Kitten

Discussion in 'De lounge' started by LW85, Oct 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    We hebben sinds zaterdag een kitten. Ze is geboren op 24-07, nu dus 11 weken oud.

Ze doet het prima, is superlief en sociaal, afgewisseld met lekker speelse buien.
    Alleen ze gaat super vaak op de bak.
    Ik werk vandaag thuis en het valt me op dat ze ongeveer 2x per uur gaat poepen. Elke dag liggen er veel kleine drollen in de bak, soms hard, de meeste erg zacht.
    Haar poepgaatje is ook wel erg fel roze. Ze lijkt er geen pijn van te hebben verder en zit er ook niet extra aan.
    Het is wel een beetje vies, wat ze heeft dus ook steeds poep aan haar staartje of pootje als ze van de bak komt en net zat er een beetje slijmerig lichtroze bloed bij.

Ze is de dag dat ze wegging nog ontwormt en ontvlooid en 1x ingeënt, dit wilden we eind deze maand nogmaals laten doen.

Ze drinkt gewoon water (3x per dag verschoont) en krijgt 3x p dag een klein laagje blikvoer. We gaven haar de eerste 2 dagen brokjes maar die at ze niet omdat ze daar aan moet wennen, nu ze door haar blikvoer zitten eet ze ze wel.

Morgen wil ik toch even langs de dierenarts gaan, maar heeft een van jullie misschien een idee?

Ze lijkt niet vermoeid/uitgedroogd en is erg lief. Ik vind niet dat ze zich anders gedraagt dan de katten die ik hiervoor heb gehad, maar dat ze zoveel dunnen poep heeft en wat bloed erbij had vind ik toch niet fijn.

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ten eerste is alleen blikvoer heel erg slecht voor katten, niet alleen voor het gebit maar ze worden er ook sneller dikker van. Door continu blikvoer kan de ontlasting ook dunner zijn.

Zou zeker morgen naar de dierenarts gaan want bloed erbij is absoluut niet normaal en je kunt haar beter eventjes laten nakijken.
    Als ze gewoon gezond wordt verklaard dan snel overstappen op brokjes!

Gewoon kittenbrokjes geven en laten staan, kan zijn dat ze een paar dagen weigert te eten omdat ze liever blikvoer heeft maar ze eet op een gegeven moment echt wel als ze honger heeft. Ook kun je in het begin eventjes de brokjes weken in wat water, en dan steeds vaker verse brokjes toevoegen zodat ze vanzelf went aan harde brokjes.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    ik zou iig stoppen met het blikvoer. dat is geen eten. dat is water met een smaakje. kijk maar eens op zo'n blik. het is meer water dan vlees. ik zou gewoon de brokjes neer zetten. ze eten vanzelf wel. door er blik door te doen, zorg je er alleen voor dat het lastige eters worden. en blikvoer is niet goed voor de tanden. ze hebben brokken of vers vlees nodig om hun tandjes schoon te houden.
    wat voor een merk brokjes heb je? merken a la whiskas, felix, tompoes (alles in de supermarkt) is rotzooi. zit vol met troep en ze poepen en stinken er vaak van. veel katten doen het er goed op maar echt gezond voer is het niet.
    er zit veel in wat ze niet gebruiken/verteren dus dat poepen ze weer uit.
    ik voer zelf KVV. kant en klaar vers vlees. ze drinken een stuk minder, poepen minder en het stinkt niet. zodra ik brok voer, dan zuipen ze zich gek, de bak is zeiknat van de pies en ze schijten van zich af. en dat stinkt enorm.

4. LW85

LW85 Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    4,082
    604
    113
    Ik ben zelf ook geen fan van blikvoer, de katten hiervoor kregen alleen harde brokjes omdat dat beter is, maar we vonden het zo zielig dat ze al 2 dagen niks at at we toch een paar blikjes gehaald hadden.

Hebben jullie nog tips voor kittenbrokjes? We hebben hier de Discus en de Jumper op loopafstand, dan kan ik zo meteen gelijk wat anders halen.

5. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Mijn kittens poepten veel en zacht na het ontwormen. Ook zaten ze in het begin heel vaak onder de poep, hadden nog niet echt door dat je er niet in moet gaan staan. Bloed bij de ontlasting kan bij wormpjes horen, als je het niet vertrouwt gewoon de dierenarts bellen. Veel plezier met je kitten!

6. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

Mar 17, 2006
    4,738
    0
    36
    Klopt idd, door het ontwormen kan de ontlasting een beetje ontregelt zijn. Blikvoer is rommel, zou ik ook niet meer geven. Ik voer animonda breed specific maar voorheen gaf ik royal canin.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    gewoon brokjes neerzetten en later zou je er vers vlees bij kunnen gaan voeren, om de dag een stuk vers vlees.

Hier eten ze alleen brokken en soms orgaanvlees of verse kip.

8. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Aanraders: Royal Canin, Hills, Orijen, Porta21 (Holistic) en Applaws. Allemaal hele goede ervaring mee. Hoge voedingswaarde en vleespercentage, vandaar dat ze relatief weinig van dit voer hoeven te eten om een goede voedzame maaltijd binnen te krijgen :) Kijk anders eens op: Droog kattenvoer goedkoop bij zooplus | geen porto bij. Daar zijn ze vaak goedkoper dan in de winkel.

Merken als: Tom Poes, Whiskas, Iams, etc. zijn te vergelijken met junkfood voor mensen ;) Heeeeel veel additieven, weinig voedingswaarde. Dat betekent dat de ontlastig meer gaat stinken en ze er veel van moeten eten (= veel kosten aan voer, want ze eten er veel van) om wat voedzame stoffen binnen te krijgen.

Zoals al gezegd is: blikvoer is geen aanrader. Als je iets met wat meer vocht erin wilt geven, kun je eens kijken naar BARF voeren (zie o.a.: Haaks BARF ? Voer zoals de natuur het ooit bedoeld heeft). Dat is zo mogelijk nóg goedkoper dan de alternatieven die hierboven gegeven worden, maar je moet het wel willen :)

Share This Page