Dat is dus 1 van de redenen dat de zorgkosten zo enorm de pan uitrijzen.. Mensen de veel te snel naar de HAP/spoedeisende hulp rennen, terwijl 9 van de 10 "gevallen" makkelijk tot maandag hadden kunnen wachten. Juist dat paniekerige maakt mensen panisch.. In deze zou ik ook gewoon het advies opvolgen van de HAP. Zolang je kind geen koorts heeft, de plek er "rustig" uitziet, niet warm is etc, kun je het best die ene nacht even aankijken, met checken tussendoor.. Mocht het erger worden, ja dan onderneem je natuurlijk meteen actie, maar denk dat to nuchter genoeg is om dat zelf te bepalen. Je hoeft niet overal dokter voor te zijn
Hier ook een "paniekerige" moeder, ik vind mezelf zoals kippiekip zorgzaam, je wil toch niet met een schuldgevoel zitten als je kind echt iets blijkt te hebben????? Vertrouw op je eigen gevoel, je kent toch zelf je kind wel het beste. Beter een keer te veel naar de hap, als te laat zijn. Stelletje moraal ridders hier, wordt er af en toe kotsmisselijk van TS Succes meid, ben benieuwd wat het is!
Zorgzaam? Ik denk dat iedere moeder zorgzaam is. Dat ben je niet alleen als je om het minste of geringste naar de hap vliegt. Een leek kan zo zien dat dat die plek op het been geen spoed is. Was die jongen nou hartstikke naar en ziek er van dan ga je met enige spoed naar de hap.Het is hoogstens erg vervelend en iets pijnlijk. Hij loopt er echt niks van op wanneer er een paar uur afgewacht wordt. Het lichaam geeft zelf wel aan of er iets goed mis is. Denk aan hoge koorts, bewustzijn verlies etc. Ik versta onder spoed bv een allergie aanval, grote diepe wond, hevige pijnen, botbreuken, letsel na ongeval, brandwonden e.d. Indien er onmiddelijk hulp gewenst word bel ik 112. Ik wordt kots misselijk van mensen die het respect voor een ander verliest omdat ze denken dat iedereen zo moet denken als hun!
Je hebt gelijk met dat vertrouw op je gevoel, maar zelfs toen TS zei dat ze dacht dat het wel meeviel waren er nog een paar die zeiden dat ze zelf in iedergeval wel zouden gaan. Oftewel ze kent haar kindje prima, wist gisteren eigenlijk even niet zo goed wat ze er mee moest en vroeg hier om raad of iemand misschien wist wat het zou kunnen zijn. Ze gaf zelfs aan dat ze niet perse meteen naar de HAP hoefde want zoontje lag lekker te slapen en ze wou hem liever niet wakker maken. En toch zijn er dan nog een aantal die roepen dat ze maar beter wel kan gaan, want (daar komt het op neer) anders ben je geen zorgzame moeder. Het lijkt erop dat iedereen maar denkt dat je zomaar bij de HAP terecht kunt, maar dat is echt niet zo. De HAP is er voor spoedgevallen en dit was gewoonweg geen spoedgeval of het nu krentenbaard of een infectie is, het kan wachten tot de volgende dag. En anders doe je idd wat TS ook heeft gedaan, bellen met de HAP en die kunnen je dan advies geven. Nu er meer plekjes bijgekomen zijn geeft ze al aan dat ze toch weer even contact opneemt met de HAP en ik weet vrijwel zeker dat ze daar dan ook vandaag wel even langs mag komen om te kijken wat het is, maar daardoor is ze gisteren nog niet onzorgzaam geweest. Ik vind iedereen die bij het minste geringste bij de huisarts staat persoonlijk helemaal niet zo zorgzaam, maar eerder paniekerig. Zodra iemand hoest moeten ze al gaan, want o jee, straks is er echt iets aan de hand en ja, het kan vanalles zijn. Is ook zo, maar de kans is nog steeds het grootst dat het gewoon een verkoudheid is. Als je alarmbellen gaan rinkelen, dan bel je de HAP, denk je dat het nog wel kan wachten, dan kijk je het nog even aan. Je houd je kindje toch echt wel extra in de gaten, dus mocht er echt iets aan de hand zijn, ben je er echt nog wel op tijd bij. Het moet wel heel gek gaan wil je echt te laat zijn terwijl je kindje nog niet heel erg ziek is, dan heb je echt wel een uitzondering. Dus het stukje van "shit, was ik maar eerder naar de HAP gegaan" gaat vrijwel nooit op. Het stukje, je komt voor niks komt wel erg vaak voor en daardoor worden de ziektekosten ook zo enorm hoog. Dus niks moraalridders of wat dan ook, maar laat lekker iedereen zelf uitzoeken wat goed is voor zijn of haar kind.
