Ik zeg DOEN!!!! Chance of a lifetime... whatever Heel erg nep, hopelijk weet iedereen die dit ontvangen heeft dat.
of je het kunt voorkomen weet ik niet, maar wel verminderen gewoon regelmatig je wachtwoorden veranderen. Hier een test om voor jezelf te testen of je in die nepmailtjes trapt of niet. Ben benieuwd naar jullie score. test via consumentenbond om phishing te herkennen
66,7% goed Bij 3 berichten die legitiem bleken had ik twijfel, 1 lniet legitieme als wel goed... Moet er wel bij zeggen dat ik sommige berichten amper kon lezen...
Leuke test 83,3% goed, daar gaat mijn carriere ik heb er een vertrouwd die niet te vertrouwen was en eentje onterecht gewantrouwd.
Ha leuk om die test te doen. Ik had twee fouten, twee betrouwbare sites had ik onbetrouwbaar ingeschat en dat vind ik beter dan andersom.
83,3% 10 van de 12 goed. Afbeelding 10: NIBC Direct e-mail (legitiem) Het juiste antwoord is dat dit product te vertrouwen is, u heeft echter aangegeven dit product niet legitiem te vinden of het niet te weten. Afbeelding 11: Amsterdam Trade Bank e-mail (legitiem) Het juiste antwoord is dat dit product te vertrouwen is, u heeft echter aangegeven dit product niet legitiem te vinden of het niet te weten. Waren mijn 2 fouten. Ik ben dus te wantrouwig. Mijn regel is ook dat als ze wat van me willen en ik ergens op moet klikken van hun ik die website zelf bezoek en dan klik. Dus vind ik de uitslag erg positief En ik vertrouwde het niet dan is het toch beter als het wel vertrouwen dus het antwoord dan niet goed rekenen vind ik een beetje vreemd.
Uw totaalscore: 10 van de 12 heeft u juist beantwoord. Dit is een score van 83,3% Voorbeelden van niet legitieme mails en websites Afbeelding 1: PayPal phishingmail U gaf aan dit niet te vertrouwen, dit is het goede antwoord. Het onderstaande screenshot lijkt een van PayPal afkomstige e-mail, maar is een phishingmail. Per item wordt hieronder beschreven waaraan te herkennen is dat het een phishingmail betreft. Klik niet op links in e-mailberichten en chatberichten Phishers gebruiken vaak HTML opmaak in e-mailberichten, waardoor het lijkt alsof de domeinnaam van de officiële instantie wordt weergegeven, terwijl de link naar de domeinnaam in werkelijkheid uitkomt op een phishingsite. In sommige gevallen gebruiken phishers domeinnamen die erg op die van de officiële instantie lijken. Ook via Instant Messaging is het mogelijk om links te versturen die legitiem lijken, maar dat niet zijn. Om er zeker van te zijn dat je op de juiste pagina uitkomt, moet je die zelf in de adresbalk van de browser typen. Let op taalgebruik en spelfouten Veel phishingmails en phishingsites zijn automatisch vertaald uit het Engels naar het Nederlands en bevatten daardoor slecht Nederlands taalgebruik en spelfouten. Ook een aanhef zoals Lieve klant en lief klant zijn aanwijzingen dat het om een phishingmail gaat. Er zijn ook voorbeelden bekend van in perfect Nederlands geschreven phishingmails. Let dus ook op de andere items uit de checklist, maar als je spelfouten tegenkomt, gaat het in veel gevallen om een phishingmail. Gebruik platte tekst weergave in plaats van HTML weergave De meeste e-mailprogrammas geven e-mailberichten in HTML weer, wat het eenvoudig maakt voor phishers om de weergave van linkjes te vervalsen. Door te kiezen voor tekst weergave wordt de uiteindelijke link zichtbaar en is het eerder duidelijk of het om een phishingmail gaat. Platte tekst weergave instellen voor Outlook Express: Ga bovenin het menu naar Extra, gevolgd door Opties. Kies dan het tabblad Lezen en vink dan aan Alle berichten zonder opmaak weergeven. Kies als laatste toepassen. Platte tekst weergave instellen voor Thunderbird: Ga bovenin het menu naar Beeld, gevolgd door Berichtopmaak als. Kies dan Platte tekst.
Hahah wat goed. Wij hebben precies dezelfde gekregen, alleen met een ander hotmail adres KzeecynejiaLakes@hotmail.com was bij ons de afzender.