Wiebeltanden weer vast gegroeid...

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Annemeis, May 19, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoi,

Onze dochter heeft onderin de 2 middelste tanden gewisseld.
    Bovenin gingen ze ook los zitten. Maar dochter durft er niet aan te komen en wiebelt ze dus niet los.
    Nu zijn ze weer vastgegroeid....

Is dit erg? Ze was al zo laat met wisselen, ze is bijna 7 jaar.

2. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Oei, dit moet staan bij ‘schoolkinderen’ trouwens... hoe verplaats ik onderwerp?

3. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

Apr 30, 2016
    1,408
    952
    113
    #3 Piep2016, May 19, 2019
    Last edited: May 19, 2019
    Hier precies hetzelfde gehad, diegene die los zat en terug vast is gaan zitten, zit er nu nog in terwijl andere er al uit zijn. Dochter is ook laat, dit aan de tandarts gevraagd en die gaf aan dat het alleen maar goed was voor de nieuwe tanden.

Hier heeft ze er een die ze al een jaar geleden verloren is en waar nog geen tand voor terug is gekomen :confused:

meis1987, Annemeis and Poolvos like this.
  4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,916
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
    Wil je geloven dat ik zelfs nu nog een melktand heb!!
    Mijn snijtand bovenin is nog een melktand. Er heeft nooit een grote mensen tand onder gezeten en is er dus ook nog nooit "uitgedrukt" ;)

5. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

Jul 25, 2010
    602
    79
    28
    Hier had zoon een wiebeltand die wel redelijk los zat maar na half jaar bijna niet losser ging . Naar de ta en die heeft hem samen met de tand ernaast die nog maar klein beetje los zat eruit getrokken .
    Huppakee zo zonder verdoving.dat vond ik dan weer beetje zielig want deed hem ff heel erg pijn . Maar ja zoals ta zelf aangaf dat de verdoving spuiten waarschijnlijk ook vervelend waren

6. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Ik zou gewoon even de tandarts bellen voor advies!

Via de meldknop onder je bericht kun je een melding @Beheer doen met het verzoek je topic te verplaatsen ;)

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb nog 4 melkkiezen;)
    Daar komen ook geen volwassen kiezen voor terug.

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,916
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
    Ik voel nog altijd zo jeugdig :D

tuc likes this.
  9. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #9 Devilschase, May 19, 2019
    Last edited: May 19, 2019
    Melktanden worden er niet uitgedrukt door volwassen tanden, de wortels van melktanden lossen op en daarom gaan ze los zitten. Ze kunnen weer vastgroeien maar vaak is dat bij jonge kinderen het geval die bijvoorbeeld tandletsel hebben opgelopen. Jonge kinderen hebben het complete volwassen gebit al helemaal klaar liggen in de kaak, dat is heel vreemd om te zien op röntgenfotos haha

Kinderen in de wisselleeftijd zouden ze eigenlijk niet meer vast moeten kunnen groeien omdat, zodra ze echt wiebelen, de wortel bijna helemaal is opgelost. Het kan wel zijn dat de grote tand die erboven zit de hand mogelijk wat vast drukt waardoor het lijk dat hij vast zit.

Hoe later kinderen wisselen, hoe beter. Niet druk maken.

10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Geen ervaring met wiebeltanden die weer vast gaan zitten, maar wat Devilschase zegt, klopt wel: melktanden gaan wiebelen en uiteindelijk eruit doordat de wortel helemaal oplost. Dus geen idee hoe een wiebeltand dan weer vast zou kunnen gaan zitten. Misschien wiebelden ze oorspronkelijk niet om de goede reden (oplossen van wortel) maar om een andere reden?

Overigens weten wij sinds kort ook dat onze dochter van 12 een melkkies heeft waar geen volwassen kies onder zit. Dat zagen we op de röntgenfoto die werd gemaakt om te zien of ze al toe is aan een beugel. Een heel gek gezicht om te zien dat de wortels er nog helemaal zitten, maar dat daartussen geen nieuwe kies zit zoals bij andere melkkiezen die nog gewisseld moeten worden het geval is. De tandarts gaf aan dat meer mensen dit inderdaad hebben en dat deze ook heel lang kunnen blijven zitten. Maar ze zijn wel kwetsbaarder dan volwassen kiezen dus dochter heeft de opdracht gekregen om extra goed te poetsen zodat ze de kies hopelijk zolang mogelijk kan behouden.

11. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Bij mijn zoontje zat zijn voorste melktand al een hele tijd los, andere al gewisseld. Inmiddels groeide zijn ''grote mensen tand'' er overheen. Hij durfde niet te wiebelen oid. Het zat op een gegeven moment zo los dat ik alleen mijn nagels erachter moest klemmen, en weg was hij. Er zit nu wel nog een soort van gat die we extra goed moeten poetsen zodat er geen vuiligheid in blijft hangen. Binnenkort moet hij naar de tandarts, ben wel benieuwd naar het adviesl

12. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

Apr 30, 2016
    1,408
    952
    113
    O jeetje jij bent jong gebleven :D

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Hoezo eigenlijk? Mijn dochter is extreem laat, maar ik heb nog nooit gehoord dat hier voordelen aan zouden kunnen kleven, alleen maar dat ze nog langer moet wachten voor ze (broodnodige...) beugel mag.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Omdat tot die tijd de volwassen tanden worden beschermd

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Ok. Klinkt wel logisch. Volgende x dat ze over het wisselen klaagt, zal ik het eens zeggen. ;)

Share This Page