Mijn oudste zoon is nu 2.5 jaar. Tot voor kort was hij erg makkelijk. Sliep overal/ at van alles.. Nu sinds 3 maanden zijn broertje is geboren is hij wat veranderd in een lastige peuter puber. Geen idee of dit met zijn broertje te maken heeft. Gooien met spullen ipv spelen. Alles overhoop gooien. Nooit op ruimen. Bijna niets meer eten Savonds. Altijd brood met Jam.fruit eet hij gelukkig wel. Hij sloopt veel. Dvd's.. de kasten waar magneet op zat trekt hij eraf. Ook boekjes die voor nummer 2 waren als kado trekt hij kapot. Leg wel zoveel mogelijk ook weer weg. En nu gaat hij tot 00.00 uur roepen spelen schreeuwen op zijn kamer. Dat hij melk wil. Als we dat geven is het erna chocomelk enz Sochtends is hij natuurlijk moe en wil niet opstaan. Als we al ergens op visite gaan. moeten ze alles voor hem wegzetten. Had gehoopt dat dit richting de 3 jaar beter zou worden. Hij is natuurlijk nog erg jong maar hebben andere dit ook. Is dit een fase zo van ik wil extra aandacht ? Eigenlijk krijgt de peuter al de meeste aandacht want baby slaapt eigenlijk nog veel. Mijn zoontje speelt buiten in tuin. Heeft veel speelgoed. We knutselen veel. Puzzels kleuren. Boekjes. Hij krijgt best veel aandacht want ik ben continue thuis. Natuurlijk draai ik ook wel eens de was of ben met iets bezig voor zover daar tijd voor is. Op zich is hij nog te jong om de corona maatregelen (dat alles dicht is)te missen.. Hij gaat naar het dagverblijf en naar oma. Ook in mijn verlof. Volgende week ga ik weer 20 uur werken. Dan zorgt papa voor hem 1 dag. 1 dag opvang 1 dag oma. Hoe pakken andere dit aan ? Mijn vriendin ook 2 zoontjes heeft een aparte speelkamer en die hebben in huis amper spullen alleen tv en bankstel en paar andere dingen dus daar kan niets kapot. Maar morgen gaan we naar de andere oma en die is erg zuinig op haar gordijnen en spullen en dat mag ook maar dat is zacht gezegd niet leuk km daar heen te gaan met hem. Mijn schoonzus had 4 jongens en die gingen gewoon mee. Zucht.... We betrekken hem wel bij zijn broertje. Geeft vaak kusjes. En als baby huilt dan laat ik hem huilen als ik met oudste bezig ben. Dat hij zich niet minder voelt. Hij is op zich niet vervelend naar zijn broertje. Zijn er meer van deze peuter pubers. Hoe pakken jullie dit aan. Of maar gewoon laten varen. Ik vind het geen ramp maar wel dat hij tot 1.00 ligt te herrie maken zeker als ik moet werken Dalijk. Heb ook al een soort schema. Met wat vaste dingen erop maar helpt ook niet echt.
Hoe pak je zijn gedrag aan? Bestraf je stout gedrag en/of beloon je goed gedrag? Mijn kinderen schelen veel meer in leeftijd dus herken het niet. Wel wilde ik reageren op het stukje dat mensen als je op visite komt hun spullen wegzetten. Ik zou zeker zeggen voor je komt dat ze dat zeker niet moeten doen want daar leert hij helemaal niets van. Tenminste dat is mijn manier van opvoeden altijd geweest. Er ging niets op een andere plek voor de kinderen. Bij anderen niet en hier in huis ook niet. Het enige wat veilig en hoog werd neer gezet was hete thee en hete koffie. Voor de rest was het (af)leren waar ze wel en niet aan mochten komen. En soms was dat dodelijk vermoeiend het maar blijven herhalen, waarschuwen en belonen maar uiteindelijk werpt dat zijn vruchten wel af.
Wij hebben zelf dus wel eea weggezet omdat we het jammer vinden als het stuk gaat. Momenteel dus niks meer op de vensterbank sinds hij kan lopen (10 mnd).. je moet er continue bijzitten en hij had alweer een hoorn eraf. Als we bij tante komen schuiven we ook wat dingen terug. Vind het jammer als hij het kapot maakt. Mensen zijn bijna 90 dus hebben wat spulletjes staan wat stuk kan. Maar goed. Die magneten schijnt ook niet goed te zijn maar ik wil ze op meer lades Want hij luistert gewoon niet. Maarja bekend probleem in de peuterpubertijd.
