou ik hem wel gebruiken..

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    hier mn eerste altijd op zij neergelegd, ze sliep zo stukken beter en idd mooi meegenomen nooit een afgeplat hoofdje of kaal :)
    mn jongste ging vanaf 4 wkn al op de buik...werkte ook veel beter voor haar. kortom lekker doen als je er goed bij voelt!!

7. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Woon/ activiteitenbgeleidster
    Flevoland
    Hier ook beide kids op hun zij hoor!
    De eerste heeft 5 weken in ziekenhuis gelegen op couveuse afdeling, eerste 2 weken alleen op buik, daarna op zij.
    Dit hebben we thuis gewoon doorgezet, ondanks adviezen van het cb.
    Kreeg meteen te horen dat dat niet mocht enz enz.

Bij de tweede net zo, ook op zij, elk slaapje wisselde ik van kant.
    Nu slapen ze nog steeds het liefst op hun zij en hebben twee hele mooie ronde koppies!

en als ik eerlijk moet zijn vind ik de rug juist het engst. Stel je voor dat ze voedingterug geven en ze liggen op hun rug, man man moet er niet aan denken.
    Nee dan liever op hun zij zodat het spuug ook makkelijk weg kan lopen.

Je moet doen wat je gevoel je ingeeft! Daar ben je hun moeder voor! Suc6

8. lydia1986

lydia1986 VIP lid

16 aug 2009
    22.737
    2
    38
    Vrouw
    pm'er kinderdagverblijf
    uden -> NB
    Help of op haar zei of op dr buik en indd ook geen afgeplat hoofdje :)

9. MiSe

MiSe Niet meer actief

Vroeger lagen baby's op hun zij idd, er was toen ook veel meer wiegendood. Zonder zo'n speciaal kussen zou ik het niet riskeren.

10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    Mijn oudste hebben we op zijn rug gelegd. Volgde het advies op van kraam en cb. Helaas had hij een afgeplat hoofdje en daar heeft hij een helpje voor gekregen. We zeiden meteen tegen elkaar dat de volgende absoluut niet op zijn rug gaat. We hebben dus de jongste zeker de eerste weken op zijn zij gehad. Nu ligt hij ingebakerd dus wel op zijn rug maar gelukkig beweegt hij zijn hoofdje allebei de kanten goed op. Overdag ligt hij nog wel op zijn zij.
    Maar als je het kussen hebt gewoon lekker gebruiken hoor!

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

Vrienden van ons hebben een kleintje van 5 december en die ligt ook op zijn zij vinden hun prettiger en dat hebben ze ook met de oudste gedaan. Ik denk dat je moet doen wat je zelf het beste vind.
    Nina is met 3 weken op haar buik gaan slapen en doet dat nog steeds anders slaapt ze niet.
    CB heeft er nog nooit naar gevraagd en ik vertel het ook niet.

12. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    CB kwam voor de intake en Sven lag te slapen op zijn zij vandaar dat ze erover begonnen!

13. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn dochter heb ik altijd op haar zij gelegd, maar bij mijn zoontje kreeg ik ineens te horen dat hij op de rug moest, dat advies heb ik dus netjes opgevolgd.... maar hij heeft daardoor toen een enorme voorkeurshouding incl afplatting van zijn hoofdje aan over gehouden, tot fysio e.d. aan toe.
    Nee hoor, bij een evt volgend kindje zou ik het meteen op de zij leggen, wel om en om.

14. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier heeft onze dochter altijd op haar rug gelegen omdat dat werd aangeraden. achteraf gezien voel ik me best dom dat ik dat advies heb opgevolgd. Kleine had ernstige reflux dus haar voeding kwam iedere keer omhoog. Ik kon haar hier om ook noooittt alleen laten, bang dat ze zou stikken. Ook had ze slaapproblemen en deze zijn eigenlijk pas opgelost sinds ze op der buik slaap. En owja, maar niet te spreken over haar afplatting.

Achteraf denk ik..sjonge jonge.. waarom heb k naar t cb geluisterd

15. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    gewoon doen wat je zelf wil hoor! er liggen zoveel kindjes op hun zij. Hier toevallig een rugslaper, niet op zijn zij te krijgen..... Hij heeft dus ook een beetje een plat achterhoofd, want hij ligt vaak recht naar boven te kijken. KA zei dat dit wel goed zou komen, zolang hij maar geen voorkeurshouding heeft voor links of rechts... Maar nogmaals; gewoon doen wat jij denkt dat goed is hoor

16. misa

misa Niet meer actief

Hier een buikslaper. Ook eerst op de zij, toen ging hij wat 'draaien' na een goede week, maar de rugligging was niets...! Toen op de buik gelegd: heerlijke slaper!

Gewoon doen!

17. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Jep! Hier nog een mama die dat gewoon doet! Duuk krijgt altijd de hik als ik hem na de fles op zijn rug leg! Met als gevolg dat hij moet spugen en niet meer slaapt! Een keer op zijn zij geprobeerd en dat ging geweldig. Als je hem indd maar goed neerlegd, en dan vooral zijn armpje goed onder zijn lijf vandaan (naar voren natuurlijk). Ik leg niks achter zijn rug, hij draait in zijn slaap vanzelf een keer op zijn rug. :) Gewoon doen als het goed voelt!

18. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier hebben ze beide in een zijligkussen gelegen. Werkte zelf in de kraam en wist dat het afgeraden werd maar toen onze oudste een schuiner hoofdje kreeg dacht ik dan maar in het zijligkussen. Mijn jongste heeft er tot 6 maanden ingelegen. (had een ontwikkelingsachterstand) en was dus vrij slap. Helaas heeft hij na die 6 maanden alsnog een plat achterhoofd gekregen. Hij kon pas zitten na zijn 1e verjaardag dus hij lag gewoon teveel op zijn achterhoofd.

Deel Deze Pagina