Prednison bij herhaalde miskramen

Discussie in 'Miskraam' gestart door Mangotoetjes, 22 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangotoetjes

Mangotoetjes Actief lid

27 jul 2016
    155
    26
    28
    Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met prednison bij herhaalde miskramen?
    Welke dosis kreeg je voorgeschreven en tot wanneer moest je deze slikken?
    Had je er veel bijwerkingen van? Heeft het uiteindelijk tot een blijvende zwangerschap geleid?
    Ik wil dit voorstellen bij mijn gynaecoloog, maar ik weet dat in NL vrij weinig ervaring mee is. Ik heb begrepen dat in Duitsland en Belgie de prednisons soms wel voorgeschreven wordt. Ik lees graag jullie ervaringen!

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.181
    1.983
    113
    Ik heb het een periode gebruikt. Inderdaad toen ik bij en Duitse Kliniek liep.
    Ik gebruikte 5 mg en bij een positieve zwangerschaostest langzaam ophogen tot 20 mg. Herinner me dat ik later ook wel 10 mg heb gebruikt na terugplaatsing. maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.
    Ik ben nog wel zwanger geraakt, maar helaas geen blijvende, vitale zwangerschap. bij mij heeft het dus niet geholpen.
    Ik was erg bang voor bijwerkingen, maar heb geen enkele bijwerking ervaren.

3. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.181
    1.983
    113
    Overigens, bij de zwangerschap van mijn zoon in 2018, heb ik geen prednison gebruikt. Daarvoor had ik ook al 2 miskramen gehad. Van mijn zoon ben ik zwanger geraakt met IVF. Had toen wel schildkliermedicatie. Maar geen prednison of andere middelen.

Voor een 2e zwangerschap ik van alles gebruikt. prednison, Intralipid infusen, ascal (bloedverdunner). Maar het heeft niet geholpen. Al die middelen zijn dus zeker niet zaligmakend/nodig/altijd helpen.

4. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    De 2x dat ik het heb gebruikt, 10 mg vanaf eisprong tot 12 weken zwangerschap, bleven de zwangerschappen goed gaan.
    Ook gebruikte ik aspirine en utrogestan erbij.
    In NL kreeg ik het niet, wel na onderzoeken in België.

5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.339
    1.821
    113
    Vrouw
    Ik heb het in Gent gekregen (maar doen ze nu nauwelijks meer) na de 3e MA. Niets gevonden maar empirisch, omdat ik al 40 was niet veel tijd te verliezen om nog maar wat aan te klooien. Ik heb zelf via een onafhankelijke arts in België nog een mogelijke immunologische oorzaak gevonden waardoor ik het toch aandurfde (het is niet geheel zonder risico voor baby). Ik kreeg toen nog een leeg vruchtzakje zwangerschap. De keer erna mijn zoon.
    Achteraf gezien denk ik dat hij er zonder prednison ook gewoon ws gekomen en dat de oorzaak bij ons de hoge dna fragmentatie in het zaad van mijn man was. Hij had nl ook 6 mnd op een regime met supplementen gezeten waardoor dit gehalveerd was. Daarbij had ik mijn dochter ook gekregen zonder hulp.

Deel Deze Pagina