Mijn jongste is bijna 2,5 jaar maar zijn broer is bijna 5 jaar ouder, dus ik heb geen vergelijkbare situatie. Een aantal dingen die mij opvielen: - s avonds in bed kan hij bij mij hooguit wat water krijgen, maar geen melk. Chocolademelk heeft hij überhaupt nog nooit gedronken; - hoe laat gaat hij in de avond naar bed, doet hij in de middag nog een slaapje?; - neem je wat eigen lievelingsspeelgoed mee als je op bezoek gaat? Zodat hij daarmee kan slapen. Hier zijn brandweerman Sam auto’s of Paw patrol auto’s erg gewild; - wees consequent, hoe vermoeiend het soms ook is. Mijn peuter is heel lief, maar na het iets kapot maken van zijn broer moest hij even de gang op met mij, even uit de situatie stappen en sorry tegen zijn broer zeggen. Dikke tranen, maar ik wilde dat hij wel begreep dat dat niet zomaar kan. De laatste keer dat het gebeurde zei hij zelf sorry en liep naar de gang het is een intensieve leeftijd, maar dingen expres kapot maken is bij mij niet acceptabel.
Het is een fase het is een fase het is een fase het is een fase het zijn monsters Zou heel goed kunnen dat de komst van zijn broertje dit gedrag heeft getriggered, maar buiten dat is het een redelijk bekend gebeuren bij peuters. Mijn 2e (over 2 maanden 2 jaar) zit nu in die fase en pffff... echt kapot maken doet hij nog niet maar hij klimt wel overal op, gooit dingen op de grond uit frustratie, en als er iets niet gaat zoals hij wil dan gaat hij super dramatisch languit op de grond liggen Door zijn tranen kijkt hij je aan, de rauwe pijn in zijn ziel omdat de Teletubbies gedag zeiden en het filmpje klaar is. Consequent zijn, vooral ook laten zien en zeggen wat hij wel mag doen en wanneer hij wel iets goeds doet, veel positieve momenten creëren, pick your battles, hem de leiding laten nemen in spel, bij echt verkeerd gedrag hem toespreken en wegzetten. Het ligt een beetje aan het kind of je al kan beginnen met een time out.
Onze zoon is even oud als die van jou, en alle dingen die jij (behalve de baby) beschrijft zijn heel herkenbaar. Op bezoek gaan is lastig (alles oppakken, mee gooien, door me heen praten, etc) en ook met andere kinderen spelen (bijv in speeltuin) vind ik soms lastig omdat hij snel boos wordt als het niet gaat zoals hij wil, of gewoon met zand gaat gooien om te kijken hoe er gereageerd word. Als ik het zo opschrijf is het net alsof hij een verwend kind is, maar hij heeft natuurlijk ook een andere kant maar daar ging jou vraag niet over natuurlijk Ik ga er vanuit dat onze zoon én een impulsief kind is, maar het gedrag hoort bij de fase waar hij nu in zit. Jou kind is misschien niet impulsief maar lijkt wel in dezelfde fase te zitten. Hij vraagt om duidelijkheid en kijkt waar de grenzen liggen. Daarbij hebben jullie ook nog eens een nieuw gezinslid erbij, en daardoor is er voor hem waarschijnlijk nogal wat veranderd. Ik hou me voor dat het gedrag het niet is om ons te pesten maar omdat hij oprecht nog moet leren wat wel en niet mag. En hij wil weten of het na 5 min wel mag is heel normaal, maar kan voor ons heel vervelend en irritant over komen. Sommige kinderen luisteren heel goed, zijn meegaand etc. Dat frustreerd soms, want waarom zijn onze kinderen dat niet? Ondernemende en volhardende kinderen zijn nu voor de ouder een uitdaging, maar hebben naar als volwassenen profijt van. Ze pakken door en weten wat ze willen. Verder kan het soms geen kwaad om eens kritisch naar jezelf te kijken. Volgens mij heb jij dat al gedaan hoor, je doet wat je kan! Maar toen ik eens ging nadenken kwam ik erachter dat ik compenseergedrag vertoon omdat ik het sneu vind dat hij enigskind is. Niet handig want daarmee ben ik net duidelijk in mn grenzen. Ik hoorde van een vriendin dat zij hetzelfde heeft omdat er een nieuwe baby is, daarom noem ik het even Over het late slapen, dat hebben wij ook. Kan je misschien proberen zn middagdutje in de korten of, misschien kan hij (somige dagen) soms wel zonder?
