vreemd vriendinnetje

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by pluk, May 13, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Ik begrijp je redenatie, maar de moeder was niet op zoek naar dat ritueel. Even mee met een ander naar de tandarts was immers ook goed. Ik ben benieuwd hoe het nu afgelopen is.

2. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,280
    4,509
    113
    De klasgenoot woont heel dicht bij school en het was daar bekend dat , wanneer moeder niet thuis is, de kinderen gewoon buiten moesten spelen. Ze komen dan naar school als ze moeten plassen. Dit gebeurt alleen als de het kindje echt geen speeldate kan regelen voor dat moment.

Gisteren is ze uiteindelijk met een andere klasgenoot mee gegaan dus was het uiteindelijk wel geregeld , maar wat ik van juf begrijp moet het kindje zelf wat regelen en was het best uniek dat moeder mij zelf vroeg.

Vind dit allemaal best wel naar want ik weet dus nu gewoon dat , wanneer het klasgenootje vraagt of mijn dochter kan spelen en wij kunnen niet dit dus kan betekenen dat er thuis dus "gewoon" niemand is. En ik ken mijzelf ik vind dit zielig en ben dan eerder geneigd om dan ja te zeggen waardoor ik mijn plannen aan pas. Juf heeft me op het hart gedrukt dit niet te doen, waarschijnlijk heeft moeder dit prima in de gaten en gebruikt ze me dan "gewoon" als oppas. Het is echt niet mijn probleem en school houd een vinger aan de pols.

3. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Jeetje ik vind dat wel heel zorgelijk! Ik snap niet waarom die moeder haar dan geen sleutel geeft. Dus dat kind moet zelf maar uitzoeken wat ze doet? :eek:
    Je laat je kind, welke leeftijd dan ook, toch niet steeds op straat?!
    Wel lastig voor jou, want je voelt je dan toch een soort van verplicht om haar onder je hoeden te nemen omdat je het dan zielig vind.

4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,716
    8,445
    113
    Female
    Zo vind ik het wel zorgelijk klinken. Hoe vaak komt het voor dat er niks geregeld is en hoe vaak zou dit voorkomen als er nooit wat geregeld zou kunnen worden?

5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,280
    4,509
    113
    Ik weet het niet, juf kan natuurlijk ook niet te veel zeggen ivm privacy maar ik kreeg sterk de indruk dat ze vanuit school dit al in de gaten aan het houden zijn.

6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,650
    10,509
    113
    Heel apart. Maar snap het niet goed of lees het verkeerd. Ze moest toch naar de dokter omdat ze bloed heeft bij het plassen? Of was dat voor het andere kind?

Inspelen op het gevoel is wel raar.ben benieuwd hoe ze het opgelost hebben.

7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,672
    13,883
    113
    Female
    Noord- Holland
    Hoe doen ze dat dan in de winter als het vriest/sneeuwt/hagelt/stormt? :eek:
    Niet dat het goed te praten valt als het om de zomer gaat.......... :|
    Echt bizar dit.
    Ik snap je laatste alinea volkomen. Het is inderdaad niet jouw probleem, maar mentaal zit je er maar wel mooi (ongewild) mee.. :(
    Kun je niet de kinderbescherming bellen? Dan hoef je denk ik nog geen eens details te geven zoals naam van het meisje en de moeder enzo, maar gewoon om eens je hart te luchten en te polsen of je hier niet wat mee moet.

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,581
    3,072
    113
    Ik hoop het.. arm kind.

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Herkenbaar. Klasgenoot van m'n oudste is zo'n beetje elke dag alleen thuis. Die eet volgens mij savonds ook alleen. Ze is hier elke dag in de plaatselijke supermarkt om eten te kopen. Vaak magnetron maaltijden en anders broodjes. Als ik haar dan tegen kom dan zegt ze standaard dat ze het voor mama moet halen omdat ze iets vergeten was met boodschappen doen. Gaat al een jaar zo, ook geen idee wat ik ermee moet