Ik ben een leek, en het spijt me, maar als mijn dochter zo'n plek zou hebben was ik direct in de auto gesprongen naar de HAP Nee, ik ben niet paniekerig o.i.d, maar ik wil later niet denken "had ik maar....", en het mezelf nooit meer kunnen vergeven als het wel iets ernstigs was. Als het nou om een griepje gaat zeg ik oke, dat is niet nodig. Als ik niet zeker weet WAT het is, en IK vertrouw het niet, wil ik gewoon dat er een dokter naar kijkt. Daar zijn die mensen voor, en ze hebben er bovendien nog voor gestudeerd ook, dus ga ik liever daarnaartoe dan dat ik bijv een Google raadpleeg. Dat het voor een ander weer anders is respecteer ik zeker.
En bedankt Zoals jij mij nu te kakken zet zo ben ik niet, ik ben een persoon die absoluut niet bij ieder wissewasje naar de dokter gaat, ik probeer het vaak eerst zelf op te lossen voor ik naar een dokter ga maar als ik plekjes zou zien zoals ik zie op de foto van TS ja dan ga ik wel naar de dokter, en dan boeit het me niet dat er types zijn zoals jij die dan gelijk zeiken, ik betaal me iedere maand groen en geel aan zorgkosten dus dan mag ik er toch gebruik van maken. En wat jij als iets ergs ziet ziet iemand anders misschien als niet erg dus je vooroordelen even voor je houden aub. En met kinderen kan je beter te vaak dan te weinig gaan..
Ik vraag me even af. Weet niet of in NL ook zoveel medicijnen meegegeven worden als je bij een spoedeisende hulp of dokter langs gaan. Wat doen jullie geven jullie in dat geval dat je hoort dat het niet ernstig is maar met een antibiotica sneller over is dan de antibiotica of wacht je af totdat het van zichzelf over gaat. Ik heb het dan over griep of verkoudheid (je wil niet weten wat ik afgelopen winter mee kreeg aan medicijnen bij de apotheek!).
Is het ondertussen zo'n discussie geworden....laat iedereen even lekker zelf beslissen wat we met onze kinderen moeten doen... Ts ziet er idd gek uit zeg....hoe gaat het nu?
Nee is niet mijn ervaring. Verkoudheid of griep wordt vaak gezegd gewoon uitzieken! Zelfs met oorontsteking bij kleine kinderen zijn ze erg terguhoudend met direct antibiotica voorschrijven
Nou wat een boel reacties Bedankt ook voor de meewerkende en lieve reacties!! Wel jammer van een aantal reacties die ertussen zitten. Het komt er dus op neer dat ik laks ben en niet zorgzaam. Nou sorry ,maar van dat soort uitspraken wordt ik wel een beetje pissig! Als ik het niet vertrouwd had ik direct op de stoep gestaan bij de hap ,maar kom het zag er nou niet als iets levensbedreigend of heel ernstig uit in mijn ogen. Ik plaatste het topic met de vraag of iemand het herkende. Als ik niet zorgzaam was geweest had ik dat toch ook niet gedaan? Maar goed helaas zijn er altijd zulke mensen die er volgens mij van genieten een ander een rotgevoel te geven. Ik bedoel een iedere mag een andere mening hebben over al dan wel of niet gaan. Maar dat was mijn vraag niet en ik hoef dan niet als laks of niet zorgzaam bestempeld te worden en hiermee mij dus een rotgevoel te geven. Ik noem jullie toch ook niet verschrikkelijk overdreven moeders ,die panisch over het minste zijn en direct op de stoep van de hap staan ,terwijl de hap zegt het mag wel even wachten? --------------------------------------------------------------- Ik ben idd bij de hap geweest ,omdat het zich heel minimaal had uitgebreid. Het blijkt idd krentenbaard te zijn wat velen al dachten. Niks ernstigs dus. Hij heeft nu AB-zalf en als het van de week niet beter wordt maar heviger ,moet hij een kuurtje erbij.
'Gelukkig' was het toch krentenbaard! Ff smeren en hopen dat het snel weg is en hij er zelf niet te veel last van heeft! Enne, ik vind dat je prima heb gehandeld, Laat je niet gek maken!
Super dat je het nu weet. Je bent goed op je gevoel af gegaan dat bestempeld een goede moeder Sterkte en hoop dat een tweede kuur niet meer nodig zal zijn.