Hij slaapt in de middag nog. In principe is dit geen moeten maar ik heb t idee als hij niet slaapt hij sjaggerijnig en moe is. Hij mag nu smiddags ook maar max 2 uur slapen misschien moet het naar 1.5 uur toe.. Eigenlijk heeft mijn zoontje altijd 1x geslapen 2 a 3 uurtjes. Slaaptijden 20.30 a 21.00 tot 8.00 a 9.00u. Dit zou een vaste tijd moeten worden maar soms is het wat later bijv 21.00u omdat hij in bad moet. Ik wil dat liever eerder maar dat is voor mij nu soms geen doen omdat hij erg sterk is en soms niet wil en ik met pijnlijke schouder zit en met soms nog een huilende baby. Mijn man doet hem vaak in bad maar heeft veel kippen eenden die hij eerst moet voeren. Maargoed heb niet t idee dat dit met de tijden te maken heeft. Hij probeert gewoon echt uit. Als we op bezoek gaan nemen we favoriete dingen mee. Maar hij loopt ook gewoon rond. En de een vind dat niet erg ach ja misschien valt t ook wel mee Mijn neefje was ook zo... Ik heb voor mijn baby een mand staan met wat kadootjes erin omdat ik dat leuk vind. Maar een prentenboekje had hij in zitten scheuren. Verder is het niet zo dat hij alles stuk maakt want veel dingen zijn stevig maar wel spullen van ons Ja ik weet het... dvd's niemand heeft ze behalve ik haha maar die pakt hij dus.. En zo nog meer dingen. Pannen enz Mijn man gaat er nog meer magneten opzetten maar vind het ergens ook ver gaan. Hij slaapt eigenlijk gewoon goed hoor. Maar het inslapen duurt sinds 1 week wat langer. Heeft hij zichzelf mee want Dalijk moet hij toch weer betijds eruit na de vakantie. (7.00 a 7.30) Heb een schema ook gemaakt met wat vaste dingen zodat ik hem toch bezig kan houden.
Een mand met gekregen kraamkadootjes. QUOTE="Boysmummy, post: 24012426, member: 120947"]Hij slaapt in de middag nog. In principe is dit geen moeten maar ik heb t idee als hij niet slaapt hij sjaggerijnig en moe is. Hij mag nu smiddags ook maar max 2 uur slapen misschien moet het naar 1.5 uur toe.. Eigenlijk heeft mijn zoontje altijd 1x geslapen 2 a 3 uurtjes. Slaaptijden 20.30 a 21.00 tot 8.00 a 9.00u. Dit zou een vaste tijd moeten worden maar soms is het wat later bijv 21.00u omdat hij in bad moet. Ik wil dat liever eerder maar dat is voor mij nu soms geen doen omdat hij erg sterk is en soms niet wil en ik met pijnlijke schouder zit en met soms nog een huilende baby. Mijn man doet hem vaak in bad maar heeft veel kippen eenden die hij eerst moet voeren. Maargoed heb niet t idee dat dit met de tijden te maken heeft. Hij probeert gewoon echt uit. Als we op bezoek gaan nemen we favoriete dingen mee. Maar hij loopt ook gewoon rond. En de een vind dat niet erg ach ja misschien valt t ook wel mee Mijn neefje was ook zo... Ik heb voor mijn baby een mand staan met wat kadootjes erin omdat ik dat leuk vind. Maar een prentenboekje had hij in zitten scheuren. Verder is het niet zo dat hij alles stuk maakt want veel dingen zijn stevig maar wel spullen van ons Ja ik weet het... dvd's niemand heeft ze behalve ik haha maar die pakt hij dus.. En zo nog meer dingen. Pannen enz Mijn man gaat er nog meer magneten opzetten maar vind het ergens ook ver gaan. Hij slaapt eigenlijk gewoon goed hoor. Maar het inslapen duurt sinds 1 week wat langer. Heeft hij zichzelf mee want Dalijk moet hij toch weer betijds eruit na de vakantie. (7.00 a 7.30) Heb een schema ook gemaakt met wat vaste dingen zodat ik hem toch bezig kan houden.[/QUOTE]
Meer belonen misschien helpt het zal proberen Gister viel me op kwam iemand bij ons. Hij is dan enthousiast zegt hai en gooit t wasrek om en zijn jas op grond . Echt aandacht trekken van die persoon. En dat begrijp ik niet zo goed want hij krijgt echt voldoende aandacht. Ik laat de baby soms even huilen maar niet te lang maar meer als idee bij hem dat ik niet bij ieder kikje ineens mijn aandacht aan de baby geef. Vaak zeg ik dan . Even wachten ik ben nu met Daan bezig..tegen de baby. Dat peuter dat hoort dat ik hem niet vergeet.
Op zich gaat hij tot nu toe erg goed met andere kindjes. Hij is wel erg sociaal zeggen ze op het KDV. Hij is ook niet vervelend tegen zijn broertje hoor. Maar klimt soms in de box. Wel gezegd dat dit niet mag maar soms doet hij dit toch. Verwend tja... 1 oma zegt je kunt een kleintje niet verwennen de ander vind van wel omdat mijn man hem bij t huilen als baby snel oppakt. Maargoed wat is verwend.... Nieuwe kamer in september... ging ook meteen goed. Het is echt vanaf vorige week aan de gang. Middagslaapje slaan we heel soms ook over. (Als we ergens zijn bijv) Stel als dierentuin open zou zijn en we zouden gaan dan zou hij ook niet slapen...voor de baby er was weer wel want dan zat hij in de buggy en sliep hij daarin maar dat is nu weer kinderwagen voor de baby. Mijn vriendin heeft een zoon en die zei ook dat ontdekken juist gezond is. Nou we gaan het zien