Overigens een instantie bellen zou ik zeker niet doen. Hebben ze bij mij ook gedaan terwijl er dus een misverstand was. En dat dossier blijft dus bestaan tot mijn kind 18 is... Gesloten zaak, verkeerde melding. Maar dossier blijft bestaan. Plus dat ik mij echt zo'n vreselijke moeder voelde dat iemand dacht dat ik m'n kind verwaarloosde of wat aan deed oid. Die gedachte alleen al breekt je hart. Terwijl er helemaal niks aan de hand was, gewoon een verwarde buurman. Dus let goed op voor je dit soort instanties gaat inschakelen

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,388
    16,781
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja maar hier is er wel degelijk iets aan de hand, een kind van 9 jaar die zich maar moet zien te redden op straat?
    Ik zou dit dus wel melden en anders vind ik dit sowieso een taak van de school.

Anna009, citroenrasp and Evanesco like this.
  11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Ah er mist wat in mijn tekst. Bedoelde 'ik zou het zeker niet te snel een instantie inschakelen'. Bedoel daarmee dat je echt heel goed moet nadenken voor je dat telefoontje pleegt. Tuurlijk als je echt ervan zeker bent dat er wat gaande is, dat je wat moet doen. Maar wel er bewust van zijn dat er gevolgen zijn van zo'n melding die niet meer terug te draaien is. Mijn buurman belde dus gewoon dat mijn kinderen werden mishandeld/verwaarloosd. Maar zelfs de vrouw die hier kwam controleren van kinderbescherming snapte deze melding niet bij ons. Maar het dossier is daarmee wel gemaakt ookal was het een valse melding. Doet pijn als moeder zijnde als iemand beweert dat je een slechte ouder bent. Maar.. Ja helemaal mee eens dat als er echt wat aan de hand is dat je niet de andere kant op moet kijken

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,388
    16,781
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat lijkt me ook vreselijk wanneer je ten onrechte wordt beschuldigd en zo’n dossier nog heel lang te vinden is :(

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,049
    5,274
    113
    Wat ik niet goed begrijp is waarom klasgenoot niet even alleen thuis kon zijn. Een normale 9 jarige kan dit toch wel? Als ze vlakbij school woont en geen gevaarlijke weg over hoeft kan ze toch in haar eigen huis zijn.

Rondhangen buitenshuis terwijl er niemand is, je niet naar de wc kunt of iets kunt eten is verwaarlozing en reden tot melding!!

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,716
    8,445
    113
    Female
    Misschien is het een idee om tegen die moeder te zeggen dat het handig is om haar kind een sleutel te geven... Of 1 bij een buurvrouw die de deur kan openen als ze het niet fijn vind om de sleutel aan haar kind mee te geven. Het is maar een suggestie...

15. Amy32

Amy32 Bekend lid

Jun 28, 2010
    700
    76
    28
    Ik snap ook niet waarom dat kind buiten moet blijven. Een sleutel meegeven aan een 9-jarige moet toch kunnen?
    Ik vind het wel een heel vreemd verhaal, het klinkt alsof de moeder speelafspraakjes als een soort verkapte opvang gebruikt. Incidenteel OK, maar ik lees dat dit vaker gebeurt en dat vind ik zorgelijk. Ik zou, geloof ik, wat van zeggen.

16. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,603
    14,186
    113
    Female
    Heel vreemd verhaal. Hier was vorig jaar ook een kind van 8 dat midden op de stoep stond te plassen omdat zijn ouders niet thuis waren en hij geen sleutel had. Dit bleek ook heel vaak voor te komen. Wij (meerdere mensen in de buurt die hoeven getuigen waren), hebben dus wel veilig thuis gebeld. Dit is uiteindelijk een zaak geworden want er bleek thuis nog veel meer aan de hand.
    Bij veilig thuis maken ze alleen een dossier als er echt iets aan de hand is. Als er niets aan de hand is krijg je, als je als zorgverlener een melding doet, een brief waarin staat dat er niets bijzonders is gevonden en dat het dossier wordt gesloten.

In dit geval zou ik dus zeker een melding maken en school vragen om dit ook te doen. Dit kind, maar ook haar moeder, moeten kennelijk geholpen worden.

Share This Page